הבחירות בארה"ב לא הניבו אמנם מנצח ברור, לפי שעה, אך הן הוכיחו פעם נוספת עד כמה אמריקה חצויה לשניים. בניגוד לכל התחזיות והסקרים, טראמפ גרף שורה של הישגים דרמטיים ברחבי הפריפריה האמריקנית ובקרב קהלים רבים אחרים – כמו הלטינים בפלורידה – והצליח לכפות קרב צמוד ביותר על יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.
ארה"ב בוחרת 2020 – לעמוד המיוחד של ynet
5 צפייה בגלריה
לורה אוקס תומכת טראמפ באירוע של רפובליקנים ב מלון ב לאס וגאס ליל בחירות ארה"ב
לורה אוקס תומכת טראמפ באירוע של רפובליקנים ב מלון ב לאס וגאס ליל בחירות ארה"ב
גם אצל הרפובליקנים יש חרדה. במסיבת צפייה של תומכי טראמפ בלאס וגאס
(צילום: EPA)

מערכת הבחירות בארה"ב מילאה המוני אמריקנים בחרדה, בתקופה קשה ממילא של מגפה עולמית. אך המאבק המתפתח כעת על תוצאותיה וספירת הקולות מביא את מפלס החרדה הזה לשיאים חדשים.
ההמתנה להכרזה על זהות המנצח, שהקרב המשפטי שבו פותח כעת טראמפ עשוי להאריך אותה עוד יותר, מעוררת בלבול רב בקרב האמריקנים. "יהיה הרבה בלבול, הרבה כאוס", חזה לואיס סטיבנס, מעצב גרפי ומפיק סרטים בן 47 מהעיר דטרויט שבמישיגן, שהצביע לביידן. "אני צופה שיהיו הרבה קרבות משפטיים, עד הסוף".
ברחבי ארה"ב המונים נצמדו כל הלילה כמעט למסכי הטלוויזיה, בעוד אלו שישבו מול מסכי הטלפונים והמחשבים עדכנו שוב ושוב את המפות הכחולות-אדומות המצביעות על מאזן האלקטורים. איש מהם לא קיבל עדיין את התשובה שלה הם מייחלים: מי מהמועמדים הגיע למספר הקסם – 270 אלקטורים.
5 צפייה בגלריה
ריטה בראון תומכת ביידן ב מישיגן ליל בחירות ארה"ב
ריטה בראון תומכת ביידן ב מישיגן ליל בחירות ארה"ב
תומכת ביידן בליל הבחירות, מישיגן
(צילום: AP)
החשש ניכר במיוחד במדינות המפתח שבהן הקרב בין ביידן לטראמפ צמוד, ושאליהן מתנקזת כעת ההכרעה במרוץ כולו. כדי למצוא מעט רוגע אחרי לילה מורט עצבים, ג'ייסון קלם, שחקן בן 49 מפילדלפיה שבפנסילבניה, שתה בבוקר וודקה באחד הפארקים בעיר. הוא סיפר שנשאר ער עד השעה 04:00, והצליח לתפוס רק תנומה קלה. כשהתעורר בבוקר, הנתונים החדשים שזרמו מכמה מדינות כמו וויסקונסין, מישיגן ונבאדה, הרגיעו אותו. אבל זה ממש לא מה שהוא קיווה שיקרה.
"רציתי שיהיה אתמול בלילה נס, אבל זה לא קרה", אמר קלם, שבמדינת המפתח שבו שוכנת עירו, פנסילבניה, טראמפ ממשיך להוביל בפער ניכר, אם כי הקולות שנשלחו בדואר עשויים לשנות את התמונה: "בכל פעם שאני הולך וחוזר, זה נראה טוב יותר עבור ביידן", הוסיף בתקווה.
אצל טניה ווצ'יאק בת ה-39 היו אלה 17 כוסות קפה שעזרו לה לשרוד את ליל הבחירות המייגע. ווצ'יאק, תושבת אוהיו, הצביעה לביידן למרות שהיא רשומה כרפובליקנית. אוהיו, נזכיר, הלכה בסופו של דבר לכיס של טראמפ. "זה כמו אזור הדמדומים", אמרה ווצי'אק.
היא סיפרה כי מצאה את עמה בליל הבחירות צועדת הלוך ושוב לאורך דירתה. "הכרזת הניצחון המפחידה והמוקדמת של טראמפ מאוד ערערה אותי", הוסיפה בהתייחסה להודעתו הבוקר של הנשיא, שבה לא רק טען כי ניצח עוד לפני סיום ספירת הקולות, אלא דרש לעצור אותה – ואיים לנקוט הליכים משפטיים.
באחד הפרברים של דטרויט התאספו אמש לצפות יחדיו בתוצאות האמת קבוצת נשים תומכות ביידן המכנות עצמן Fems for Dems. כשהתוצאות החלו לזרום – ולהצביע על הישגים דרמטיים של טראמפ במדינות כמו פלורידה ואוהיו, הן החלו לזעוק מהלם ולטמון את ראשן בידיהן. חלקן אף החלו לתהות אם לעבור מיין אדום לטקילה.
הן ממשיכות להיאחז בתקווה שביידן ינצח בסופו של דבר, וההכרזה הערב של רשת CNN שביידן ניצח במדינתן מישיגן לבטח תעודד אותן. אולם הן מבינות שהן לא השיגו את מה שייחלו לו: התנערות לאומית וחד-משמעית מטראמפ ומאופיו הבוטה. "באמת ובתמים חשבתי שאני הולכת לקבל התקף לב לפני הסוף של זה", אמרה אחת הנשים, דניס אסבל. "אני מרגישה כאילו זה בורח לנו. אני פוחדת לומר זאת בקול, אבל האפשרות שנראה את הניצחון שרצינו בו חומקת מאיתנו".
5 צפייה בגלריה
סופרים קולות ב קנושה וויסקונסין בחירות ארה"ב
סופרים קולות ב קנושה וויסקונסין בחירות ארה"ב
סופרים קולות בוויסקונסין
(צילום: AP)
אף שפה ושם נרשמו הפגנות, עד כה לא התממשו החששות למהומות אלימות ומעשי ביזה – חששות שהובילו בעלי עסקים רבים ברחבי ארה"ב למגן את חנויותיהם. במרכז דטרויט, למשל, התאספו 100 איש לצעדה שבה דרשו לספור את כלל הקולות, בצל דרישתו של טראמפ לעצור את הספירה שם. הם דרשו לאפשר העברה לא-אלימה של השלטון וקראו לאמריקנים לעצור את ניסיונו של טראמפ "לגנוב את הבחירות".
פעילים דמוקרטים במישיגן הודיעו שבכוונתם לקיים עצרות "הגנה על ההצבעה", כולל אחת מול הקפיטול המקומי בבירת המדינה לנסינג. "המסר הוא שמישיגן משיבה מלחמה", אמר קני וויליאמס ג'וניור, דובר הארגון Detroit Action. "אנחנו מבינים שהרפובליקנים ינסו כנראה כל טריק בספר כדי לנצח בבחירות הללו. אבל אנחנו הולכים להשמיע את קולנו ולומר שקולותינו חייבים להיספר".
בצד הרפובליקני לא כולם חגגו בצל התוצאות הלא-בהירות, אך גם לא היו בחרדה כמו זו של הדמוקרטים. בצפון קרוליינה, שבה עוד הדמוקרטים נתלים בתקוות אחרונות לצמצום הפער שפתח שם טראמפ על ביידן, קייל הולנד בן ה-18 סבור שהנשיא ינצח בסופו של דבר.
5 צפייה בגלריה
חוגגים את ניצחונו של טראמפ ב פלורידה ב ליל בחירות ב ארה"ב מיאמי
חוגגים את ניצחונו של טראמפ ב פלורידה ב ליל בחירות ב ארה"ב מיאמי
חוגגים במיאמי את ניצחונו של טראמפ בפלורידה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
חוגגים את ניצחונו של טראמפ ב פלורידה ב ליל בחירות ב ארה"ב מיאמי
חוגגים את ניצחונו של טראמפ ב פלורידה ב ליל בחירות ב ארה"ב מיאמי
(צילום: gettyimages)
"אני חושב שהמצב הזה די טוב", אמר הסטודנט הצעיר, "אני מתכוון, זה לא שזה הולך להיות ניצחון גורף או משהו כזה, אבל אני חושב שהוא יכול לקבל 270 אלקטורים". תומך אחר של הנשיא, ג'רי סטוצמן בן ה-78 שמתגורר במישיגן, הביע אכזבה מהעיכוב בספירת הקולות, אך אמר שהוא לא חרד מכך.
"אתה חייב להיות זהיר בדברים שאתה נלחץ מהם", אמר איש העסקים שפרש לגמלאות. "אני שומר על אופטימיות. אני לא הולך לקבור את עצמי בחול. יש תמיד אתגרים בעולם ואתה חייב ללמוד לחיות איתם".
מי שכן חגגו היו הקובנים במיאמי, שתמיכתם בטראמפ סייעה לו לגרוף את 29 האלקטורים של פלורידה – הפרס הגדול מבין המדינות המתנדנדות. כאשר הנשיא הוכרז כמנצח בפלורידה, החלו חגיגות בשכונת הוואנה הקטנה בעיר, והקובנים שם צהלו לקולות של מוזיקת סלסלה, והניפו את דגלי ארה"ב.
"חופש לקובה!", צעקה אחת מהם לצוות טלוויזיה שתיעד את החגיגות. הקובנים, נזכיר , הם קהל בוחרים מרכזי במדינת השמש, שאחריו חיזר הנשיא בהצלחה רבה, בעזרת מדיניות נוקשה מול המשטר הקומוניסטי בקובה, שממנה הם ברחו לארה"ב.