8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אריה דרעי סעיד אלחרומי סיור לקראת הריסה הריסת מבנים ב יישוב ביר הדאג'
בנימין נתניהו אריה דרעי סעיד אלחרומי סיור לקראת הריסה הריסת מבנים ב יישוב ביר הדאג'
שורת הבטחות בנושאי הליבה. נתניהו ואלחרומי, באמצע: ביר הדאג', היום
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לקראת דרמה של הרגע האחרון? צוותים של הסיירת הירוקה הגיעו היום (ראשון) בליווי עשרות שוטרים לסיור לפני הריסת בתים בכפר ביר הדאג', מוקד הכוח המרכזי של חבר הכנסת סעיד אלחרומי מרע"מ - שאיים בעקבות זאת שיתנגד לממשלה החדשה. עם זאת, רגע לפני ישיבת סיעת רע"מ, אמר אלחרומי למצלמות: "תהיה היום ממשלה", ולפיכך מסתמן כי הוא יצביע בעד במעמד ההשבעה.
במהלך שנראה מתוכנן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי פתחו במכבש לחצים על אלחרומי וקרוביו כדי שזה יתנגד בהצבעה על הקמת הממשלה החדשה ב-16:00 - כך שגוש השינוי יצטרך את עזרתה של הרשימה המשותפת כדי להקים את הממשלה.
תושבים בביר הדאג' טענו כי תזמון הגעת הכוחות לא מקרי, אך הרשויות אמרו שמדובר בסיור שתוכנן שבועיים מראש.
8 צפייה בגלריה
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
"תוכנן כבר לפני שבועיים". הסיור בביר הדאג'
8 צפייה בגלריה
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
8 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס עם בנט ולפיד. אלחרומי יסכל את הקמת הממשלה?
(צילום: רויטרס, United Arab List Raam/Handout)
ביר הדאג' מהווה את מוקד הכוח המרכזי של אלחרומי ברע"מ, שממנו מגיעים כל מצביעיו. מתוך 816 קולות כשרים בכפר, ניתנו בבחירות האחרונות 785 לרע"ם ולנציגה הבדואי בצמרת הרשימה, אלחרומי - 96.2% מכלל הקולות ביישוב. הריסת בתים בכפר תפגע באלחרומי אנושות, ועל כן הוא מאיים שלא לתמוך בהקמת הממשלה החדשה. ל-ynet נודע כי מלבד קרוביו של אלחרומי, גם השטח מפעיל עליו לחצים שלא לתמוך בהקמת הממשלה ללא קבלת הבטחות לגבי ביר הדאג'.
הממשלה החדשה, נזכיר, נהנית מתמיכתם של 61 חברי כנסת - כך שכל אחד מהח"כים בגוש השינוי שיצביע נגד יוביל לתיקו 60-60 שימנע את הקמת הממשלה. אפשרות נוספת היא שאלחרומי "ייעלם" בהצבעה, ואם הליכוד יצליח לגרום לח"כ נוסף לעשות זאת - יווצר תיקו 59:59. עם זאת, קיימת אפשרות סבירה שכמה מחברי הכנסת של הרשימה המשותפת - במיוחד אחמד טיבי ואוסאמה סעדי מתע"ל - יבחרו שלא להצביע נגד הממשלה, ובכך לאפשר את הקמתה גם במקרה ששני חברי כנסת מרע"מ "ייעלמו" או יתנגדו.
בכל מקרה, גורמים ברע"מ העבירו לבנט מסר שלפיו האירוע בשליטה. הרקע ללחצים על אלחרומי הוא ככל הנראה מהלך מכוון של נתניהו שנועד לאפשר לממשלה לקום אך ורק בהימנעות של כמה חברי כנסת מהרשימה המשותפת. על כך יעיד גם ציוץ שפרסמה מפלגת הליכוד בטוויטר על רקע ההתפתחויות: "לראשונה בתולדות המדינה, וכדי להיות ראש ממשלה עם שישה מנדטים, בנט מקים את ממשלת ההונאה שלו בהימנעות הרשימה המשותפת שתומכת במחבלים ומתנגדת להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. אין גבול לבושה".

"פעילות מתוכננת מראש"

יו"ר הרשות להסדרת התיישבות הבדואים, יאיר מעיין, אמר כי המבצע תוכנן כבר לפני שבועיים ואינו קשור ללוח הזמנים הפוליטי. גם ברשות הטבע והגנים אמרו כי מדובר בפעילות מתוכננת עבור הרשות. לדברי מנכ"ל רשות הטבע, שאול גולדשטיין, "הרשות לא מתערבת בנושאים פוליטיים. זו החלטה עקרונית של הרשות בראשותי. אנחנו לא מנהלים את לוח הזמנים שלנו לפי הפוליטיקה. אנחנו לא סוטים ימינה או שמאלה. השיקולים שלנו הם אך ורק מקצועיים".
8 צפייה בגלריה
המכתב
המכתב
מכתב שחולק לתושבים בביר הדאג'
8 צפייה בגלריה
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
8 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
משתתף בלחצים על אלחרומי. דרעי
(צילום: עמית שאבי )
גורמים ברע"מ אישרו כי במפלגה מתקיימים דיונים מתמשכים בעקבות עמדתו של אלחרומי. גורם בכיר אמר: "סעיד התעקש לפני יותר משבוע שלא יסכים להצטרף לממשלה שהורסת בתים בנגב. מבחינתו ההצטרפות לממשלה לא אומרת שזה סוף הדרך ושהכול בסדר, במיוחד שהממשלות הקודמות חילקו הבטחות רבות לחברה הערבית ושום דבר לא יושם". ברע"מ עצמה חלוקים בשאלה האם אלחרומי צודק ומה צריכים להיות המהלכים הבאים של המפלגה.
בביר הדאג' זעמו על הגעת הרשויות היום, ולמרות דברי הרשויות כמה מבעלי הבתים המאוימים האשימו את נתניהו בכך שדאג שהסיור יתקיים דווקא ביום השבעת הממשלה החדשה. סלמאן עובייד מביר הדאג' אמר כי "הנושא פוליטי לדעתי. הצעתי לרע"מ להמשיך עם הממשלה החדשה כדי לראות אילו שינויים עשויים לקרות. צווי ההריסה אינם מהיום, והדברים עדיין בתהליכים".
‏סלמאן בן חמיד מביר הדאג' אמר כי "כנראה שרוצים לטרפד את הקמת הממשלה, שנציג רע"מ לא ישתף פעולה. עושים את זה בכוונה. הם יצאו מהיישוב לאחרונה. הספיקו לצלם ולהכין תיק לסילוק יד ל-30 מבנים לפחות". יש לציין כי גם בשכונתו של אלחרומי שגב מערב שביישוב שגב שלום ישנם לא מעט בתים שנגדם עומד צו פינוי של בית המשפט.

ההבטחות של נתניהו לאלחרומי

לפי מקור בכיר מאוד שמקורב לחבר הכנסת, אלחרומי קיבל מנתניהו ומדרעי שורת הבטחות בכל נושאי הליבה, ובפרט בנוגע לביטול חוק קמיניץ. היו מי שהציעו לאלחרומי גם תפקידים נוספים, והכל בתנאי שיכשיל את הקמת הממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד.
מקורביו של אלחרומי, תושב הנגב, מספרים כי ההצעות שמועברות לאלחרומי כוללות גם דף ריק שבמסגרתו הוא יוכל להעביר את רשימת הדרישות שלו. השיחות מתנהלות דרך קרובי משפחתו, דרך ראשי רשויות ובאמצעות הפעלת לחצים שעל פי מקורות ברע"מ הפכו לחסרי תקדים.
8 צפייה בגלריה
אלי אבידר
אלי אבידר
בדרך החוצה מישראל ביתנו? ח"כ אבידר
(צילום: דנה קופל )
חריקה נוספת בגוש השינוי הייתה החלטתו של חבר הכנסת אלי אבידר שלא להתמנות כשר מטעם ישראל ביתנו, והאפשרות שיצביע באופן עצמאי בכנסת הנוכחית - ולעיתים בניגוד לעמדת יו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן. עם זאת, אבידר צפוי להצביע בכל מקרה בעד השבעת הממשלה החדשה.
אבידר, אחד מהקולות הבולטים במחאה נגד נתניהו בשנה האחרונה, לא צפוי לחבור לימין וגם לא להתנגד כאמור להקמת ממשלת בנט-לפיד. האיש שנחשב לחבר כנסת עצמאי ואהוד הסביר את סירובו להצטרף לממשלה בכך שהוא מעוניין בתפקיד משמעותי כשר לפיתוח הנגב והגליל או שר החקלאות, אך ליברמן סירב לכך.
פורסם לראשונה: 11:19, 13.06.21