1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: EPA)
אם אכן תושבע היום (ראשון) ממשלה חדשה, החל ממחר חבר הכנסת בנימין נתניהו יהיה חייב לפנות בכתב לוועדת האתיקה של הכנסת אם ירצה לקבל היתר למימון תרומות לשם ניהול משפטו. עד כה, בתפקידו כראש ממשלה (או שר) - ההליך עבר דרך הוועדה שבמשרד מבקר המדינה, והיועץ המשפטי לממשלה.
מהנחיות ועדת האתיקה בעניין גיוס תרומות לצורך רפואי או למימון הוצאות משפטיות עולה כי אין מגבלת סכום תרומה מבני משפחה מדרגה ראשונה, למשל בן דודו של נתניהו שכבר תרם לו, נתן מיליקובסקי. לעומת זאת, אם ישוב ויפנה לאיל ההון ספנסר פרטרידג' או לכל תורם שאינו מדרגת קרבה ראשונה, סכום התרומה לא יעלה על 5,000 שקל.

על נתניהו יהיה לפנות בכתב לוועדת האתיקה כולל הסבר ופירוט של הצורך לקבלת התרומה. הוועדה תהיה רשאית לבקש ממנו לצרף מידע ומסמכים בעניין זה וגם לבקש ממנו שיופיע בפניה וינמק בקשתו.
אם וכאשר תאשר הוועדה את התרומה, יהיה עליו לפתוח חשבון בנק נפרד לקבלתה שינוהל על ידי עורך דין או רואה חשבון, ובלבד שלא יהיה זה קרוב משפחה שלו. בעל המקצוע ישמש כנאמן בחשבון וירשה לאשר כל הוצאה שאושרה בוועדת האתיקה.

עוד לפי הנחיות הוועדה, חבר כנסת רשאי לקבל מתורם בודד תרומה או סך תרומות ששוויין אינו עולה על 5,000 שקל. אין לאפשר תרומות מקבילות של בני משפחה של אותו תורם ואין לתרום במקביל גם לאחד מבני משפחתו של חבר הכנסת. לא ניתן גם לתרום בעילום שם. אם התרומה עולה על 5,000 שקל על חבר הכנסת להחזירם לתורם או לקופת המדינה.
בעניין הפיקוח על התרומות - נתניהו יצטרך להעביר לוועדת האתיקה מדי חודש דיווח שכולל את שם התורם וגובה התרומה. אלו יפורסמו באתר הוועדה. חבר כנסת לא יכול לקבל תרומה שקבלתה מעורר חשש לניגוד עניינים, צוין בהנחיות. אם יש לו ספק בנושא עליו להתייעץ עם ועדת האתיקה או עם היועץ המשפטי לכנסת.
הסעיף בהנחיות שמאפשר את התרומה ממיליקובסקי קובע כי המגבלות לא יחולו על תרומה שניתנה מאת בני משפחתו של חבר הכנסת. בן משפחה - בן זוג, הורה, הורי הורה, ילד, אח, אחיין, גיס, דוד, בן דוד מקרבה ראשונה, חם ונכד. כלומר אין מגבלה על גובה תרומה מבן דוד.
עם זאת, גורמים משפטיים הבהירו אתמול כי גם אם נתניהו יקבל כסף מבני דודו עליו להיזהר שאין מדובר בניגוד עניינים, למשל במקרה שיש להם עסקים בישראל המפוקחים על ידי הכנסת.  
התקנון אינו עוסק בקבלת תרומות לצורך פעילותו השוטפת של חבר הכנסת, או לשם קידום מועמדותו לתפקידים שונים, כיון שזהו נושא המוסדר בחוק המפלגות. חבר הכנסת גם כפוף לחוק העונשין הנוגע לאיסור קבלת שוחד ולחוק שירות הציבור (מתנות), המסדירים את נושא קבלת מתנות על ידי עובד ציבור. הפרות חוק אלה הן בסמכות החקירה והבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה ולא של הכנסת.