שני המועמדים בבחירות לנשיאות ארה"ב הגיעו אתמול (יום שני) לפנסילבניה, מדינה מתנדנדת שניצחון בה הוא ציון דרך חשוב במירוץ לבית הלבן. דונלד טראמפ ערך עצרות בחירות המוניות במדינה. אלפי תומכים הצטופפו לצפות בנשיא, ורובם לא עטו מסכות. ג'ו ביידן הסתפק באירוע צנוע בכפוף להגבלות הקורונה.
ניצחון בפנסילבניה קריטי לטראמפ בדרך לכהונה שנייה. הנשיא הרפובליקני אמר לתומכיו בעיר אלנטאון - התחנה הראשונה שלו מתוך שלוש בפנסילבניה: "אם ננצח בפנסילבניה ננצח בהכול". לפי הסקרים כרגע ביידן מוביל בפנסילבניה, אך לא בפער גדול.
9 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
עצרת בחירות של טראמפ בליטיץ, פנסילבניה
(צילום: רויטרס)
בסקר של רויטרס ומכון Ipsos שנערך בין 20 ל-26 באוקטובר ביידן, שבסקרים הארציים מוביל על טראמפ, זוכה ליתרון גם במדינות המתנדנדות. עם זאת, בחלק מהמדינות היתרון שלו קטן, ואף בגדר הטעות הסטטיסטית.
לפי רויטרס ביידן, יליד פנסילבניה, מוביל על טראמפ בפנסילבניה בפער של 50% מול 45%. בשבוע שעבר הפער בין השניים במדינה היה כמעט זהה – 49% לביידן, 45% לטראמפ. 21% מהנשאלים בסקר האחרון בפנסילבניה אמרו שהם כבר הצביעו.
9 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
(צילום: רויטרס)
הסקר של רויטרס מעניק לביידן יתרון על טראמפ גם בשורת מדינות נוספות: בוויסקונסין (53% מול 44%), בפלורידה (50% מול 46%), באריזונה (49% מול 46%), במישיגן (51% מול 44%) ובצפון קרוליינה (49% מול 46%).
בסקר של ניו יורק טיימס מוביל טראמפ בפער קטן בטקסס – שנחשבת באופן מסורתי למעוז רפובליקני. בסקר הוא מקבל 47% לעומת 43% של ביידן. אחרי קליפורניה, שמחלקת 55 אלקטורים, מספר האלקטורים שמעניקה טקסס הוא הגבוה ביותר - 38. בסקרים אחרים מהימים האחרונים הקרב בטקסס צמוד יותר. טראמפ חייב לנצח בטקסס כדי לזכות בכהונה נוספת.
9 צפייה בגלריה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
עצרת בחירות של דונלד טראמפ ליטיץ פנסילבניה
(צילום: רויטרס)
פנסילבניה מחלקת 20 אלקטורים בבחירות לנשיאות. באופן מסורתי, מכיוון שההכרעה בפנסילבניה לא ברורה, שני המועמדים של המפלגות הגדולות מקפידים לבקר בה לעיתים קרובות בקמפיין. אחרי אלנטאון המשיך טראמפ לעצרות בחירות בליטיץ ומרטינסבורג. ביידן נפגש עם כעשרה מתנדבים בקמפיין בצ'סטר שבפנסילבניה ושוחח שם עם כתבים.
אחרי הביקור בפנסילבניה יגיע טראמפ לשורת מדינות נוספות: הוא יבקר במישיגן, ויסקונסין, אריזונה, נברסקה ונבאדה. טראמפ, שניצח את הילרי קלינטון בפער קטן בפנסילבניה בבחירות 2016, אמר שהוא מצפה לנצח בה גם הפעם. "ניצחון גדול מגיע, בדיוק כמו לפני ארבע שנים", אמר לקהל שהריע לו.
בביקור בפנסילבניה התייחס טראמפ לסוגייה שהגדיר "קיומית" עבור תושבי המדינה - הדברים שאמר ביידן בעימות הנשיאותי בשבוע שעבר שעלולים לגרום לו נזק. ביידן אמר שאם ייבחר לנשיא הוא מעוניין לזנוח בהדרגה את תעשיית הנפט לטובת אנרגיה ירוקה, מה שצפוי לגרום לאובדן מקומות עבודה של תושבים בפנסילבניה ובמדינות אחרות.
טראמפ ניצל את האמירה הזאת כדי לתקוף את יריבו, ואמר שזו לא הפעם הראשונה שבה המועמד שגדל בפנסילבניה "בוגד" בה: "עשור אחרי עשור, הצבעה אחרי הצבעה, ביידן בגד בפנסילבניה. הוא בגד בארץ שלנו בטיפשות מוחלטת". טראמפ הוסיף: "הוא רוצה טחנות רוח שמיוצרות בגרמניה ובסין. התוכנית של ביידן היא גזר דין מוות כלכלי לתעשיית האנרגיה בפנסילבניה".
ביידן אמור להגיע היום לאטלנטה ולוורם ספרינגס בג'ורג'יה. בחמישי יגיע לפלורידה ויבקר בטמפה וברוורד קאונטי. הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן היה הסגן שלו, יגיע היום לאורלנדו בפלורידה ויסייע לקמפיין הדמוקרטי. באירוע הבחירות ב'צסטר, סמוך לפילדלפיה, אמר ביידן שלמרות הפער בסקרים אין לו "ביטחון מופרז" בניצחונו.
"אני חושב שאנחנו הולכים לנצח במישיגן, בוויסקונסין ובמינסוטה. אני חושב שיש סיכוי לקרב באוהיו, בצפון קרוליינה ובג'ורג'יה", אמר ביידן. באירוע בצ'סטר התייחס ביידן לדברים שאמר על תעשיית הנפט והדגיש: "אני לא סוגר את שדות הנפט. אני לא מבטל את הסדיקה (ההידראולית). אני משקיע באנרגיה נקייה".

הסנאט יאשר את מינוי השופטת לעליון

מספר שיא של יותר מ-60 מיליון אמריקנים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת בארה"ב, ומומחים מעריכים ששיעור ההצבעה בבחירות הקרובות יהיה הגבוה ביותר מאז 1908. הקמפיין נערך בצל נגיף הקורונה שממשיך להתפשט ברחבי ארה"ב, וזו הסיבה שאמריקנים רבים מעדיפים להצביע לפני ה-3 בנובמבר, כדי להימנע מהתורים בקלפיות. טראמפ, שאמר שלשום לתומכיו שהמגפה "עומדת להיגמר", פקפק אתמול בהצהרה של ביידן שארה"ב ניצבת בפני חורף קשה. "זה הולך להיות חורף נהדר, ויהיה אביב נהדר", אמר.
ביידן תקף פעם נוספת את התנהלות הממשל במשבר הקורונה אחרי דבריו של מרק מדוז, ראש הסגל בבית הלבן, שאמר שלשום שממשל טראמפ "לא הולך להשתלט על המגפה" - ומתמקד בחיסונים ובטיפול תרופתי לחולים בנגיף. המועמד הדמוקרטי החריף את הטון נגד טראמפ על הטיפול במשבר שגבה את חייהם של כ-225,000 אמריקנים. "השורה התחתונה היא שדונלד טראמפ הוא הנשיא הכי גרוע שיכול להיות, האיש הכי גרוע שיכול להנהיג אותנו במגפה הזאת", הצהיר ביידן.
9 צפייה בגלריה
אירוע בחירות מצומצם של ג'ו ביידן צ'סטר פנסילבניה
אירוע בחירות מצומצם של ג'ו ביידן צ'סטר פנסילבניה
אירוע הבחירות של ביידן בצ'סטר, פנסיבלניה
(צילום: AFP)
טראמפ אמר אתמול שהוא כלל לא מסכים עם קביעתו של ראש הסגל מדוז. "ההפך הוא הנכון", הדגיש. הנשיא הרפובליקני אמר שהממשל שלו עושה "עבודה נהדרת" במשבר הקורונה, וכינה את ביידן "מועמד פתטי". בעצרת באלנטאון הבטיח טראמפ "פריחה כלכלית" לאמריקנים: "הבחירה היא בין פריחה של טראמפ לסגר של ביידן".
בליטיץ שבפנסיבלניה זכה טראמפ לתשואות מהקהל כשאמר שהוא החליט למנות את השופטת הקתולית והשמרנית איימי קוני בארט לבית המשפט העליון כדי להגן על חופש הדת באמריקה. הלילה צפוי הסנאט, שנשלט על ידי הרפובליקנים, לאשר את מינויה של קוני בארט לעליון.
פורסם לראשונה: 23:58, 26.10.20