מסע הדילוגים של דונלד טראמפ הגיע הערב (ד') לאריזונה, שבה יערוך הנשיא שתי עצרות בחירות המוניות. אריזונה אמנם לא תמכה במועמד דמוקרטי מאז 1996, אך כעת צופים בה הסקרים קרב צמוד ביותר בין טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, שאף מוביל עליו בפער קטן. ביידן עצמו נשאר בינתיים ליד ביתו בדלאוור, שם הצביע יחד עם אשתו. ביידן הצטרף בכך לכמעט 74 מיליון האמריקנים שכבר מימשו את זכותם הדמוקרטית, שישה ימים לפני הבחירות.
בעצרת הראשונה שלו הערב, בעיר בולהד סיטי, הנשיא חזה פעם נוספת "גל אדום" ביום הבחירות, למרות הסקרים שבהם הוא מפגר אחרי ביידן. הוא טען שהלטינים, המהווים חלק משמעותי מאוכלוסיית המדינה, יצביעו לו בהמוניהם, כמו גם שחורים ונשים.
"לאורך ארבע השנים האחרונות, סיפקתי להיספנים האמריקנים מסר שכמותו הם לא שמעו כבר הרבה זמן", אמר טראמפ, שהתגאה במאבקו לשמור על השכונות של האמריקנים "בטוחות" ועל סיועו לעסקים קטנים שבבעלות היספנים. הסקרים, יצוין, מראים שרוב גדול של לטינים ושחורים תומך במועמד הדמוקרטי, אם כי הרוב הזה מעט קטן יותר מזה שנהנתה ממנו לפני ארבע שנים הילרי קלינטון.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ באריזונה, הערב. קרב צמוד במעוז הרפובליקני
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ ב עצרת ב בולהד סיטי אריזונה בחירות ארה"ב
תומכי טראמפ ב עצרת ב בולהד סיטי אריזונה בחירות ארה"ב
תומכי טראמפ בעצרת הערב באריזונה. בנבאדה השכנה נתנו קנס על ההתקהלות
(צילום: AP)
העיר בולהד סיטי שוכנת ממש ליד הגבול של אריזונה עם נבאדה, וההערכה היא שמטרת העצרת שם היא גם להלהיב את הבוחרים במדינה השכנה, אם כי שם הסקרים נותנים לביידן יתרון משמעותי יותר מזה שיש לו באריזונה. לפי סוכנות הידיעות AP, עצרת בחירות קודמת שערך טראמפ בנבאדה, בחודש שעבר, הובילה את הרשויות שם לקנוס את נמל התעופה שאירח את העצרת, בשל הפרת ההגבלות על התקהלויות בתקופת הקורונה. טראמפ, שמתעקש שארה"ב מנצחת את הנגיף למרות שיאי ההדבקה שנרשמו בסוף השבוע, החליט פשוט להעביר את העצרת שלו אל הצד השני של הגבול בין נבאדה לאריזונה.
הדמוקרטים נאבקים גם הם על שתי המדינות, וסגניתו של ביידן, קמלה האריס, הגיעה אתמול לנבאדה כדי למנוע "זליגה" שלה לצד הרפובליקני, והיום היא תגיע לאריזונה. היא תיפגש שם עם נשות עסקים לטיניות ומנהיגים שחורים, ותנאם באירוע עם הזמרת אלישיה קיז.

ביידן: "לא אפזר הבטחות שווא"

ביידן נותר כאמור בדלאוור, והצביע בעיר מגוריו ווילימינגטון יחד עם אשתו ג'יל. גם הנשיא טראמפ כבר הצביע מוקדם השנה, בפלורידה. לפי נתוני US Elections Project, העוקב אחר נתוני ההצבעה המוקדמת – הן בדואר והן בקלפיות – עד כה הצביעו בארה"ב כבר 73,889,000 אמריקנים – יותר מ-53% מכלל הקולות שנספרו בבחירות 2016. אמנם חלק נכבד מההצבעה המוקדמת מקורה בחששם של בוחרים רבים, בעיקר דמוקרטים, להידבק בקורונה בתורים הארוכים בקלפיות ביום הבחירות, אך בארה"ב מעריכים כי שיעור ההצבעה השנה יהיה בכל מקרה הגבוה ביותר מזה כמאה שנים.
לפני שהצביע הערב תקף ביידן פעם נוספת את טראמפ על האופן שבו הוא מנהל את משבר הקורונה. לאחר שקיבל תדרוך וירטואלי בביתו ממומחי בריאות בנוגע למצב המגפה בארה"ב, נשא ביידן נאום תקיף שבו הבטיח לבוחרים האמריקנים כי אם ייבחר, הוא לא יעניק להם "הבטחות שווא" על סיומה של המגפה ב"לחיצת כפתור". "אוכל להבטיח לכם את זה: אנחנו נעבוד מהיום הראשון כדי לתקן את הדברים", אמר.
"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עוד ארבע שנים של נשיא שבמקום להילחם בווירוס, תוקף רופאים", הוסיף ביידן, "אני פשוט לא מבין את הבחור הזה!". את הדברים אמר כשברקע הביקורת של טראמפ על מומחי הבריאות בממשלו כמו ד"ר אנתוני פאוצ'י, אותו כינה אידיוט ואמר שלאמריקנים נמאס לשמוע ממנו.
במקביל, הערב נחשפה הקלטה מחודש אפריל, שבה נשמע יועצו הבכיר של הנשיא וחתנו, ג'ארד קושנר, אומר שטראמפ "לוקח מחדש שליטה על המדינה" ו"מוציא אותה מידי הרופאים". את ההקלטה שבה דיבר קושנר עם העיתונאי הנודע בוב וודוורד פרסמה היום רשת CNN. באותה עת, נזכיר, החל טראמפ לדחוף לפתיחה זריזה של הסגרים שהטילו חלק ממדינות ארה"ב בתקופת הגל הראשון. כעת חווה ארה"ב כבר גל שלישי של קורונה, כשבסוף השבוע דווח בה על יותר מ-83,000 נדבקים ביממה אחת.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל ביידן אחרי שהצביעו בקלפי ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב בחירות
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל ביידן אחרי שהצביעו בקלפי ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב בחירות
ביידן עם רעייתו ג'יל, לאחר שהצביעו בעיר מגוריו ווילמינגטון, דלאוור
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
ביידן, הערב. "לא אפזר הבטחות שווא"
(צילום: gettyimages)
רוב גדול מבין האמריקנים, נזכיר, סבור שטראמפ כשל בטיפול במשבר הקורונה, וזו אחת הסיבות שהנשיא מפגר כעת בסקרים הארציים אחרי ביידן, אם כי בסקרים במדינות המפתח – שלפי שיטת האלקטורים הן אלו שיכריעו את הבחירות – הסקרים מצביעים על יתרון מצומצם יותר לביידן. היום פורסמו שני סקרים שמראים שלביידן יתרון נאה של 8% במישיגן, מדינה שאותה ניצח טראמפ בפער זעום של 0.2% ב-2016.

כאוס בסוף העצרת: תומכי טראמפ קפאו מקור

ביידן ממשיך להוביל גם בוויסקונסין, שחווה כעת התפרצות משמעותית של הנגיף. סקר שפרסמו הערב וושינגטון פוסט ורשת ABC נותן פער עצום של 17% לביידן. יצוין כי ממוצע הסקרים שם נותן לביידן יתרון של 8.4%, אם כי גם זה יתרון טוב למדי עבורו. חדשות טובות קיבל הערב ביידן גם מג'ורג'יה, מדינה שבה מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח מאז 1992, אבל כעת הסקרים מצביעים שם על קרב צמוד ביותר. ביידן ביקר שם רק אתמול, והערב פורסם סקר של אוניברסיטת Monmouth (סקר שנחשב איכותי ביותר), הנותן לביידן יתרון של 5% על טראמפ בג'ורג'יה.
הנשיא ספג הערב אש גם בעקבות עדויות שכעת פורסמו מכאוס שהתחולל בעצרת שערך בלילה האחרון בנברסקה. בסיום העצרת בנמל תעופה בעיר אומהה, אחרי שטראמפ המריא משם במטוס "אייר פורס 1", אלפים מתומכיו נאלצו לחכות שעות ארוכות בקור מקפיא, כיוון שהאוטובוסים שאמורים היו להסיע אותם בחזרה לרכביהם נתקעו בפקקים. מאות ממשתתפי העצרת נדדו בסופו של דבר כמה קילומטרים ברגל, ובחשכה. לפי המשטרה המקומית שבעה או שישה בני אדם פונו לבית החולים.
ביידן תקף הערב את הנשיא על שהוא עצמו עזב את העצרת בעוד תומכיו נשארו להתמודד לבדם עם הקור המקפיא. "זו תמונה שמראה את כל הגישה של הנשיא טראמפ למשבר (הקורונה). הוא מפזר הכרזות גדולות, אבל לא מיישם אותן", אמר ביידן. "הוא מקבל את התמונה שלו ויוצא החוצה. הוא משאיר את כולם להתמודד עם ההשלכות של כישלונו להגות תוכנית אחראית".
בקמפיין של טראמפ אמרו הערב כי בעקבות גודלו של הקהל בעצרת באומהה הם ארגנו 40 אוטובוסים להסעת המשתתפים, במקום 15 בעצרות אחרות. סגנית דוברת הקמפיין, סמנת'ה זייגר, טענה כי חסימות דרכים באזור הן שגרמו לפקקים הכבדים שמנעו מהאוטובוסים לקחת את תומכיו של הנשיא למכוניותיהם. זייגר אמרה כי אנשי הקמפיין חילקו אוהלים, תנורים, גנרטורים ואפילו שוקו חם למשתתפים שחיכו בקור. "אנחנו תמיד משתדלים לספק את החוויה הטובה ביותר באירועים שלנו, והבטיחות שלהם חשובה לנו", הוסיפה.
גם טראמפ, אגב, התייחס לקור המקפיא בעצרת בלילה האחרון באומהה. "אני עומד פה קופא", הוא אמר לתומכיו שהריעו לו. "אני מבקש מכם טובה קטנה אחת: לכו לעזאזל להצביע". הוא שב ודיבר על "הגל האדום" שלטענתו צפוי ביום הבחירות, למרות הסקרים שלטענתו אינם נכונים ונועדו לדכדך את רוחם של הרפובליקנים.
8 צפייה בגלריה
הפגנה מהומות ב פילדלפיה לילה שני של מחאה ירי משטרתי וולטר וואלאס צעיר שחור ארה"ב
הפגנה מהומות ב פילדלפיה לילה שני של מחאה ירי משטרתי וולטר וואלאס צעיר שחור ארה"ב
המהומות בפילדלפיה. טראמפ: "נשים להן סוף בעשר דקות"
(צילום:AFP)
סוגיה מרכזית נוספת שזוכה כעת לתשומת לב המועמדים לנשיאות היא המהומות שפרצו בפילדלפיה, בעקבות ירי של שוטרים בצעיר שחור שסירב להניח סכין. עשרות מתפרעים נעצרו, בין היתר בחשד לביזה, ועשרות שוטרים נפצעו. הערב הכריזו שם הרשויות על עוצר לילי, אחרי לילה שני של מהומות.
טראמפ, שמקדם מדיניות של "חוק וסדר", אמר הערב בעצרת באריזונה כי הציע לרשויות בעיר סיוע של כוחות פדרליים, שלדבריו יוכלו לסיים את המהומות ב"עשר דקות". לדבריו, הדמוקרטים השולטים בעיר ובפנסילבניה שבה היא שוכנת, מדינת מפתח חשובה גם היא בבחירות, סירבו להצעתו. גם ביידן התייחס הערב למהומות בעיר, וגינה את האלימות. לדבריו, אין שום סיבה לביזה ולאלימות, אך הוא הדגיש כי הסיבה שבגינה יצאו המפגינים לרחובות – למחות על אלימות משטרתית וגזענות ממוסדת – "מוצדקת לחלוטין".