חצי יממה אחרי שהתחסן נגד קורונה, מסייר הבוקר (יום א') שר הבריאות יולי אדלשטיין במוקדי קופות החולים השונות, שם החל מבצע החיסונים לצוותים הרפואיים ולאוכלוסיות בסיכון. "אנחנו כרגע בתחילת התהליך", אמר במשדר של אולפן ynet. "פתחתי את הבוקר במוקד של כללית בתל אביב, עכשיו אנחנו בבית החולים וולפסון וגם כאן הייתה הרשמה יפה. בינתיים יש היענות יפה של הצוותים. לא רק על הבכירים אלא גם האחים והאחיות וכוחות עזר. כל המוקדים של קופות החולים מדווחים על עומס וזה משמח".
- מתי להערכתך המבצע יפתח לכולם? "אנחנו רוצים לראות עם האוכלוסיות בסיכון. אני לא יודע להגיד לך, שבוע-שבועיים, נראה שזה עובד ונוכל לפתוח את זה לאוכלוסיות נוספות".
- עד כמה אתם מוטרדים מהמוטציה החדשה של הנגיף שהתגלתה לפני כמה ימים בבריטניה? "אתן לך תשובה אישית: בדרך כלל לא מפריעים לי בשבת כי אני שומר שבת. בנושא הזה הפריעו לי באמצע השבת להודיע לי שיש מידע כזה, לפני שנהיה פומבי. אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה. כנראה שהמוטציה הופכת את הנגיף למידבק יותר. אין שום עדות שהוא אלים יותר. זאת אומרת שאין שום עדות שהחיסון לא פועל נגדו".
1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין, הבוקר. "לא מכניסים מוטציות נופות לארץ"
(צילום: יריב כץ)

- האם היום בקבינט הקורונה תמליצו על סגירה זמנית של נתב"ג בעקבות אבחון המוטציה? "נכון, אנחנו קודם כל צריכים להגן על הגבולות של ישראל. מתנצלים בפני כל אלה שעלולים להיפגע מכך, אבל הכי חשוב להיות בטוחים. אנחנו, עם הצרות שלנו, לא מכניסים לארץ מוטציות נוספות".
- ולכן, להערכתך, נתב"ג ייסגר השבוע? "אני מאוד מקווה שכן כי הזמן הוא קריטי. מה שלא נעשה מיד, בשעות הקרובות, כבר יהיה חבל לעשות".
- יש עוד צעדים שאתם מתכננים כרגע? שמענו על חובת בידוד במלונית לשבים מבריטניה ומדינות נוספות. ריצוף גנטי לשבים מאותן מדינות? "אנחנו מוסיפים לבדיקה עוד אלמנטים על מנת להיות בטוחים שלא רואים פה עדות למוטציות של הנגיף בארץ. יחד עם זה צריך להבין: אנחנו בשני מסלולים מקבילים. מסלול החיסון ומסלול הריסון".
- לקראת הקבינט היום איזה עוד המלצות יהיו? האם השלב בין ריסון מהודק לסגר כללי יכול להתקצר בגלל העלייה בשיעורי התחלואה? "זה פתוח לדיון, אנחנו רוצים צעדי ריסון משמעותיים. איך הם ייראו אפשר לדון בקבינט. אנחנו לא באים מקובעים בגישה שלנו. כרגע מספיק לבוא עם ריסון מהודק ולראות אם זה מצליח להוריד את התחלואה, או לפחות את קצב התפתחות המחלה. אני שומע גם הצעות לסגר במיידי. נראה, נדון. אין כאן צעדים שאפשר להמציא שלא יכאבו לאוכלוסייה זו או אחרת. המגפה מכאיבה, המגפה אלימה, לכן גם הצעדים שלנו לפעמים מכאיבים".

- יש שמועות על שוק שחור של חיסונים. איך אתם נערכים להתמודד עם הסוגייה הזו? "מה זה שוק שחור של חיסונים? כל החיסונים מגיעים בצורה מאורגנת, בליווי משטרתי, מן המטוס שמביא אותם ועד למקררים של חברת טבע סלא ומשם ישר לקופות החולים. אין שום שוק שחור, ואם יש מישהו שנתקל במאכער - שידע שמציעים לו מים אם לא משהו גרוע מזה".
- אתם תאפשרו שילוב של פייזר עם מודרנה כדי להגיע ליעילות יותר גבוהה מ-95%? זה יתאפשר שאדם יקבל גם פייזר וגם מודרנה אם ירצה? "לא. אנחנו כמובן שלא נעשה ניסויים. אלה שתי מנות זהות. אין שום סיבה לערבב ביניהן ואין שום סיבה להניח שאחת טובה מהשנייה".
- הדרכון הירוק שמדברים עליו: זה יהיה מסמך פיזי שנקבל אחרי שנתחסן? "אנחנו עוד לא סגורים על כל הפרטים - אם זו תהיה אפליקציה או כרטיס מגנטי או גם וגם, אבל תהיה רשימת דברים שתתאפשר למי שהתחסן ולא תתאפשר למי שלא. למשל בידוד. אין שום סיבה להכניס לבידוד מישהו שהוא בעל דרכון ירוק".
השר אדלשטיין התייחס לסוגיית הבדיקות הסירולוגיות – שיכולות לחסוך מאנשים שחלו והחלימו את הצורך בחיסון: "שקלנו לעשות בדיקות סירולוגיות לפני החיסונים אבל זה מסבך את התהליך. אנשים שעברו בוודאות את המחלה הם בתיעדוף נמוך, הם לא מוזמנים כרגע לעשות את החיסונים. אנחנו במקביל נעשה בדיקות סירולוגיות, כנראה בדגש על יישובים שבהם הייתה תחלואה גבוהה. יכול להיות שמי שבוודאות יש לו נוגדנים - יכול לראות את עצמו כמחלים, לקבל תעודות מתאימות, אבל כל זה יתבצע בלי כל קשר כרגע לחיסון".
- אתה יודע להגיד אם סגירה או צמצום של מערכת החינוך נמצאת על הפרק? "שמנו את מערכת החינוך בסדר עדיפות הכי גבוה שיש. אפילו אין דרישה לסגור את מערכת החינוך בריסון המהודק. רק בערים האדומות. צריך להבין: כמה שפחות דברים פתוחים מחוץ למערכת החינוך - כך נוכל להחזיק אותה פתוחה לאורך זמן".