אלי ביר, מייסד ונשיא ארגון "איחוד הצלה", שהגיע ראשון לזירת התאונה בכביש 6 שבה נהרג חיים הר כסף (43), סיפר היום (רביעי) בכאב לאולפן ynet על הרגעים הקשים. "אני מכיר אותו שנים רבות בתור אחד שתמיד עזר להחיות אנשים, ופתאום אני רואה אותו על הרצפה. עשינו החייאה בבכי", סיפר ביר על הר כסף, שבעצמו היה מתנדב בארגון.
"אתמול היינו בדרכנו כל המשפחה לטבריה ברכב, בכביש 6, והיה עמוס מאוד", אמר ביר. "קיבלנו קריאה שבערך קילומטר מאיתנו הייתה תאונה קשה. הגענו לשם תוך שתיים-שלוש דקות. ראינו את הרכב, הוא היה מרוסק בתוך המנהרה אחרי יוקנעם. ראיתי את הבן של חיים, שלא זיהיתי אותו, למרות שאת חיים אני מכיר כמעט 30 שנה. הבן שלו בכה שם בחוץ וניסה להחיות את אבא שלו. הבת שלו בת ה-17 שכבה ממש לידו על הכביש. היו שם צרחות אימים גם מצד האנשים שהיו בסביבה וגם מצד הבת שסבלה מאוד והתחלנו במאמצי החייאה בשניהם".
5 צפייה בגלריה
חיים זאב הר כסף
חיים זאב הר כסף
"לקח לאמבולנס זמן, היו פקקים נוראיים". חיים הר כסף וזירת התאונה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, באדיבות המשפחה )
5 צפייה בגלריה
אלי ביר
אלי ביר
אלי ביר
(צילום: חגי דקל)
ביר סיפר על הרגעים האיומים שעבר לאחר שהבין כי הוא מבצע החייאה בחברו לארגון: "הבן של חיים בן השנתיים היה קשור בתוך כיסא בטיחות וישר הוצאנו אותו מהרכב. הייתי שם גם עם הילדים שלי, גם הנכד שלי, החתן שלי ואשתי, כולנו ביחד עושים החייאה והילדים שלי שמרו על הילדים של חיים שלא נפגעו. בסך הכול היו לו חמישה ילדים איתו באוטו שלו ובאוטו של אשתו. לקח הרבה זמן לאמבולנסים להגיע, היו פקקים נוראיים, אבל פשוט עשינו החייאה בבכי.
"זו הייתה החייאה קשה, כי דקה אחרי שהתחלתי אותה שמתי לב שמדובר בחיים ואני מכיר אותו כל כך הרבה שנים. אני מכיר אותו בתור אחד שתמיד עזר להחיות אנשים, פתאום אני רואה אותו עכשיו על הרצפה, כשמנסים להחיות אותו. וגם המצב שהבן שלו עמד שם בצד ובכה וקרא תהילים - היה עוד יותר קשה".

-הכרת את חיים שנים ארוכות, הוא היה בעצמו מתנדב. אתה קיבלת אותו בעצם לארגון. "אני קיבלתי אותו לפני כמעט 30 שנה. הוא היה בירושלים ואחרי זה עבר לסניף בבני ברק. הוא היה מתנדב במד"א, היה מתנדב בזק"א, היה מתנדב בהרבה ארגונים. כל הזמן היה מתנדב, כל היום, איפה שיכל, עם חיוך גדול. הוא היה איש של עשיית טוב ומלא אנרגיה. איפה שמישהו היה צריך עזרה, חיים היה מוכן לעזור לו. ופתאום מוצאים אותו על הרצפה, עושים לו החייאה".
5 צפייה בגלריה
משפחתו של חיים זאב הר כסף
משפחתו של חיים זאב הר כסף
משפחתו של חיים הר כסף
(צילום: יחזקאל איטקין)
הרב נפתלי הלפרין, חברו של הר כסף, סיפר כי הוא היה "איש יקר מאוד, שהיה מקרין אור מאוד מיוחד לכל הסובבים אותו. איש חסד אמיתי, פשוט, כל כולו אהבת הזולת, הרצון הטוב לבוא ולעזור לכל אחד. זה אדם שקם בבוקר וחשב איך הוא יכול לעזור לשני והולך לישון בלילה וחושב איך אם מישהו יצטרך אותו במהלך הלילה, הוא יקום מהמיטה וייצא. חיים הציל נפשות רבות".
5 צפייה בגלריה
הרב נפתלי הלפרין
הרב נפתלי הלפרין
"הרבה משפחות חייבות לו את חייהן". הרב נפתלי הלפרין
(צילום: חגי דקל)
הלפרין הוסיף כי "יש הרבה משפחות, כאן בעם ישראל, שחייבות לו את חייהן. הוא פשוט היה קם בקור, בחום, בלילה, ביום, בשבתות, בחגים, עוזב את בני המשפחה ומוזנק ככונן חירום להציל חיים של מבוגרים ותינוקות. קשה לי לדבר על חיים בזמן עבר, ממש אהבתי אותו, אני מתגעגע אליו מאוד וזה יום קשה מאוד ואבדה גדולה מאוד לכולנו".

אשתו של הר כסף, רויטל, גילתה על מותו בקבוצת וואטסאפ. לאחר פרסום פרטיו כתבה בקבוצה: "מה אתם מפרסמים את זה? אני אשתו ולי אף אחד לא הודיע עדיין". היום שוחחה על הנושא נעמה רהב, אמו של בר רהב, שגם היא גילתה לפני שבע שנים על מות בנה - דרך הוואטסאפ. "לא כל כך היינו זמינים באותו היום, אחר הצהריים. בר נהרג ב-16:00 ואנחנו החלטנו להיות באותו היום עם הילדים הצעירים בים ולא מצאו אותנו", סיפרה נעמה לאולפן ynet.
"השמועות התחילו לרוץ ואותנו הם לא השיגו, אבל הם רצו בקבוצות וואטסאפ של העמק ולמזלנו הבן שלנו ניר היה עם הטלפון סגור, אז הוא לא קיבל את ההודעה. אבל כל החברים שלנו, החברים של בר, המאמן שלו, כולם קיבלו את ההודעה הזאת דרך הוואטסאפ ובאמת, לא קל. לא קל לשמוע דבר כזה דרך וואטסאפ, לא קל לשמוע דבר כזה בכלל. אבל אני חושבת שמי שכותב את כל ההודעות האלה צריך לחשוב על זה שיש מאחורה משפחות וחברים טובים ולפחות לתת לנו את הכבוד לקבל את ההודעה בצורה מסודרת".
הר כסף, תושב בני ברק, הובא במהלך הלילה למנוחות בבית העלמין ירקון בפתח תקווה. רופאי בית החולים רמב"ם שבחיפה ממשיכים להיאבק על חייה של בתו נעמה בת ה-17 שנפצעה קשה בתאונה. בנו ופעוט בן שנתיים נפצעו קל.
המונים ליוו את חיים בדרכו האחרונה, ובנו יצחק מנחם (חקי) בן ה-20, שהשתתף במאמצי ההחייאה, ספד בדמעות: "אבא, אנחנו נדאג להכול. באמת, אנחנו נעשה כל מאמץ כמו שחינכת אותנו להיות חזקים ולהיות מוצלחים, נעשה את כל מה שחינכת אותנו".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של חיים הר כסף
הלוויתו של חיים הר כסף
הלוויתו של חיים הר כסף
(צילום: נדב אבס)
הר כסף היה מוותיקי המתנדבים בארגון "הצלה" ובמד"א. הוא היה מוכר בבני ברק כאיש חסד שמסייע לאנשים הזקוקים לעזרה. בנוסף לפעילותו בהצלת חיים הוא ייסד את ארגון "אחריות" שנועד להושיט יד למשפחות שנקלעו לקשיים כלכליים-משפטיים מול הבנקים והרשויות. כמו כן הוא התנדב בארגון "שומרים" העוסק באבטחה ברחובות בני ברק. בארגון "הצלה" הודיעו כי פעילות המתנדבים בשנה הקרובה יוקדשו לעילוי נשמתו.
המשפחה הייתה בדרכה לטיול בצפון ונסעה בשתי מכוניות. יצחק בן ה-20 ואשתו של חיים, רויטל, נסעו ברכב נפרד, היו עדים לתאונה ועצרו בצד. יצחק, גם הוא מתנדב במד"א, יצא מהרכב וביצע פעולות החייאה באביו.
מחקירת בוחני התנועה של המשטרה עולה כי הר כסף איבד שליטה במכונית מסיבה שטרם התבררה. המכונית סטתה שמאלה מהנתיב, עלתה על המדרכה, פגעה בקיר המנהרה, נהדפה חזרה לכביש ופגעה בקיר בצד השני.