6 צפייה בגלריה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב טנזניה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב טנזניה
הפיגוע בשגרירות ארה"ב בטנזניה ב-1998
(צילום: AP)
הוא היה ממייסדי אל-קאעידה, היה מעורב במתקפות הטרור נגד השגרירויות האמריקניות באפריקה ועל ראשו הוצע פרס של 10 מיליון דולר: הלילה (יום ו') דווח ב"ניו יורק טיימס" מפי גורמי מודיעין אמריקניים כי אבו מוחמד אל-מסרי, מספר 2 באל-קאעידה, חוסל בטהרן על ידי סוכנים ישראלים, לבקשת ארצות הברית. זה קרה הקיץ, ביום השנה לאותם פיגועים בקניה ובטנזניה שגבו את חייהם של 224 אמריקנים.
רב המחבלים, שנולד בשם עבדאללה אחמד עבדאללה, נורה למוות עם בתו מרים, בת 27, ב-7 באוגוסט האחרון. הם נמצאו מתים במכונית לבנה ברחוב בשכונת פסדרן שבצפון הבירה האיראנית, סמוך לביתם, אחרי שספגו לפחות ארבעה קליעים. לפי הדיווח, שני מתנקשים על אופנוע ירו בשניים, והם השתמשו במשתיק קול.
6 צפייה בגלריה
עבדאללה ברשימת המבוקשים של ה-FBI
עבדאללה ברשימת המבוקשים של ה-FBI
ברשימת הטרוריסטים המבוקשים מיום ייסודה
אל-מסרי היה אחד מ-22 הטרוריסטים שהופיעו ברשימה הראשונית של המחבלים המבוקשים של ה-FBI - ומאז נותר באותה רשימה כל העת. מחלקת המדינה האמריקנית הציעה פרס של 5 מיליון דולר למי שיביא מידע שיוביל ללכידתו, ולפני כשנתיים הכפילה סכום זה.
זה קרה לאחר פרסום דו"ח של האו"ם, שבו נכתב כי בכירי אל-קאעידה שנמצאים באיראן פועלים לצד מנהיגם איימן א-זוואהירי: "באמצעות בכירים כמו אל-מסרי וסייף אל-עאדל, הם הצליחו להפעיל את השפעתם על המצב בסוריה".

האישה, הבת והחתן בן לאדן

גם הקשרים המשפחתיים שלו מראים עד כמה היה גבוה בהיררכיה של ארגון הטרור. הוא היה נשוי לבתו של אחמד סלמה מברוק, בעבר מנהיג ארגוני הטרור ג'בהת א-נוסרה והג'יהאד האיסלאמי המצרי. בתו מרים, שנהרגה איתו בהתנקשות המסתורית, הייתה נשואה לבנו של אוסמה בן לאדן, חמזה, שחוסל אשתקד במבצע אמריקני בגבול אפגניסטן ופקיסטן.
6 צפייה בגלריה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
ארכיון 1998 פיגוע בניין שגרירות ארה"ב ב ניירובי קניה
מתקפת הטרור בשגרירות בקניה ב-1998. 224 אמריקנים נהרגו בשני הפיגועים
(צילום: AP)
יורם שוייצר, ראש התוכנית לטרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר ל-ynet כי אם אל-מסרי אכן חוסל, מדובר בחיסול של דרג גבוה באל-קאעידה: "זה חלק ממערכה שהאמריקנים ממשיכים לנהל נגד הארגון. הם מכוונים לצמרת הארגון כבר די ממזמן".
בנוגע לדיווח שסוכנים ישראלים הם שחיסלו את אל-מסרי, אמר שוייצר: "אני שואל את עצמי אם הייחוס לישראל נכון כיוון שאני רואה מוטיבציה רבה לאמריקנים לעשות את זה כחלק מהמערכה שהם מנהלים - מוטיבציה גדולה יותר מאשר לישראלים. אני חושב שאל-קאעידה נפגע קשה, אבל אל קאעידה גידלה במהלך השנים אנשים מיומנים אחרים שצברו ניסיון מלחמתי לצד הטאליבן ולכן אני לא חושב שהארגון נגמר בגלל זה, יכול להיות שהוא ישנה את אופיו".
הוא העריך כי עקב העובדה ש"אל קאעידה לא פעלה במערב זה כמעט עשר שנים למעט השלוחות שלו, אני לא רואה סיבה לתפנית אסטרטגית ולחזרה של הארגון לפעילות. הארגון עצמו יצמיח הנהגה חדשה, מגמה שגם כך מתרחשת. אלו שנותרו בהנהגה הוותיקה ימשיכו להיות יעד לסיכול מצד המערב".

מהחברים הראשונים באל-קאעידה

אל-מסרי נולד ב-1963 במצרים, ומכאן כינויו. לדבריו, בצעירותו שיחק כמקצוען בקבוצת הכדורגל המצרית גאזל אל-מחלה. לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן, בסוף 1979, הוא הצטרף לתנועת הג'יהאד שהקים אוסמה בן לאדן והיה בין 170 החברים הראשונים באל-קאעידה. אל-מסרי לחם באפגניסטן ולאחר מכן גם בסומליה.
6 צפייה בגלריה
ארכיון 2002 פיגוע טרור מלון פרדייס ב קניה
ארכיון 2002 פיגוע טרור מלון פרדייס ב קניה
הפיגוע במומבסה ב-2002. אל-מסרי מעורב גם בו
(צילום: AP)
ב-1992 סייע לבכיר אל-קאעידה סייף אל-עאדל לספק מודיעין ואימונים צבאיים לגורמים שמקושרים לאל-קאעידה בסומליה ובסודן. לפי הטענות, חניכיו של אל-מסרי היו בין אלו שנלחמו באמריקנים בקרב מוגדישו ב-1993. 19 לוחמים אמריקנים נהרגו בקרב, שהונצח בסרט ובספר "בלאק הוק דאון".
לפי כתב האישום שהוגש נגדו בהיעדרו בארצות הברית על מעורבותו בפיגועים בשגרירויות האמריקניות באפריקה ב-1998, הוא היה חבר במועצת השורא של אל-קאעידה. בין 1996 ל-1998 הוא הפעיל מחנות אימונים באפגניסטן עבור אל-קאעידה.
אל-מסרי, לפי אותו אישום, היה אחראי לזיוף דרכונו של המחבל הפלסטיני מוחמד סדיק עודה, כך שהוא יוכל להגיע מפקיסטן לאפגניסטן ולפגוש את אוסמה בין לאדן לפני הפיגועים בשגרירויות האמריקניות. עודה נשלח למאסר עולם על חלקו באותם פיגועים. 224 בני אדם נהרגו בשני פיגועים אלו ועוד מאות נפצעו.

ראש "מדור המבצעים" בארגון הטרור

ב-6 באוגוסט 1998, מיד לאחר הפיגועים, ברח אל-מסרי מניירובי שבקניה לפקיסטן. לפי הדיווחים הוא שימש ראש "מדור המבצעים" באל-קאעידה והיה כאמור חבר במועצת הניהול הסודית של הארגון יחד עם אל-עאדל. השניים, יחד עם חמזה בן לאדן (בנו של אוסמה בן לאדן) ובכירים אחרים, חיפשו מקלט באיראן כשנמלטו מאפגניסטן לאחר פיגועי 11 בספטמבר בארה"ב. לפי גורם מודיעין ישראלי לשעבר, אל-מסרי היה אחראי גם למתקפה במומבסה שבקניה ב-2002, שבה נהרגו 13 מקומיים ושלושה תיירים ישראלים.
6 צפייה בגלריה
מודעת מבוקש של חמזה בן לאדן
מודעת מבוקש של חמזה בן לאדן
חמזה בן לאדן. חוסל אשתקד
לפי גורמי מודיעין אמריקנים, אל-מסרי הגיע לאיראן ב-2003. עם הגעתם לאיראן, הוחזקו בכירי אל-קאעידה במעצר בית. לפי מומחים לטרור, עבדאללה ליווה באיראן את חמזה שטופח להפוך למנהיג הארגון, ולאחר מכן בנו של בן לאדן אף התחתן כאמור עם בתו של אל-מסרי.
ב-2011 שוחררו חמזה בן לאדן ובני משפחה נוספים על ידי איראן תמורת דיפלומט איראני שנחטף בפקיסטן. ב-2015 הודיעה איראן כי שחררה חמישה מראשי אל-קאעידה, כולל אל-מסרי, בתמורה לדיפלומט איראני שנחטף בתימן. חמזה בן לאדן חוסל אשתקד, ואילו אל-מסרי התגורר בשכונה היוקרתית שבטהרן וזכה להגנה של משמרות המהפכה.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי העובדה שהתגורר באיראן מפתיעה משום שכוחות איראניים נלחמו באל-קאעידה בעיראק ובמקומות אחרים. כמה מומחים לטרור אמרו כי ייתכן שהחזקתו בטהרן נועדה לספק ביטוח כלשהו לכך שאל-קאעידה לא יבצע פעולות בתוך איראן. גורמים אמריקנים אמרו כי ייתכן שאיראן אפשרה לארגון לפעול בשטחה נגד ארה"ב, אויבת משותפת.

המרצה להיסטוריה שלא היה קיים

ארצות הברית עקבה במשך שנים אחר אל-מסרי ואחר פעילים נוספים בארגונו באיראן, אך לא ברור איזה תפקיד מילאה בחיסולו. לאחר ההתנקשות המסתורית באוגוסט דווח בתקשורת האיראנית כי הגבר שחוסל הוא חביב דאוד, מרצה לבנוני להיסטוריה בן 58.
6 צפייה בגלריה
אחרי הפיגוע במגדלי התאומים. אל-מסרי נמלט מאפגניסטן לאיראן לאחר 11 בספטמבר
אחרי הפיגוע במגדלי התאומים. אל-מסרי נמלט מאפגניסטן לאיראן לאחר 11 בספטמבר
אחרי הפיגוע במגדלי התאומים. אל-מסרי נמלט מאפגניסטן לאיראן לאחר 11 בספטמבר
(צילום: EPA)
לאחר ההתנקשות נפוצו שמועות באיראן כי הוא ובתו היו אנשי חיזבאללה או קשורים לארגון בדרך כלשהי, וכי הם חוסלו ברחוב שבו שוכן בית משפחתו של אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהנהיג את מיליציות "אל-חשד א-שעבי" הפרו-איראניות בעיראק וחוסל בתחילת השנה יחד עם מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. אבל לפי הפרסום הלילה, דאוד לא היה קיים כלל.
לפי אחד הגורמים, דאוד היה שם בדוי שקיבל אל-מסרי מבכירים איראנים ותפקיד המרצה להיסטוריה היה סיפור כיסוי. מסמך מסווג של היחידה ללוחמה בטרור בארה"ב מ-2008 תיאר את אל-מסרי כ"מתכנן המבצעי המנוסה ביותר" שאינו מוחזק על ידי בעלת ברית של ארה"ב. אף שחלפו כבר שלושה חודשים מאז החיסול, אל-קאעידה לא הוציא הודעה רשמית על מותו של אחד המנהיגים הבכירים ביותר בארגון. אף מדינה לא קיבלה על כך אחריות.
איראן הכחישה בעקביות דיווחים כי היא מארחת בשטחה פעילים של אל-קאעידה. לפני שנתיים משרד החוץ האיראני אף הוציא הודעה כי כמה מאנשי הארגון הצליחו להיכנס לשטח המדינה דרך הגבול הארוך בין איראן לאפגניסטן, אך הם עוכבו והוחזרו לארצות מוצאם.
כמה שעות לאחר החשיפה ב"ניו יורק טיימס", משרד החוץ האיראני פרסם הכחשה שלפיה "אין טרוריסטים מאל-קאעידה על אדמת איראן". לטענת המשרד, "מפעם לפעם, וושינגטון ותל אביב מנסים לקשר את איראן לארגוני טרור כאלה על-ידי שקרים והדלפות של מידע כוזב לתקשורת. הן עושות זאת מתוך רצון להימנע מאחריות לפשעים שעושים ארגונים אלה באזור".
הגורמים הרשמיים בארצות הברית ובישראל לא מסרו תגובה ל"ניו יורק טיימס" בעניין החיסול.