צעד חריג של ראשי רשויות, בעקבות הרציחות שלא נפסקות: ראש העיר אום אל-פחם סמיר סובחי וראש מועצת ערערה שבוואדי ערה, מודר יונס, הודיעו אמש (שישי) כי יגישו ביום ראשון הקרוב למשרד הפנים מכתבי התפטרות מתפקידיהם בעקבות גל הרציחות בחברה הערבית. מכתבי ההתפטרות ייכנסו לתוקף בעוד חודש, והשניים איימו כי לא ימשכו את המכתבים אם לא יימצא פתרון לרציחות החוזרות ונשנות.
6 צפייה בגלריה
סמיר סובחי מודר יונס
סמיר סובחי מודר יונס
סמיר סובחי ומודר יונס
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
מוחמד אגבאריה, הצעיר שנרצח באום אל-פחם
"המשטרה חייבת לגלות מי עומד מאחורי רצח ארבעת בני משפחת אגבאריה", אמר ראש העיר אום אל-פחם, בהתייחסו לארבעה תושבי העיר שנרצחו בתוך שנה וחצי. האחרון שבהם, מוחמד אגבאריה בן ה-21, נרצח אתמול בצהריים - בזמן שבעיר התקיימה הפגנה נגד רציחות. במשטרה אמרו כי הרקע והנסיבות בבדיקה, אך על פי ההערכה הרקע הוא סכסוך מתמשך שהוביל כבר לארבעה קורבנות בני אותה משפחה. בתמונות שצולמו סמוך לזירת הרצח נראה עולה באש רכב שעל פי החשד שימש את החשודים שנמלטו. מתחילת השנה, תוך 22 ימים, נרצחו 11 בני אדם ביישובים הערביים.
באום אל-פחם הכריזו בעקבות הרצח על שלושה ימי אבל, ולצד זאת על הקמת ועדות סולחות ולמאבק ציבורי נגד המשך הרציחות. סובחי הדגיש כי הוא לא קורא לראשי הרשויות הערביות האחרים להתפטר, אך ציין כי זו אחריותו לעשות זאת. "כבר היה שיח בוועד ראשי הרשויות בנושא הזה, אני עשיתי את הצעד המתחייב", אמר. "אני לא מוכן להיות שק חבטות של מדינת ישראל. אני לא יכול לתת תשובות. מי שצריך לתת אותן זה מדינת ישראל ומשטרת ישראל. באמצעים שיש לי אני נותן את המקסימום, אבל הגיעו מים עד נפש".
ראש העיר קלנסווה, עבד אלבאסט סלאמה, תומך בסובחי וביונס. "אם לא יהיה פתרון, גם אני אתפטר. אנחנו שוברים שתיקה וקוראים לכל ראשי הרשויות להצטרף", הוא אמר. גם ראש מועצת ג'ת, חאלד ררה, הבהיר שבכוונתו להתפטר אם זה מה שיביא למיגור האלימות. "חייבים להתמיד במאבק", קבע.

6 צפייה בגלריה
הפגנה ב אום אל פחם
הפגנה ב אום אל פחם
צמיגים הובערו בהפגנה באום אל פחם
(צילום: דוברות המשטרה)
בעקבות הרצח אתמול בצהריים התכנסו אמש מאות מפגינים בכניסה לאום אל-פחם. הם חסמו למשך זמן קצר את כביש 65 בשני הכיוונים, ובהמשך צעדו לכיוון תחנת המשטרה בעיר. שוטרים פיזרו אותם באמצעים לפיזור הפגנות ובהם רימוני הלם וגז מדמיע בעוד שהמפגינים קראו לסגירת תחנת המשטרה.
המשטרה מסרה כי המפגינים התפללו על כביש 65, ובסיום התפילה החלו ליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר השוטרים - מה שהוביל לפיזורם באמצעים לפיזור הפגנות. עוד נמסר כי הם הבעירו צמיגים. ארבעה מפגינים נעצרו.
6 צפייה בגלריה
הפגנה ב אום אל פחם
הפגנה ב אום אל פחם
(צילום: דוברות המשטרה)
חבר הכנסת יוסף ג'בארין, שהגיע גם הוא להפגנה באום אל פחם, תמך בצעדי המחאה של ראשי הרשויות. "הדם של הצעירים שלנו אינו הפקר. יש כתובת למי שיכול לאכוף את החוק - הממשלה והמשטרה, שיושבת בחיבוק ידיים בזמן שהדם שלנו נשפך", אמר ל-ynet. "אנחנו לא נשתוק ונחריף את המחאה. נסגור כבישים מרכזיים ונציב אוהלי מחאה גם בקריית הממשלה בירושלים". לדבריו, סובחי ויונס לא לבד - וראשי ערים נוספים מתכננים גם הם להתפטר תוך חודש אם המצב לא ישתפר. "אם לממשלה לא תהיה מדיניות ברורה למיגור ארגוני הפשיעה והשלטת הסדר ביישובים הערביים - הם יתפטרו, וכל המנהיגים של הציבור הערבי תומכים בכך".
לשאלה אם מהלך נרחב שכזה יעזור השיב ג'בארין כי אין שום כוונה להתייאש. "מדובר בזכות הבסיסית שלנו לחיים נורמליים. הזכות לביטחון אישי ביישובים שלנו, בשכונות שלנו ובבתים שלנו. הצעיר שנורה אתמול באום אל פחם נהרג מחוץ לבית שלו אחרי שהשתתף בהפגנה נגד אלימות. אנחנו בטוחים שהמאבק שלנו יניב תוצאות. בממשלה חייבים להקשיב לנו ולהשליט סדר, ואנחנו יודעים שאם הם מסוגלים לעשות את זה ביישובים יהודיים אז גם בערביים אפשר. נכריח אותם לעשות את זה".

"הזמן שהמשטרה והממשלה יבינו - אוזלת היד היא שלהן"

אחמד עבד אלחי, תושב טירה, אמר כי הוא תומך במהלך של ראשי הרשויות. "זה צעד נכון", אמר. "הגיע הזמן שהמשטרה והממשלה יבינו שהאחריות על אוזלת היד היא שלהן. אין יום שעובר בלי ירי ביישובים שלנו. אנחנו רגילים לשמוע את הנאומים, אבל אולי הפעם ההתפטרויות ינערו את המשטרה". גם עלי מסארוה מוואדי ערה תמך במהלך. "נראה שאין פתרון לפשיעה. רק עכשיו נרצח צעיר חף מפשע באום אל פחם, ומחר זה יכול להיות אני, או הבן שלי או אשתי. ראשי הרשויות צריכים להתפטר כדי להעביר מסר לממשלה ולמשטרה, שיבינו את הסבל שלנו ואת הסכנה שנשקפת לחיינו".
6 צפייה בגלריה
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
הרכב שבו ככל הנראה השתמשו החשודים ברצח הצעיר הוצת
6 צפייה בגלריה
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
המפגינים בצהריים
מנכ"ל מרכז מוסאווא, ג'עפר פרח, התייחס גם הוא לקריאות של ראשי הערים ואמר כי "אם הם לא מסוגלים להעניק ביטחון לתושבים שלהם, עדיף שיחזירו את המפתחות לשר הפנים ולראש הממשלה. משטרה שמפעילה מסתערבים נגד המוחים על אוזלת ידה באום אל-פחם יכולה להילחם בפשיעה, אך היא פשוט לא רוצה".
אביו של מוחמד אגבאריה שנרצח סיפר כי שעות קודם לכן היה יחד עם בנו בתפילת יום שישי. "אדם נהדר, מה הם רוצים ממנו. הבן שלי אמר לי 'אבא, אני תכף מגיע לאכול איתכם'. הוא לא הגיע, ואז קיבלנו את ההודעה שהוא נורה למוות", אמר. הוא מתח ביקורת על המשטרה, שלדבריו "מצליחה רק לעשות חיפושים אבל לא לתפוס עבריינים ורוצחים. מי הבא בתור עכשיו? אני? מישהו אחר מהמשפחה שלי?".
ביולי האחרון נרצח ביריות באום אל פחם חאלד וליד ג'עו, בן משפחתו של אגבראיה. חודשיים לפני כן נורה למוות בן משפחה אחר - מוחמד זיאד אגבאריה, נכה בן 38 המתנייד בכיסא גלגלים, בכניסה לביתו. הוא נורה זמן קצר לפני סעודת הרמדאן. אחיו, עבד א-רחמאן אגבאריה, נהרג שנה וחצי לפני כן מפליטת כדור.
באוקטובר 2019 נורה למוות באום אל פחם קרוב משפחה אחר, מחמוד מופיד אגבאריה. גם אז הדבר אירע זמן קצר לאחר הפגנה גדולה נגד האלימות.
פורסם לראשונה: 22:37, 22.01.21