טראמפ צריך את כולן, לביידן תספיק כנראה רק אחת: יממה וחצי אחרי תחילת ספירת הקולות בארצות הברית הכרעה בבחירות לנשיאות עדיין אין, אבל המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן נמצא על סף ניצחון שיהפוך אותו לנשיא ה-46. לפי הנתונים העדכניים, ביידן מוביל 214:264 במניין האלקטורים - כאשר הספירה בארבע מדינות מפתח עדיין נמשכת.
במדינה חשובה חמישית, אריזונה, ביידן ניצח לפי "פוקס ניוז" וסוכנות הידיעות AP. אבל CNN ורשתות אמריקניות נוספות עדיין לא הכריזו רשמית על אריזונה, ובמטהו של הנשיא דונלד טראמפ שוקלים לפעול שם משפטית. על פי הנתונים העדכניים מאריזונה, ביידן מוביל ב-2.4%, כאשר 86% מהקולות נספרו. למעשה היתרון של ביידן צומצם משמעותית בספירת הקולות הבוקר בכמעט 10,000 קולות, וכעת הפער הוא כמעט 70 אלף קולות.

אם לא יהיה מהפך דרמטי ויוצא דופן באריזונה, טראמפ צריך לנצח בכל המדינות שעדיין לא הושגה בהן הכרעה. מדובר בג'ורג'יה, נבאדה, צפון קרוליינה ופנסילבניה. לביידן מספיק ניצחון אחד בלבד בהן (ביחד עם ניצחון באריזונה) - כדי להפוך לנשיא.
נבאדה היא המדינה היחידה מבין אלו שטרם הוכרעו שבה ביידן מוביל כעת, וגם שם שוקלים אנשי טראמפ לפעול משפטית. היתרון של ביידן זעום, 0.6%, כש-86% מהקולות נספרו. אבל לפי ההערכה, מרבית הקולות שטרם נספרו הועברו בדואר - שם יש בכל ארצות הברית יתרון לדמוקרטים.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן, אמש. בינתיים יש לו 264 אלקטורים
(צילום: AFP)
לפי החוק בנבאדה, ההצבעות יתקבלו כל עוד כל עוד החותמת עליהם מוכיחה שהם נשלחו לפני יום הבחירות. לפני יום הבחירות, ב-3 בנובמבר. טראמפ הפסיד בנבאדה בפער קטן ב-2016, והמדינה החלה להפוך ליותר ויותר כחולה בעשור האחרון. המועמד הרפובליקני האחרון שניצח בנבאדה הוא ג'ורג' בוש הבן, ב-2004.
בג'ורג'יה, שם המועמד הדמוקרטי האחרון שניצח היה ביל קלינטון ב-1992, מפגר ביידן אחר טראמפ ב-0.5% בלבד, פער של 23 אלף קולות בלבד. 95% מהקולות נספרו. אתמול טראמפ טען - ללא הוכחות - כי הוא ניצח במדינה. "ברור שניצחנו בג'ורג'יה. אנחנו מובילים ב-2.5% או ב-117 אלף קולות, כשנותרו רק 7% לספור", אמר בהצהרה מהבית הלבן.
אבל סוכנות הידיעות AP הבהירה כי המרוץ עדיין צמוד ולא ניתן להצביע כרגע על מנצח. חלק גדול מההצבעות שנותרו הן מעטפות שהגיעו בדואר מאזורים מאוכלסים בצפיפות במחוזות באזור אטלנטה, שם יש יתרון לדמוקרטים. התוצאות של ביידן במחוזות הללו טובות יותר מאלו של הילרי קלינטון ב-2016.
גורם המעורה בנושא אמר כי ג'ורג'יה יכולה להיות היעד הבא של מטה טראמפ לבקשת ספירה חוזרת, במקרה של הפסד שם. בג'ורג'יה מועמד יכול לבקש ספירה חוזרת אם הפער קטן יותר מחצי אחוז.
5 צפייה בגלריה
אנשים מצביעים במרכז הקהילה מדבר בריז ב -3 בנובמבר 2020 בלאס וגאס, נבאדה
אנשים מצביעים במרכז הקהילה מדבר בריז ב -3 בנובמבר 2020 בלאס וגאס, נבאדה
מצביעים בווגאס. בנבאדה ביידן ביתרון קטן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ, אתמול. הצהרות חסרות ביסוס
(צילום: רויטרס)
טראמפ הצהיר אתמול שניצח גם בצפון קרוליינה, גם כן ללא ביסוס. "ניצחנו בבירור בצפון קרוליינה. אנחנו מובילים שם ב-1.7%, יתרון של 77 אלף קולות, כשנותרו פחות מ-5% לספור. הם לא יכולים להדביק אותנו", אמר. עם זאת, המרוץ עדיין לא הוכרע ונותרו יותר מ-116 אלף הצבעות בדואר שטרם נספרו. הפער כעת הוא 1.4% לטובת הנשיא (95% מהקולות נספרו).
כמו במקרה של נבאדה, גם בצפון קרוליינה מקבלים הצבעות שסומנו לפני יום הבחירות, וניתן לספור אותן עד 12 בנובמבר. במדינה, שמחלקת 15 אלקטורים, אמרו כי לא צפויות תוצאות סופיות בשבוע הקרוב. "התוצאות לא צפויות להשתנות עד 12-13 בנובמבר, אז ייספרו כל מעטפות הדואר", אמרו.
בפנסילבניה - שנחשבה למדינה המתנדנדת החשובה מכולן - טראמפ מוביל כעת ב-2.6%, אבל רק 89% מהקולות נספרו. "אנחנו מנצחים בפנסילבניה בגדול. אנחנו מובילים שם ב-690 אלף קולות, זה אפילו לא קרוב", טען אתמול טראמפ, ללא ביסוס.
5 צפייה בגלריה
 למשלוח דואר נספרות במחוז Lehigh פנסילבניה ארה"ב
 למשלוח דואר נספרות במחוז Lehigh פנסילבניה ארה"ב
סופרים מעטפות דואר בפנסילבניה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
איסוף ההצבעות בוויסקונסין
איסוף ההצבעות בוויסקונסין
איסוף ההצבעות בוויסקונסין. ביידן ניצח שם, טראמפ רוצה ספירה חוזרת
(צילום: AFP)
היתרון שלו במדינה שמחלקת 20 אלקטורים הצטמק במהלך הלילה, והמרוץ צפוי להיות אפילו יותר צמוד - וכנראה לא יוכרע בקרוב. אחת הסיבות היא שעל פי החוק במדינה, לא ניתן לספור את מעטפות הדואר עד יום הבחירות, ולכן הספירה צפויה להימשך בימים הקרובים.
הדמוקרטים החשיבו את פנסילבניה כחלק מ"החומה הכחולה" - לצד ויסקונסין ומישיגן. ב-2016 טראמפ ניצח בכל אותן מדינות בפער מזערי. ביידן, יליד המדינה, אמר פעמים רבות כי הוא "הסנאטור השלישי" של פנסילבניה, אף שייצג למעשה את דלאוור.
האפשרות היחידה של טראמפ לזכות בכהונה נוספת גם אם יפסיד בנבאדה היא מהפך בוויסקונסין, שכבר נצבעה בכחול. הנשיא דרש ספירה חוזרת בוויסקונסין, שם נספרו כבר 99% מהקולות - ושבה הכריזו הרשתות על ניצחון לביידן.
הפער שם אמנם קטן מאוד (21 אלף קולות, 0.6%) - אבל גם מושל המדינה בעבר סקוט ווקר, המקורב לטראמפ, העריך כי פער זה גדול מדי מכדי שייתכן שינוי. לדבריו, בעבר ספירות חוזרות הובילו לשינויים של מאות קולות בלבד. "20 אלף זו משוכה גבוהה", אמר.
פורסם לראשונה: 08:58, 05.11.20