השמש שתעלה בשעות הקרובות על החוף המזרחי של ארצות הברית תוציא לדרך את השבוע האחרון של קמפיין הבחירות לנשיאות. אחרי חודשים של פיגור בסקרים, וכשמספר המשתתפים בהצבעה המוקדמת שובר שיאים, לנשיא דונלד טראמפ אוזל הזמן – וגם מאגר הבוחרים המתלבטים – כדי להדביק את הפער מג'ו ביידן. למרות הכול, אם יש מישהו שיכול לעשות זאת – זה ודאי הוא. הנה תמונת המצב העדכנית לקראת ימי ההכרעה.

האם טראמפ ממשיך לצמצם את הפער?

יש סימנים שכן, אבל עדיין – רק במעט. בשבת סיפרנו לכם שבמהלך השבוע שעבר הצליח הנשיא לצמצם קמעה את יתרונו של המועמד הדמוקרטי, הן במישור הארצי (מ-10.7% ל-9.8%) והן בכמה מדינות מתנדנדות. לפי ממוצע הסקרים של אתר FiveThirtyEight, בימים שעברו מאז המשיך יתרונו הארצי של ביידן לִפחות, מ-9.8% ל-9.4%, ויתרונו הצטמצם גם בשתי המדינות המתנדנדות הנתפסות כחשובות ביותר – פלורידה (מ-3.3% ל-2.3%) ופנסילבניה (מ-6.1% ל-5.1%). עם זאת, במדינות-מפתח אחרות, כמו וויסקונסין, מינסוטה ומישיגן, נותר יתרונו יציב – ואף גדל מעט, כך שמצבו לא הורע משמעותית. סקרים שיתפרסמו היום ומחר צפויים להבהיר עד כמה גדול המומנטום שלכאורה מסתמן לטראמפ.

בכל הנוגע לחלוקת האלקטורים – השיטה שבה מוכרעות הבחירות (לפירוט לחצו כאן) – נכון לעכשיו אין שינוי במצב: לביידן יש 234 אלקטורים הנחשבים בטוחים, לטראמפ יש 113, ומכיוון שכדי לנצח צריך מועמד להגיע ל-270 אלקטורים – ביידן זקוק עדיין רק ל-36 מ-191 האלקטורים שנותרו בקופה. המועמדות הראשיות לתת לו אותם הן פנסילבניה (20 אלקטורים), וויסקונסין (10), מינסוטה (10) ונבאדה (6), שבהן הוא צועד ביתרון נאה בסקרים. גם פלורידה (29), צפון קרוליינה (15) ואריזונה (11) עשויות להביאו אל היעד, אך בהן יתרונו שברירי יותר.
יצוין כי לצד העידוד הקל שטראמפ יכול לשאוב מהמגמה בפלורידה ובפנסילבניה, נתונים מדאיגים מבחינתו מגיעים משתי מדינות שנחשבו במשך שנים למעוזים רפובליקניים, אך כעת, גם בגלל שינויים דמוגרפיים, מתנהל בהן קרב צמוד והוא נאלץ להילחם עליהן. האחת היא ג'ורג'יה (16 אלקטורים), שבה יש קהילה שחורה גדולה הנוטה לגלות מעורבות פוליטית רבה: בין טראמפ לביידן יש שם למעשה שוויון בסקרים. השנייה היא טקסס (38), שבה צועד טראמפ ביתרון ממוצע של 1.5% בלבד. אתמול הוא קיבל בשורה מעודדת ממנה, בדמות סקר של "ניו יורק טיימס" שקבע כי הוא מוביל שם ב-4%, אך הקרב על "מדינת הכוכב הבודד" עדיין פתוח. שום מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח בטקסס מאז ג'ימי קרטר ב-1976, וניצחון של ביידן בה יחסל למעשה את סיכויי טראמפ.
בשורה התחתונה, המודל של אתר FiveThirtyEight עדיין נותן לביידן סיכוי של 87% לנצח בבחירות, וזה של "אקונומיסט" נותן לו סיכוי של 95%. לצד זה, לא נשכח גם הפעם להזכיר את כישלון הסוקרים בחיזוי המנצח ב-2016 – ונשלח אתכם שוב לקרוא לעומק את התשובה לשאלה: במה שונים הסקרים הפעם?

למה חשוב לציין את היתרון הארצי של ביידן?

התהייה הזו אכן במקומה, שהרי לנשיא ארה"ב מוכתר המועמד שניצח במדינות המעניקות יחד אלקטורים רבים יותר, ולא בהכרח המועמד שזכה בקולות רבים יותר של בוחרים (הילרי קלינטון, נזכיר, הפסידה ב-2016 לטראמפ אף שגרפה כמעט 3 מיליון קולות יותר ממנו). לכן לכאורה כדאי לעקוב רק אחרי סקרים הבוחנים את המרוץ בכל מדינה כשלעצמה, ואילו המעקב אחר סקרים כלל-ארציים נראה מיותר.
עם זאת, ניסיון העבר מלמד כי יש קורלציה מסוימת בין הפער במניין הקולות הארצי לבין מניין האלקטורים, והובלה ארצית היא עדיין כלי-מדידה שיכול – לצד סקרים מדינתיים – לתרום להערכת סיכוייו של מועמד לנצח. האנליסט נייט סילבר למשל מעריך שניצחון של ביידן בפער של 5% ומעלה במניין הקולות הארצי ישקף כמעט בוודאות ניצחון שלו גם במספר האלקטורים. מנגד, ניצחון של ביידן בפחות מ-3% במניין הקולות – פירושו כי קרוב לוודאי שטראמפ ינצח בקרב האלקטורים.

מה קרה מאז העימות הטלוויזיוני ביום שישי?

אחרי העימות השני והאחרון בין טראמפ לביידן בסוף השבוע יצא הנשיא למסע של עצרות בחירות במדינות המתנדנדות, מסע שנראה כי אין דרך לתארו מלבד המילה "בליץ". כבר ימים שטראמפ עורך כמה עצרות מדי יום, לא פעם תוך שהוא מספיק לדלג בין 4-3 מדינות בתוך פחות מ-24 שעות. בימים האחרונים הוא הופיע בין השאר בפלורידה, פנסילבניה, ניו המפשייר ומיין, ושם הלהיב אלפים – רבים מהם נטולי מסכות – בריקודים, בהבטחות ובלעג ליריביו הדמוקרטים. טראמפ מקווה להמריץ כך את תומכיו לצאת לקלפיות ולגרור לשם גם את חבריהם ובני משפחתם, אלה שייתכן כי עד כה לא גילו עניין רב במרוץ.

6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות ניו המפשייר ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות ניו המפשייר ארה"ב
תומכי הנשיא בניו המפשייר, השבוע
(צילום: gettyimages)
במחנה ביידן הקמפיין נראה מתון, שלא לומר מנומנם, הרבה יותר. אחרי העימות יצא המועמד הדמוקרטי לפנסילבניה, ובסוף השבוע הוא הופיע שם עם הזמר ג'ון בון ג'ובי וניסה לתקן את "הצהרת הנפט" שלו, הצהרה שעלולה להרחיק ממנו בוחרים שם. ליעדים אחרים, כמו פלורידה, כבר שלח ביידן את הנשיא לשעבר ברק אובמה ואת סגניתו קמלה האריס. יצוין כי מפת האלקטורים מזמנת לביידן מסלולים אפשריים רבים יותר לניצחון מאשר לטראמפ, וניכר כי מול מדיניות ה"לחץ על כל המגרש" שנוקט הנשיא – הקמפיין הדמוקרטי אימץ בימים האחרונים גישה מאופקת ומחושבת יותר בבחירת המדינות שבהן הוא משקיע מאמצים.
הלילה זכה טראמפ בקלף פוליטי שעשוי להתברר כרב-עוצמה, כשהסנאט אישר את מינויה של המועמדת שלו, איימי קוני בארט, לשופטת בבית המשפט העליון. בארט הושבעה לתפקיד מיד אחר כך, וטראמפ יוכל עתה להציג זאת לבוחריו השמרנים כעוד מימוש של הבטחת הבחירות שלו מ-2016 למלא את בתי המשפט בשופטים שמרניים. מנגד, בשורה רעה עבור הנשיא היא העובדה שבארבעת הימים האחרונים חלה עלייה דרמטית במספר הנדבקים בקורונה: ביום שישי נשבר שיא הנדבקים היומי בארה"ב, עם יותר מ-83 אלף נשאים חדשים, ו-47 מ-50 מדינות ארה"ב חוות כעת התפשטות של הנגיף. התפרצות נרשמה שוב גם בבית הלבן: חמישה מיועציו של סגן הנשיא מייק פנס, בהם ראש הסגל שלו, אובחנו כנשאים. עיסוק גובר במגפה עלול להזיק לקמפיין של טראמפ, משום שלפי סקרים כמעט שני שלישים מהאמריקנים אינם מרוצים מהאופן שבו טיפל במשבר.

בימים האחרונים גם נמשכה הסתערות הבוחרים על הקלפיות בהצבעה המוקדמת. נכון לעכשיו הצביעו בבחירות כבר 64.7 מיליון אמריקנים – מספר השקול ל-46.9% מכלל המצביעים בבחירות 2016, ולפי הערכות שיעור ההצבעה הכולל השנה יהיה כ-65%, הגבוה מאז 1908. אף ש-49% ממי שהצביעו עד כה הם דמוקרטים ורק 28% הם רפובליקנים, אין אפשרות לקבוע שההצבעה המוקדמת מבשרת טובות דווקא לצד הדמוקרטי, משום שהמונים צפויים להצביע ביום הבחירות הרשמי, 3 בנובמבר, וההערכה היא ששיעור הרפובליקנים בקרבם יהיה גבוה משיעור הדמוקרטים. עוד על כך תוכלו לקרוא כאן.

מה צפוי לקרות בימים הקרובים?

טראמפ ימשיך לחרוש את השטח: היום יגיע סיבוב ההופעות שלו למישיגן ולוויסקונסין, ובהמשך השבוע ינחת בנברסקה, אריזונה ונבאדה. ביומיים האחרונים של הקמפיין, בשבוע הבא, הוא מתכוון לקיים לא פחות מ-11 עצרות בתוך 48 שעות. היום, ברגע נדיר, תצטרף למסע הבחירות גם הגברת הראשונה מלניה טראמפ, שתגיע לאירוע בפנסילבניה.
אחרי שביממה האחרונה לעג טראמפ לביידן על כך שמאז העימות הוא מעדיף לשמור על פרופיל נמוך ולהסתפק בראיונות מביתו בדלאוור, הלילה הודיע הקמפיין של המועמד הדמוקרטי כי גם הוא מתכוון לצאת השבוע לביקורים במדינות המפתח, ולקיים עצרות "דרייב אין" מצומצמות, כאלה שבהן המשתתפים צופים בו ממכוניותיהם ושומרים על ריחוק חברתי. היום יגיע ביידן לג'ורג'יה, ובסוף השבוע יבקר בפלורידה, בוויסקונסין ובאייווה. ביום שישי תגיע סגניתו האריס לטקסס, עוד סימן לכך שהדמוקרטים אינם מוותרים על הסיכוי לחולל שם הפתעת ענק.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם רעייתו מלניה ב מסיבת ליל כל הקדושים ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם רעייתו מלניה ב מסיבת ליל כל הקדושים ב הבית הלבן
מלניה מצטרפת למסע. במסיבת ליל כל הקדושים בבית הלבן
(צילום: MCT)

מי מוביל בקרב על השליטה בקונגרס?

האמריקנים בוחרים בימים אלה לא רק נשיא, אלא גם את נציגיהם בסנאט ובבית הנבחרים, והדמוקרטים נראים בעמדת זינוק טובה יותר. על הרוב שלהם בבית הנבחרים, שהוא הבית התחתון של הקונגרס, צפויים הדמוקרטים לשמור בקלות, אבל הסיפור הגדול הוא המלחמה שהם מנהלים עם הרפובליקנים על השליטה בסנאט, הבית העליון. כיבוש הסנאט – יחד עם הבית הלבן – יוכל לתת לדמוקרטים שליטה מלאה בשלוש זרועות הממשל הפדרלי לראשונה מאז 2010.
6 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. שם הניצחון הדמוקרטי כמעט מובטח
(צילום: AFP)
בסנאט יש 100 מושבים, ונכון לעכשיו הרפובליקנים נהנים בו מיתרון של 53 מול 47. פירוש הדבר הוא שאם הדמוקרטים יזכו ב-4 מושבים יותר מהרפובליקנים, יעבור הרוב אליהם. קרב הבלימה שמצפה לשמרנים קשה במיוחד: בסבב הבחירות הנוכחי עומדים לבחירה 35 מ-100 המושבים בסנאט, ומכיוון ש-23 מ-35 המושבים האלה מאוישים כעת על-ידיהם ורק ב-12 מחזיקים הדמוקרטים, הרפובליקנים צריכים "להגן" על יותר מושבים ויש להם פחות אפשרויות להרוויח מושבים חדשים.
הסקרים מלמדים שמבין 23 המושבים הרפובליקניים העומדים לבחירה, בשניים גדולים מאוד הסיכויים של הדמוקרטים לזכות, ועל עוד 8 מתנהל קרב צמוד. מבין 12 המושבים הדמוקרטיים, באחד גדול הסיכוי שיזכה מועמד רפובליקני, אך כל ה-11 האחרים נראים בטוחים למדי. המודל של FiveThirtyEight נותן לדמוקרטים סיכוי של 73% להשתלט על הסנאט. עוד על הקרב הזה – שכולל אסטרונאוט, טייסת קרב, מאמן פוטבול ושערוריית מין – תמצאו כאן.
לא שבעתם? רוצים לקרוא עוד על הבחירות? בעמוד המיוחד של ynet "ארה"ב בוחרת 2020" תמצאו ספרייה ענקית של כתבות על המרוץ לבית הלבן: איך בוחרים נשיא? מיהן המדינות המתנדנדות? כמה ישראלים מצביעים? והאם קניה ווסט יכול לנצח? לחצו כאן.