אפרת רייטן, המצטרפת החדשה לרשימת מפלגת העבודה, התראיינה היום (ד') לאולפן ynet והתייחסה תחילה לאמירות של יו"ר כחול לבן בני גנץ אתמול ל-ynet, שלפיהן הוא "ממשיך דרכו של רבין", ו"אין שום הבדל בין מרצ והעבודה", שכוונו ככל הנראה לקולות מצביעיה של מרב מיכאלי.
4 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"רבין וגנץ? אין קווים מקבילים". אפרת רייטן באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
"אני חושבת שגנץ עושה טעות אחרי טעות", אמרה רייטן, "את טעויות העבר כולם מכירים, הן משתקפות בכל המנדטים שלו שפשוט נעלמו. היו לו כמה, בסביבות ה-35? היום הוא בקושי עובר את אחוז החסימה. לבוא ולהתהדר במורשת רבין, להילחם במפלגת העבודה, זו לא רק טעות, אלא גם אין בכך שום אמינות. רבין היה מנהיג שלקח אחריות על מעשיו וידע להסתכל לכולם בעיניים ולהגיד 'אני אחראי, אני המנהיג".
- אז את לא רואה קווים מקבילים בין גנץ לרבין? "אני לא רואה שום קווים מקבילים, אני לא רואה את רבין נכנס לממשלת נתניהו, אני לא רואה אותו, סליחה על הביטוי, בוגד או מרמה את הבוחרים שלו או אומר דבר אחד ועושה את ההפך. משקר למעשה, לא דובר אמת. ברגע שהוא שיקר - הוא איבד את המנדט".

- אולי הוא יעלה במנדטים, וייתכן והוא פונה למאוכזבי מפלגת העבודה, שיש שחושבים שהיא מזכירה את מרצ. "אני לא מסכימה. אני לא מזכירה את מרצ, אף פעם לא נמניתי עם בוחריה ובהחלט כבודה במקומה מונח, אבל העבודה היא מפלגה עם מורשת, עבר, הווה ועתיד, והיא באה ממקום אחר - של מפלגה מתחדשת. את מה שהיה בה בשנים האחרונות כולם ראו - זה לא עבד. היו שם קומבינות, כל מיני הסכמים שהביאו להידרדרות ולמצב שהגענו אליו היום".
4 צפייה בגלריה
בחירות 2021 רשימה רשימות מפלגת העבודה עבודה מפלגה מועמדים
בחירות 2021 רשימה רשימות מפלגת העבודה עבודה מפלגה מועמדים
מועמדי המפלגה בבחירות
- יש בעיה בדרך משום שמפלגת העבודה חזקה מפילה אל מתחת לאחוז החסימה את האחות הקטנה מרצ. "אני חושבת שצריך להסתכל על הסקרים ולראות את המגמות, להתקרב למועד הבחירות ואז לראות את הנתונים האמיתיים. סקר זה סקר, אנחנו נראה עוד הרבה מאוד שינויים. אני רואה בכך רק דברים מעודדים, שהקהל חוזר הביתה".
- אולי טעיתם שלא התחברתם עם מרצ? "אני לא חושבת. עובדה שהחיבור הקודם הביא לקריסה טוטלית כמעט. כל מפלגה צריכה לשמור על הזהות והערכים שלה".
- אולי נעצר המומנטום של מפלגת העבודה? אולי העניין סביב מספר 7 ברשימה הוא המוקש האחרון לקראת הבחירות שעלול להוביל להידרדרות? "אם נסתכל על מגמת הסקרים אז כבר לא נראה את הביטוי לכך. נכון, היה עיסוק רב בנושא, אולי רב מדי. אגב, מאז שבית המשפט פסק את שלו - רוב המפלגות שותקות. אבתיסאם מראענה הביעה חרטה, מדובר על דברים שנאמרו לפני כל כך הרבה שנים".
- היא "עוברת לך בגרון"? "האמירות לא. אבל היא – כן. אני מאמינה שהחרטה שלה כנה ואמיתית, חד-משמעית. הרי היא הייתה יכולה ללכת עם מרצ, עם הרשימה המשותפת. למה היא באה למפלגת העבודה?".
4 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
"מאמינה לה". רייטן על אבתיסאם מראענה
(צילום: שלו שלום)
"הכנסת שלנו מלאה באמירות מזעזעות לא פחות מכל הכיוונים", הוסיפה רייטן, "אולי יישב איתי אדם שהורשע, לא אמר – הורשע - בהסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור. אז שכל אחד יעשה לעצמו את הדין וחשבון, יבחר את האנשים. אני יושבת עם אישה שמקבלת פרסים ואותות הוקרה מאוניברסיטאות וארגונים על המאבק שלה באלימות נגד נשים. אם היא אומרת לי - 'אני מתחרטת מעומק ליבי, לא הייתי כותבת את זה אחרת אלא לא הייתי כותבת את זה בכלל' - אז אני חושבת שאפשר לתת לה סיכוי". •
- אולי היא תהיה הסיבה לשתיית קולות מצד גנץ ומרצ. "אני לא נביאה ולא יודעת לנתח את הדברים האלה, אני גם לא פרשנית פוליטית, אני רק יכולה להביע את התחושה שלי מהאנשים בשטח. אתמול הייתי בדרום, בבאר שבע ובנגב. לפני כן הייתי בצפון. אני מקבלת תגובות שונות בתכלית, לרבות אנשים מהשמאל שמחזקים קולות שונים, וקולות של מיעוט בתוך מפלגת העבודה, וניסיון להגיע להידברות מחודשת עם קהל שלם במדינת ישראל. אותו ציבור שעד הבחירות האלה רה"מ דאג להתעלם ממנו, למחוק אותו, אפילו כמעט להפוך אותו לאויב. אנחנו לא נהיה במקום הזה".
- הזכרת את בן גביר, מעניין לדעת אם יש איזושהי קונסטלציה פוליטית שמפלגת העבודה... "אני לא אתן אפילו לסיים את השאלה – התשובה היא לא, חד-משמעית לא. אני לא רואה שום דרך שבה אנחנו יכולים לשבת עם הציונות הדתית שמורכבת מנעם ובן גביר".
- לפי הסקרים המקום שלך ריאלי, ואם לא יהיו אירועים יוצאי דופן אז נראה אותך בכנסת הבאה. את יודעת לסמן את הנושאים שתרצי לקדם בכנסת? "אני באה מעולם המשפט, מאוד מאוד צורמת לי כל שטיפת המוח שאנחנו עדים לה בעשור האחרון, אם לא יותר, נגד בתי המשפט, הפרקליטות, היועצים המשפטיים. ההסתה הזאת מסוכנת, היא תוביל אותנו אך ורק למקום של דיקטטורה. אולי אני לוקחת את זה רחוק מדי, אבל אני לא יכולה לשבת בשקט. אני יודעת להילחם בבית המשפט והכוונה שלי היא להילחם עליו ולשמור אותו עצמאי ובלתי תלוי".
- כלומר, בעתיד הרחוק, אולי לא, משרד המשפטים. "אהיה חברת כנסת ונדבר בעוד כמה שנים".
רייטן התייחסה לאמירת ה"פקה פקה, שאשא שאשא" של ראש הממשלה, שכוונתה נגד ח"כ יפעת שאשא ביטון. "זה מזעזע, הוא צריך לבדוק את עצמו, למה יוצאות לו מהפה אמירות כאלה", אמרה.
4 צפייה בגלריה
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
על אמירת ה"פקה פקה": "מזלזל בכולנו, גם במתים"
(צילום: EPA, עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
- לדעתך יש קשר לכך שמדובר באישה? "גם. אמירה מזלזלת יצאה לו גם כשהוא דיבר מול יונית לוי, וכאשר אריה גולן שאל אותו בבוקר – איך מספר המתים הזה ייתכן למרות החיסונים – הוא התהדר אך ורק בקסם שלו, שהוא הביא חיסונים. הוא לא מתהדר בשום הישג ניהולי השנה, זה הדבר היחיד וגם את זה אנחנו צריכים עכשיו לבדוק היטב. ברגע ששואלים שאלה כל כך לגיטימית והוא עונה כמו שהוא עונה, אז הוא גם מזלזל בכל אחד מאיתנו - בבוחרים שלו, במתים, במשפחות המתים. הוא לא עונה שום תשובה עניינית. תגיד 'טעיתי', תגיד 'נכון, אני לוקח אחריות גם על ה6,000 מתים האלה'.
"מי שיכול לקחת אחריות על מעשיו הוא מנהיג אמיתי, והוא היה מקבל על זה נקודות", הוסיפה רייטן, "הוא עשה בדיוק ההפך - הוא גם ענה בצורה מיזוגנית ונוראית והאשים את שאשא ביטון, שאני מעריכה אותה מאוד, וגם ענה בצורה כל כך מזלזלת בכל מי שנפגע במשבר הקורונה".
רייטן התייחסה גם להגבלות ולהקלות המתוכננות: "יש לי שני ילדים שנמצאים כמעט שנה בבית. לאורך החודשים הללו זעקתי - 'איך ייתכן שאתם לא סופרים את הילדים שלנו, לא מחזירים אותם למערכת החינוך?'. עכשיו אני לא מצליחה להבין את ההיגיון בלהחזיר אותם ביום ראשון, כשמשרד הבריאות שהיה הסמן שאמר לרה"מ 'אסור' והוא הקשיב לו, עדיין אומר שיש עם זה בעיה חמורה.
"הרי הילדים האלה לא מחוסנים, הם חוזרים לבתי הספר בערך באותן קפסולות שבהן היו קודם. בעצם חושפים אותם למוטציות החדשות משום שנתב"ג פתוח וייפתח עוד – אז מסכנים את הילדים ובשביל מה? בשביל תמונת הניצחון לכאורה של נתניהו, שרואה לשדר שבוע לפני הבחירות 'ניצחנו את הנגיף'? כולנו יודעים שאנחנו רחוקים מזה", רייטן טענה.