6 צפייה בגלריה
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
תאונת דרכים קטלנית בכביש 6
מצב הבטיחות בדרכים בישראל. ארכיון
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמו היום (ראשון) דו"ח שמציג נתונים על ההרוגים בתאונות דרכים בשנים 2013-2019, אך בהשוואה בינלאומית שערכו בדו"ח התעלמו מהשוואות שערכה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים - שמעמידה את ישראל במקום חמור אף יותר ביחס למדינות ה-OECD. לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.
6 צפייה בגלריה
תאונת דרכים
תאונת דרכים
דו"ח הנציבות האירופית 2018-2019: ישראל רשמה עלייה של 17% במספר ההרוגים
(צילום: תיעוד מבצעי מד“א)
הדו"ח, שפורסם לרגל תחילת "שבוע הבטיחות בדרכים", נפתח בנתון המחמיא שלפיו ישראל מדורגת במקום ה-8 מתוך 28 מדינות במספרי הרוגים ביחס ל-100 אלף איש בשנת 2019. מנכ"לית הרלב"ד רחלי טבת ויזל אף ציינה כי "בשנים 2013-2019 נראו כמה מגמות שיפור בבטיחות בדרכים בישראל - הסיכון ביחס לנסיעה של כלי רכב פרטיים ומשאיות ירד במידה ניכרת, וחלה ירידה עקבית בהיפגעות ילדים עד גיל 14. השנתיים האחרונות התאפיינו גם בירידה משמעותית בפגיעות בקרב בני 65 ומעלה".
עם זאת, לדבריה נראו גם כמה מגמות שליליות. "חלה עלייה ניכרת בנסועה הכוללת, התורמת לחשיפה לתאונות, ועלה מספר רוכבי האופנוע שנפגעו. השנים האחרונות התאפיינו גם בעלייה מדאיגה במספר תאונות הדרכים החמורות בקרב רוכבי כלים זעירים, יחד עם העלייה המהירה בשימוש בכלים אלו בישראל. בשנת 2019 מספר רוכבי הקורקינט החשמלי שנפגעו - זינק".
6 צפייה בגלריה
רחלי טבת ויזל
רחלי טבת ויזל
רחלי טבת ויזל. ירידה בפגיעות עד גיל 14, עלייה בנפגעי כלים זעירים
(צילום: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים )
כשבוחנים את הנתונים בישראל ביחס לשנים קודמות אכן מדובר בשיפור - אולם כשמשווים את השיפור הישראלי לשיפור שהציגו מדינות ה-OECD, מקומה של ישראל גרוע, והשוואה זו לא הוצגה בדו"ח של הרלב"ד.
בדו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, שפורסם ביוני השנה וסקר את מדינות ה-OECD, עולה כי בעוד שמדינות אירופה הצליחו לצמצם ב- 2018-2019 את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-3% בממוצע, בישראל דווקא נרשמה עלייה של 17% במספר ההרוגים - העלייה החדה ביותר בהשוואה למדינות אירופה שמיצבה את ישראל במקום האחרון.
הדו"ח הישראלי פרסם נתונים משבע השנים האחרונות, בשונה מדו"חות קודמים שבהם פורסמה השוואה על פני עשור. ההסבר לכך הוא שאין נתונים מטויבים לפי נתוני האשפוז בבתי החולים של נפגעי תאונות הדרכים.

לעומת זאת, מדינות ה-OECD נמדדות על פי עשור וגם שם מצבה של ישראל גרוע. לפי הדו"ח האירופי, שפורסם ביוני השנה, מ- 2010 עד 2019 ישראל מדורגת בתחתית מדינות הארגון, במקום הרביעי מהסוף.
בעשור החולף מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-23% בממוצע ואילו בשנים אלה ישראל צמצמה את מספר ההרוגים רק ב-8.2% בממוצע. גם בבחינת הנתונים מתחילת שנות ה-2000 עולה כי ישראל משתרכת מאחור ונמצאת במקום הרביעי מהסוף. בשני העשורים שחלפו מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 56% ואילו ישראל רשמה ירידה קטנה בהרבה - רק 40% בממוצע.
דו"ח הרלב"ד שפורסם היום מציין את מיקומה הגרוע של ישראל ביחס למדינות ה-OECD בתמותת ילדים בתאונות דרכים. לפי הדו"ח, בישראל נהרגו פי 2.5 מהממוצע במדינות אירופה. בדו"ח גם הוצגה השוואה לפי שיעור הילדים עד גיל 14 שנהרגו בתאונות ביחס ל-100 אלף ילדים, ושם ישראל ממוקמת במקום הרביעי עם 1.3 ילדים שנהרגו לעומת ממוצע של 0.7.
בדו"ח המגמות הקודם שפרסמה הרלב"ד הנתונים הוצגו לפי מדד נוסף - אחוז הילדים ההרוגים מסך ההרוגים בתאונות דרכים שמשקף מצב חמור אף הרבה יותר - 8% מכלל ההרוגים במדינה היו ילדים. נתון זה מיצב את ישראל כמדינה המסוכנת ביותר עבור ילדים, פי 2 מהבאות אחריה - קנדה וצ'ילה.
6 צפייה בגלריה
מירי רגב שרת התחבורה בסיור עבודה בנתב"ג
מירי רגב שרת התחבורה בסיור עבודה בנתב"ג
שרת התחבורה רגב. תוכניות מתחילת שנות ה-2000 עדיין לא יושמו במלואן
6 צפייה בגלריה
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
קארז בן קיטה מנכ"ל אור ירוק
מנכ"ל אור ירוק ארז קיטה. "מהדו"ח נעדרים נתונים השוואתיים חשובים"
(צילום: מוטי קמחי)
מ"מ חוקר בכיר במחלקת המחקר והמידע של הרלב"ד, מתנאל בן אבי, הסביר את השוני: "באופן עקרוני בהצגה של פגיעות ביחס לאוכלוסייה לא נכון להציג אחוזים, אלא שיעורים, וזה מפני שהשיעורים מתחשבים בגודל האוכלוסייה ובאחוזים נכנסים נתונים דמוגרפים לא רלוונטיים. לכן זה מדד מטעה. השמטנו גם את הגרף של הקשישים הנפגעים, שהציג את ישראל במקום טוב, וזו הייתה הצגה לא נכונה".
ביחס להיעדר ההשוואות הבינלאומיות אמר בן אבי: "ההשוואה משנה לשנה היא לא דבר נכון מבחינה סטטיסטית, היות שיש שונות אקראית משנה לשנה כשמדובר על נתונים בהיקף קטן יחסית. לכן באופן כללי ועקרוני אני לא עושה אותם. לגבי עשור ושני עשורים אלה דברים שונים לגמרי - אם מסתכלים על שני עשורים ישראל במצב טוב מאד ביחס למדינות אחרות. בעשור שבין 2000-2010 ישראל רשמה עלייה בבטיחות וגם ביחס לירידה במדינות אחרות ובעשור האחרון הירידה הזו נעצרה באזור 2013. גם במדינות אחרות היא נבלמה במידה מסוימת ונכון שבישראל היא נבלמה יותר. בעיקר ב-2013-2016 ישראל עמדה במקום כשמדינות אחרות התקדמו", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
אינפו דו"ח OECD אחוז הרוגים תאונות דרכים ישראל ואירופה
אינפו דו"ח OECD אחוז הרוגים תאונות דרכים ישראל ואירופה
* מנתוני ה-OECD

מנכ״ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, הגיב גם הוא: "מדו"ח המגמות עולה תמונה מגמתית, חלקית ולא מלאה של הנתונים, בעיקר בהשוואה הבינלאומית. מהדו"ח הנוכחי נעדרים נתונים השוואתיים חשובים שחלקם הגדול מציגים את כישלונה של ישראל בצמצום ההרוגים מתאונות דרכים, בהשוואה למדינות אחרות בעולם. אין זו פעם ראשונה שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים דואגים להציג תמונה חלקית ולא מלאה לכאורה שבה נוצר מצג המתאר את ישראל כמדינה בטוחה יותר מהמצב בפועל. מהמדינה נדרשת שקיפות בהצגת מלוא הנתונים גם אם חלקם אינם מטיבים איתה. המטרה היא לשפר את הבטיחות ולהציל חיים, בהצגת תמונה חלקית לא נוכל באמת להבין את הכשלים ואת הבעיות ולפעול לתיקון המצב. מסד נתונים אמין ומלא הוא הבסיס שלפיו מחויבת המדינה לפעול"
עוד עולה מדו"ח הרלב"ד כי אחד מכל 110 ישראלים נפצע או נהרג בשנת 2019. בהשוואה בינלאומית נוספת, ביחס למספר כלי הרכב עולה כי ישראל במקום ה-17 מתוך 22 מדינות, ובהרוגים לפי מיליארד ק"מ נסועה (קילומטרז') ישראל במקום ה-13 מתוך 20. ישראל מסוכנת גם לזקנים בני 65 ומעלה פי 1.7 מהממוצע במדינות ה-OECD.
בתוך כך, כפי שפורסם ב-ynet, בישיבת הממשלה הציגה שרת התחבורה מירי רגב הצעה להקמת ועדה שתגבש תוכנית להפחתת 50% מההרוגים עד שנת 2030 - תכנית שהוצגה כבר בפני הממשלה לפני שנה בדיוק. בינתיים, תוכניות שהוכנו בתחילת שנות ה-2000 עדיין לא יושמו במלואן.