3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"דיון שרים לא צריך להיות חשוף ביציע". בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
במהלך הדיון בקבינט הקורונה שהתקיים היום (ב') עלתה הצעה להעביר את הישיבות בשידור חי, כדי שהציבור ישמע את דברי המשתתפים במדויק - ולא יקבל ציטוטים שגויים שהודלפו החוצה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע התנגדות לדברים, וטען כי אם הדיונים ייחשפו במלואם ציבור – הם יהפכו ל"פריימריז ענק ולמערכת בחירות ענקית".
ההצעה עלתה במהלך הדיון על הגדלת הקנסות בגין פתיחת מוסדות חינוך בניגוד לחוק. השרה מירב כהן אמרה לשר אריה דרעי: "זה לא משהו נקודתי כלפי החרדים", ודרעי השיב לה: "אני יודע, את לא שולטת בעניין - בעוד חמש דקות תראי את הכותרת". בתגובה הציעה כהן: "חשבתי על זה, אולי צריך לעשות שידור חי? אולי עדיף שפשוט הדברים יישמעו בשם אומרם".
השרה מירי רגב הביעה התנגדות: "מה שאת אומרת זה בואו נכשיר את השרץ. צריך לטפל בהדלפות ולא כל דבר לפתוח". כהן אמרה בתגובה: "אני מעדיפה - מאשר שדברים ייצאו מעוותים. את רואה שזה גם ככה יוצא", ורגב השיבה: "צריך לקיים דיונים בצורה אמיתית וסגורה".
מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, התייחס אף הוא לעניין: "כל התכלית של דיונים סגורים, גם בממשלה וגם בקבינט, נועדה להתבטאות באופן חופשי. אם יש גורמים שנמצאים בישיבות האלה ומדליפים באופן שוטף - זה לא נותן להם לגיטימציה. השרים רוצים להגיד את דעתם באופן חופשי. אפשר רק להצטער על זה.
3 צפייה בגלריה
השרה מירב כהן
השרה מירב כהן
"עדיף שהדברים יישמעו בשם אומרם". השרה מירב כהן
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"לא כל דבר צריך לפתוח". מירי רגב
(צילום: אבי מועלם)
"זו לא הכנסת - שם עושים דיונים פומביים. כאן השרים יכולים להגיד את דעתם האמיתית וללא כל השפעה. זו התכלית של הישיבות הסגורות. אם יגלו פה אחריות ושרים לא ירצו לקיים שיח כדי למצוא חן בעיניי כתבים, אז הכל יהיה בסדר".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אף הוא את התנגדותו להצעה: "ש דיונים שחייבים להיות פומביים. בעניין של קבלת החלטות, הממשלות שאני מסתכל עליהן שונות לחלוטין. בעיקר מהמקומות האנגלו-סקסים - קנדה, אנגליה, ניו זילנד ואחרות. יש מקומות בהם אין פרוטוקול בכלל.
"אבות הדמוקרטיה המודרנית אמרו שדיון שרים צריך להיות ענייני ולא חשוף ביציע. אני לא רוצה להחליט בסופו של דבר על ידי נציגים - לכן יש כאן הפרה של הדבר הזה, אבל מכאן וללכת בדיוק לדבר ההפוך והקיצוני ביותר, זה אומר שהכול יהיה כאן פריימריז ענק ומערכת בחירות ענקית". נתניהו הוסיף כי "עובדה שבדיונים ביטחוניים לא יוצאים דברים. יש כאן פגם רציני אבל בגלל הפגם לא צריך לפתוח. אני יכול רק לבקש מכם להפסיק".