בהנחה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוותר על מועמדות הליכוד לראשות הממשלה, המפה הפוליטית הולכת ומתבהרת: ממשלת רוטציה בראשותו של נפתלי בנט – או מערכת בחירות חמישית.
דבריו של יו"ר ימינה עוררו אמש (ד') תסיסה גדולה במערכת הפוליטית, לאחר שלראשונה בנט אישר בקול את מה שהיה ברור בשולי ההתפתחויות הפוליטיות: אם נתניהו ייכשל בהקמת ממשלה, בנט יפעל להרכיב ממשלה אחרת, שנתניהו הוא לא חלק ממנה. מדובר בצעד דרמטי מאוד עבור מי שהיה עד לא מזמן חלק אינטגרלי מגוש נתניהו, ואף חתם על מסמכי נאמנות אליו באופן שוטף.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
נפתלי בנט ובנימין נתניהו
בנט ונתניהו. נתק אישי, פניות בהצהרות לתקשורת
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
בנאום שאותו נשא בנט על רקע המתקפות הגוברות כלפיו מצד הליכוד, אמר יו"ר ימינה כי ההעדפה הראשונה שלו היא אמנם ממשלת ימין בראשות נתניהו, אך הבטיח כאמור כי אם נתניהו ייכשל בהרכבת ממשלה – הוא יפנה להקמת "ממשלת אחדות לאומית" וינסה לשמור בה על ערכיו, גם אם במחיר אישי. הוא האשים את נתניהו בכך שהוא "חותר לבחירות חמישיות". לדבריו, "נתניהו אומר 'אם לי לא תהיה ממשלה לאף אחד לא תהיה ממשלה'. אי אפשר להמשיך ככה".
בנט הדגיש בנאומו מדוע יש להימנע בכל מחיר מבחירות חמישיות, גם בחירות ישירות לראשות הממשלה כפי שמקדם כעת נתניהו: "מדינת ישראל לא יכולה להיות בת ערובה של פוליטיקאים. המשמעות של עוד בחירות זה עוד מיליארדים לפח במקום לחינוך, לתשתיות, ועוד חודשים ארוכים של שיח שנאה וקיטוב. בעוד שהעם רוצה ממשלה, נתניהו מעדיף בחירות. אמרתי ואני חוזר ואומר – לזה לא אסכים".
בנט פנה בנאומו ישירות לראש הממשלה: "נתניהו, יש לך אותנו. לך תקים ממשלה. יש עוד 14 יום, הזמן לא נגמר, זה אפשרי". לדבריו, "אם בכל זאת בליכוד ייכשלו במשימה, אז בעדיפות שנייה אפעל להקים ממשלת אחדות לאומית. התנאי שלי שתהיה ממשלה טובה, יציבה, אמיתית ומתפקדת, שאוכל לשמור על הערכים, על העקרונות שלי ועל השקפת העולם הלאומית שלי. אני לא יודע לומר שזה אפשרי, אבל אני מבטיח לנסות בכל כוחי".

העובדה שבנט עובר כעת לשחק על כל המגרש מעוררת זעם גדול בימין, בעיקר בקרב הליכוד. המהלך של בנט פותח אפשרויות אחרות – גם כזו שבה נתניהו ימצא את עצמו בסופו של יום יו"ר האופוזיציה, כפי שכבר חזה מקורבו חבר הכנסת מיקי זוהר.
למרות התמונה המסתמנת ולמרות הצהרת בנט, לנתניהו אין כל כוונה להחזיר – לפחות בשלב הזה – את המנדט לנשיא. הוא ינצל את הימים שנותרו כדי לבחון דרכי פעולה נוספות ובלימה אפשרית של נתיבים עבור בנט.
נתניהו מיהר אמש לצאת בהצהרה משלו לתקשורת, שבה תקף בחריפות את בנט, והאשים כי בפועל הוא פועל נגד הקמת ממשלת ימין: "אתה עושה הכול כדי לא להקים ממשלת ימין. אתה עובד רק על אפשרות אחת. אתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים. הדרך היחידה שלך היא לעמוד בראשות ממשלת שמאל של לפיד. אתה קורא זה ממשלת אחדות לאומית – איזו מכבסת מילים וניסיון שקוף להונות את הציבור. בפועל זו ממשלה עם 50 חברי כנסת של שמאל ושמאל קיצוני יחד איתך כראש סיכה עם 7 מנדטים".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
הדיל עם לפיד כבר נסגר? כך לפחות טוען נתניהו
(צילום: קובי קואנקס)
לטענת נתניהו, בשיחות ביניהם דרש בנט רוטציה "פעם אחר פעם", ולדבריו הוא כבר סגר "דיל עם לפיד". הוא קרא פעם נוספת לקיים בחירות ישירות לראשות ממשלה, ותוך כדי תקף שוב את בנט: "אולי נתן לו סופ"ש בבלפור, שיהיה שם וכבר ימצה את הרצון הזה, את התאווה הזאת, אבל שייתן לציבור להחליט. אני מוכן להעמיד את עצמי מול הציבור – בנט, לפיד, גנץ – מי שהם רוצים, שיביאו. תנו לציבור להחליט מי מקים את הממשלה".
בין נתניהו לבנט, יצוין, שורר נתק בימים האחרונים. הפעם האחרונה שנפגשו הייתה ביום שני האחרון, בכנסת. אז אמנם בנט הסכים לתמוך בהצעת הליכוד בנוגע להרכב הוועדה המסדרת, אך בהמשך הפתיעו נציגי רע"מ של מנסור עבאס בהתנגדות להצעה הזו ותמכו בהצעת גוש מתנגדי נתניהו. כשהבחינו בכך, גם נציגי ימינה נמנעו מתמיכה בהצעת הליכוד.
בינתיים, בגוש מתנגדי נתניהו מתנהלות כל העת שיחות נמרצות גם בניסיון להדק את השורות וגם על מנת להגדיר את גבולות הגזרה שבהן ניתן לנהל משא ומתן מול בנט. ההערכה היא, ובהמשך להגדרתו של בנט כי מדובר ב"ממשלת אחדות", שיוגדרו שני גושים עיקריים: האחד ציר ימני של בנט וגדעון סער – מול ציר של יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. בימים הקרובים יוקדש העיסוק בדיונים לא רק בהרכב הממשלה כי אם גם בזהות השרים האפשריים בתיקים הרגישים.

לפיד עצמו תקף אמש את דבריו של נתניהו. "לשמוע את נתניהו מדבר על אי קיום הבטחות, על לרמות את הציבור ועל זה שממשלה פריטטית היא בעיה... אין גבול לנוכלות", אמר יו"ר יש עתיד. גם יו"ר ישראל ביתנו, ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "‏מעולם לא ראינו ראש ממשלה כל כך מבוהל והיסטרי. הוא מ-פ-ח-ד".
בתוך כך, נתניהו שוחח אמש עם יו"ר מפלגת מנסור עבאס. ברע"מ מסרו כי נתניהו התקשר ליו"ר המפלגה הערבית שהפכה ללשון מאזניים וכי השניים דנו בין היתר ב"אפשרויות הקמת ממשלה, סוגיות בוערות של החברה הערבית ונושאים פוליטיים אחרים". זאת, כשרק שלשום התנער נתניהו מרע"מ לצורך הרכבת ממשלה. השיחה בין השניים התקיימה לפני ההצהרה לתקשורת שנשא נתניהו ובה תקף את בנט.
פורסם לראשונה: 23:51, 21.04.21