המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן הזהיר היום ממגמה מדאיגה של התפשטות קורונה בשבע מדינות באיחוד: ספרד, רומניה, בולגריה, קרואטיה, הונגריה, צ'כיה ומלטה. המרכז הביע "דאגה גדולה" מהמצב באותן מדינות בעקבות שיעור גבוה של מאושפזים וחולים במצב קשה.
לפי המרכז לבקרת מחלות בחלק מהמדינות נרשמה עלייה בשיעור המתים מהנגיף, ובמדינות אחרות ההערכה היא שמספר המתים יעלה בקרוב. "המגפה רחוקה מלהיגמר", הזהירה אנדראה אמון, ראש המרכז, ואמרה שאירופה חייבת להיות על המשמר. אמון הוסיפה שעד שיהיה חיסון יעיל, בטוח וזמין, חשוב לשמור על הצעדים שהוכחו כיעילים לבלימת התפשטות הנגיף – בידוד ומערך בדיקות וחקירות אפידמיולוגיות.

5 צפייה בגלריה
מדריד סגר חלקי שוטרים בודקים מכוניות ספרד קורונה
מדריד סגר חלקי שוטרים בודקים מכוניות ספרד קורונה
שוטרים בודקים מכוניות בסגר במדריד
(צילום:EPA )
הנציבות האירופית קראה היום למדינות החברות באיחוד לשפר את ההסברה ולאכוף את הנחיות שמירת המרחק וההיגיינה, כדי לעצור את הגל השני של הקורונה שמתפשט ביבשת. "בחלק מהמדינות החברות המצב עכשיו יותר חמור בהשוואה לשיא שהיה בחודש מרץ", אמרה סטלה קיריאקידס, נציבת הבריאות של האיחוד האירופי. "זו סיבה לדאגה אמיתית".
עד כה אובחנו ברחבי אירופה יותר מחמישה מיליון נדבקים בקורונה מתחילת ההתפרצות ביבשת, שהייתה בחורף. 187,509 מתו מהנגיף באירופה. לאחרונה החלו כמה מדינות להטיל הגבלות חדשות וסגרים מצומצמים. שיעור המתים לא חזר למספרים שנראו בתחילת השנה, אך העלייה במספרי הנדבקים מעוררת דאגה גדולה. קיריאקידס, שאחראית על התיאום בין 27 המדינות החברות באיחוד, ציינה שכמה מדינות בפירוש הסירו את ההגבלות מוקדם מדי. "אנחנו ברגע מכריע", אמרה לחברות האיחוד.
5 צפייה בגלריה
מדריד סגר חלקי שוטרים בודקים מכוניות ספרד קורונה
מדריד סגר חלקי שוטרים בודקים מכוניות ספרד קורונה
1,290 נדבקים באזור מדריד ביממה האחרונה
(צילום:EPA )
אחת המדינות שמופיעה ברשימה של המרכז האירופי לבקרת מחלות היא ספרד. מתחילת התפרצות הקורונה נדבקו במדינה 693,556 בני אדם - הכי הרבה במערב אירופה, ויותר מ-31,030 מתו. היום ביקשה מדריד סיוע דחוף של מאות רופאים זרים בעקבות 1,290 נדבקים חדשים בקורונה. מדריד הטילה השבוע סגר חלקי כמה אזורים בעיר, ושוקלת להרחיב את הסגר לאזורים נוספים.
ביממה האחרונה אובחנו בספרד 4,143 נדבקים חדשים בקורונה – יותר מרבע מהם באזור מדריד. בירת ספרד נפגעת מהגל השני בצורה הקשה ביותר במדינה, ומספר הנדבקים והמתים מדי יום מגיע למימדים שלא נראו מאז חודש מאי.
5 צפייה בגלריה
מעודדים לשמור על ההנחיות ברחובות מדריד
מעודדים לשמור על ההנחיות ברחובות מדריד
מעודדים לשמור על ההנחיות ברחובות מדריד
(צילום: AFP)
איגנסו אגואדו, סגן ראש הממשלה האזורית במדריד, אמר לכתבים שמדריד זקוקה לסיוע של 300 רופאים מארצות האיחוד האירופי שלקחו חלק בהתמודדות בגל הראשון של המגפה. כמו כן הוא ביקש מהממשלה הראשית בספרד לתגבר ב-222 שוטרים נוספים את העיר כדי לאכוף את הסגר ולחלק קנסות. ביום שני ביקשו הרשויות במדריד מהממשלה המרכזית לקבל סיוע מהצבא במאבק בקורונה.
ברשימה של המרכז האירופי מופיעות גם בולגריה וקרואטיה, שנפתחו באוגוסט לתיירים ישראלים. ישראלים רבים ממשיכים להמריא לחופשות בערי בולגריה, שעדיין מוגדרת בארץ כמדינה "ירוקה", כזו שהשבים ממנה לא נדרשים להיכנס לבידוד עם שובם לישראל. גם קרואטיה הייתה יעד מועדף על הישראלים, אולם לאחר הכנסתה לרשימת המדינות "האדומות" ב-22 בספטמבר הופסקו הטיסות הישירות אליה. יצוין כי היעד המרכזי של הישראלים שטסים כיום לחו"ל הוא יוון. רק היום למשל המריאו אליה 12 טיסות, ובהן כמעט 1,300 ישראלים.
ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן אמר היום שמשבר הקורונה באירופה מחריף, ושגם נתוני הנדבקים החדשים בשבדיה מדאיגים. "בשבדיה המצב יחסית יציב יותר, אבל אנחנו רואים סימנים שמספר הנדבקים עולה באזורים מסוימים במדינה שלנו", הוא אמר. "זה מדאיג. זה דורש מאיתנו להקפיד יותר על ההתנהלות שלנו".
5 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
מפגינים נגד ה סגר מדריד ספרד קורונה
הפגנה נגד הסגר בבירת ספרד
(צילום: gettyimages)
לופבן קרא לשבדים לציית להנחיות שמירת המרחק וההיגיינה, ואמר שהממשלה כבר מוכנה להציג הנחיות חדשות במידת הצורך. "הזהירות שהייתה קיימת באביב הוחלפה יותר ויותר בחיבוקים, מסיבות ונסיעות באוטובוסים בשעות העומס, וחיי היומיום של רבים חזרו למסלולם. על דבר נכון שנעשה עכשיו נשמח אחר כך. על דבר לא נכון – נסבול", אמר ראש הממשלה השבדי.
בניגוד למדינות רבות שבדיה נמנעה מהטלת הגבלות חמורות, ולכן מצב הקורונה במדינה מעורר עניין בעולם. עד כה מתו קרוב ל-5,900 בני אדם מקורונה בשבדיה – שיעור גבוה בהרבה לעומת מדינות נורדיות אחרות. מספר הנדבקים החדשים בשבדיה נמוך יחסית בהשוואה לאירופה. היום דיווחה שבדיה על 320 נדבקים חדשים.
5 צפייה בגלריה
שוטרות עם מסכה מסכות ב מוסקבה רוסיה
שוטרות עם מסכה מסכות ב מוסקבה רוסיה
שוטרות עם מסכות במוסקבה. פוטין: "זה לא נוח, אבל לחלות זה יותר גרוע"
(צילום: AFP)
גם ברוסיה חוששים מזינוק מחודש בתחלואה, והיום דיווחו רשויות הבריאות שם על 6,595 נדבקים חדשים – המספר היומי הגבוה ביותר מאז אמצע יולי. מספר הנדבקים הכולל ברוסיה עומד על 1,128,836 – בנתון זה היא מדורגת רביעית בעולם. ביממה האחרונה מתו ברוסיה עוד 149 חולי קורונה, ובכך עלה מספר הקורבנות הכולל בה ל-19,948.
נראה שהמוקד העיקרי הוא הבירה מוסקבה, שבה דווח על יותר מאלף נדבקים חדשים ביממה, לראשונה מאז יוני. מספר החולים המאושפזים בכל יום במוסקבה זינק בשבוע שעבר בכמעט שליש, אך הרשויות לא מסרו מהו המספר המדויק של המאושפזים בעיר.
היום קרא הנשיא ולדימיר פוטין לרוסים לשמור על כללי הריחוק הפיזי ולעטות מסכות. במוסקבה נדרשים התושבים לעטות מסכה בחנויות ובתחבורה הציבורית, אך לא כולם שומרים על הכללים הללו – שלא נאכפים באדיקות. "אתם חייבים לבקש מהאנשים שלכם לשמור על הכללים, כולל להקפיד על מסכות", אמר פוטין בשיחת ועידה עם מושלי מדינות המחוז. "בהחלט, זה לא לא תמיד נוח לאנשים, אבל לחלות זה יותר רגוע", הוסיף. "אני מאוד מאוד לא רוצה לחזור להגבלות החמורות יותר שהטלנו באביב".
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה