ג'ון אוסוף, הצעיר היהודי שמתמודד על מקום בסנאט מטעם מדינת ג'ורג'יה, הכריז אחר הצהריים (יום ד') על ניצחונו במרוץ הדרמטי לסנאט. "אני מודה בענווה לתושבי ג'ורג'יה שבחרתם בי לשרת אתכם בסנאט של ארה"ב", אמר אוסוף בן ה-33 בסרטון שפרסם ברשת.
אוסוף הכריז על ניצחון למרות שספירת הקולות בסיבוב השני טרם הסתיימה: אחרי ספירת 98% מהקולות הוא מוביל על הסנאטור הרפובליקני המכהן דיוויד פרדו בפער קטן של 0.4% - 50.2% מול 49.8%. ההפרש בין שני המועמדים עומד כרגע על 16,370 קולות בלבד.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף
ארה"ב בחירות סנאט ג'ורג'יה ג'ון אוסוף
אוסוף. כבר הכריז על ניצחון
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות סנאט דייוויד פרדו ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות סנאט דייוויד פרדו ג'ורג'יה
הסנאטור הרפובליקני המכהן דיוויד פרדו
(צילום: AFP)
קודם לכן הכריזו רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב על הכרעה בקרב השני על מקום בסנאט: הכומר הדמוקרטי רפאל וורנוק ניצח את הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר. בתום ספירת 98% מהקולות בג'ורג'יה וורנוק מוביל עליה ביתרון של 1.2% - 50.6% מול 49.4%, פער של 35,000 קולות שלפי כל התחזיות יספיק לו לניצחון. הוא יהיה הסנאטור השחור מטעם מדינת ג'ורג'יה.
במפלגה הדמוקרטית אופטימיים לגבי האפשרות לניצחון כפול בג'ורג'יה, מה שיאפשר לנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחולל מהפך בקונגרס ולשלוט גם בסנאט. רוב הקולות שטרם נספרו מגיעים ממחוזות שבהם ביידן ניצח בנובמבר את הנשיא היוצא דונלד טראמפ. כמו כן ספירת הקולות שנשלחו בדואר החלה באיחור רק עם סגירת הקלפיות - כפי שקובע החוק - וההערכה היא שרוב הקולות שנשלחו בדואר יהיו לטובת המועמדים הדמוקרטים.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג'יה רפאל וורנוק מועמד דמוקרטי בחירות ל סנאט ארה"ב
ג'ורג'יה רפאל וורנוק מועמד דמוקרטי בחירות ל סנאט ארה"ב
רפאל וורנוק. הסנאטור השחור מטעם ג'ורג'יה
(צילום: EPA)
הפער בין אוסוף לפרדו אמנם מחיק, אבל הפרשנים בארה"ב מעריכים בזהירות כי התוצאות מהמחוזות שטרם נספרו יאירו לו פנים, וסיכוייו לנצח נראים טובים. אם אכן יעשה זאת, הוא ישלים בכך הישג דמוקרטי מדהים: ג'ורג'יה היא מדינה שבאופן מסורתי מצביעה לרפובליקנים, אבל בשנים האחרונות היא עוברת שינויים דמוגרפיים ופוליטיים עמוקים, בכלל זה התעוררות של מצביעים בקהילה השחורה. ניצחון דמוקרטי כפול בקרב על המושבים של ג'ורג'יה בסנאט ישלים את המהפך הזה.
בנובמבר האחרון הפך ביידן למועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח שם בקרב על הנשיאות מאז ביל קלינטון ב-1992. הוא ניצח בג'ורג'יה בפער זעום של 0.2% - 11,779 קולות.
אחרי ההפסד של לופלר הרפובליקנים זקוקים לניצחון של פרדו כדי להבטיח לעצמם יתרון קטן בסנאט, 51 מול 49. אם אוסוף ינצח והדמוקרטים יזכו בשני המושבים ייווצר שוויון 50-50, ובמקרה כזה הקול המכריע בהצבעות הוא של סגן הנשיא. מכיוון שהחל מ-20 בינואר סגנית הנשיא תהיה הדמוקרטית קמלה האריס, תיקו ייתן למעשה לדמוקרטים את היתרון.
4 צפייה בגלריה
הסנאטורית קלי לופלר עם דונלד טראמפ עצרת בחירות ב ג'ורג'יה הסיבוב השני בחירות ל סנאט
הסנאטורית קלי לופלר עם דונלד טראמפ עצרת בחירות ב ג'ורג'יה הסיבוב השני בחירות ל סנאט
הסנאטורית המכהנת קלי לופלר עם דונלד טראמפ בעצרת בחירות
(צילום: AP)
הסיבוב השני שמגיע לסיומו בג'ורג'יה הוא מהקרבות הפוליטיים הגדולים שידעה ארה"ב בשנים האחרונות: בכל שאר מדינות ארה"ב הוכרעו המרוצים לסנאט כבר בנובמבר, במקביל לבחירות לנשיאות, אבל הקרבות על שני המושבים של ג'ורג'יה נגררו לסיבוב שני משום שאיש מהמועמדים בהם לא השיג יותר מ-50% מהקולות.
לשליטה בסנאט, נזכיר, יש חשיבות גדולה בפוליטיקה האמריקנית, משום שבו עוברות החלטות רבות-משמעות כמו מינוי של שופטים ושגרירים ואישור של חוקים. כל עוד הרפובליקנים ישלטו שם הם יוכלו לסכל שלל מהלכים של הנשיא הנכנס ביידן, ולמנוע ממנו לקדם את האג'נדה שלו בכל היבט, מהכלכלה ועד שינויי האקלים. אם לעומת זאת הדמוקרטים יכבשו את הסנאט תהיה זו הפעם הראשונה זה עשור שהם שולטים הן בבית הלבן והן בשני בתי הקונגרס (לדמוקרטים יש כבר רוב בבית הנבחרים), והשליטה הזו תאפשר להם לקדם ביעילות את משנתם.