בתנועות השיעיות "חיזבאללה" ו"אמל" הגיבו בהפתעה לביקורת של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהאשים את השתיים בקריסת המו"מ להרכבת ממשלה חדשה בלבנון.
ביום שבת הודיע מוסטפא אדיב, שעליו הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה בלבנון, על התפטרותו. הוא לא הצליח להקים ממשלה בעקבות מחלוקות עם "חיזבאללה" ו"אמל". שתי התנועות השיעיות דרשו למנות שרים שיעים לתפקידים מסוימים, בראשם משרד האוצר. שני הצדדים לא הגיעו להבנות, למרות שהנשיא הלבנוני מישל עאון הזהיר שהמדינה "תלך לגיהנום" אם לא תוקם ממשלה בהקדם. כל חברי הממשלה הקודמת התפטרו בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות.

2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
נשיא צרפת עמנואל מקרון ביירות עם תושבים אחרי אסון ה פיצוץ ב נמל
מקרון בסיור בביירות אחרי הפיצוץ בנמל בחודש שעבר
(צילום: AFP)
קריסת המו"מ להרכבת הממשלה הנחיתה מכה קשה על היוזמה הצרפתית לסייע ללבנון להתאושש מאחד המשברים הכלכליים הקשים בתולדותיה. מקרון נזף במנהיגים הלבנונים על כך שהם דואגים קודם כל לאינטרסים שלהם, ורק אחר כך חושבים על טובת המדינה.
מקרון אמר בתחילת השבוע שהוא "מתבייש בהנהגה הפוליטית הלבנונית" שלא הצליחה להתגבר על המחלוקות בתקופה של משבר גדול. "הם החליטו לבגוד במחויבות שלהם להקים ממשלה", אמר נשיא צרפת. הוא הטיל את האחריות לכישלון על התנועות השיעיות וגם על הבכיר הסוני סעד אל-חרירי, ראש הממשלה לשעבר.
גורם שיעי אמר שדבריו של מקרון לא יקדמו פתרון: "האם מקרון חושב שבאמצעות נזיפה בכוחות הפוליטיים המרכזיים, שהגושים הפרלמנטריים שלהם כבדי משקל, הוא יוכל לשנות בכוח את העמדות שלהם?".
בתנועת "אמל" אמרו שהתנועה "מכבדת את התפקיד שמילא הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון", אך במקביל "מופתעת מההתבטאויות שלו – שכוללות האשמות והטלת אחריות ישירה על המבוי הסתום". מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר הערב שהוא מברך על היוזמה הצרפתית – אך הדגיש שחיזבאללה לא מוכן לקבל האשמות על בגידה.
במסגרת מפת הדרכים הצרפתית לפתרון המשבר ממשלה לבנונית חדשה, שהייתה אמורה לקום כבר באמצע החודש, תידרש לנקוט צעדים נגד השחיתות השלטונית וליישם רפורמות שיאפשרו קבלת סיוע בינלאומי של מיליארדי דולרים – בתקופה של משבר כלכלי וחוב הלאומי העצום.