3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית החדשה בת"א - מבט מבפנים
התחנה המרכזית החדשה בת"א - מבט מבפנים
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
(צילום: טל שחר)
בדצמבר האחרון ביקשה הנהלת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב דחייה של חצי שנה במימוש צו הסגירה שניתן למקום, לאחר שבכיבוי אש הצהירו כי חלה התקדמות בתיקון הליקויים. העירייה ביקשה בתחילה להימנע מדחיית פסק הדין, אך לאחר מכן ניאותה לעכב את ההליך עד 20 ביוני. ההנהלה ביקשה עיכוב נוסף, ובית המשפט האריך את הדחייה עד יום חמישי הבא. בינתיים, בזמן שהרשויות מתקוטטות, חוששים התושבים באזור להמשיך לחיות בתנאים בלתי נסבלים ומסוכנים בריאותית.
"יש לנו הרגשה שבאופן לא מפתיע, העירייה ונצב"א (החברה שמפעילה את התחנה המרכזית) יגיעו בשבועיים הקרובים לפשרה שתאפשר לישראבלוף של מתן היתר זמני נוסף להמשך תוך סיכון חיי אדם, כאשר אחראי לכך במקרה ויקרה אסון הוא אך ורק ראש העיר רון חולדאי שידע את ההשלכות והכשיר את השרץ", טען גדי טונס, מרכז איכות הסביבה במטה התושבים.
טונס אמר עוד: "אנחנו קוראים לבית המשפט לא לאשר הארכה נוספת של ההיתר הזמני לתחנה אלא אם תתחייב עיריית תל אביב לפעול יחדיו עם משרד התחבורה לפנות את התחבורה מהתחנה המרכזית עד סוף 2023, כפי שהתחייב משרד התחבורה לאחר שהתושבים הגישו בג"ץ ב-2018, וכך למנוע המשך סיכון חיי אדם".
3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
הזנחה מתמשכת
(צילום: אסף זגריזק)
התחנה המרכזית פועלת ללא רישיון עסק משנת 2014. העירייה הגישה נגדה כתב אישום בצעד שאמור היה לסיים סאגה של שנים ארוכות בגין אי מילוי דרישות גופי החירום בבניין. אלא שמאז הסחבת רק נמשכת. במאי 2016 הודיעה העירייה לבית המשפט המחוזי בעיר כי התחנה המרכזית תשלם קנס בסך 25 אלף שקל, ויינתן צו סגירה שייכנס לתוקפו בסך שלושה חודשים.
במעמד גזר הדין ציינה השופטת רונית פוזננסקי-כץ כי הצו ייכנס לתוקף שלושה חודשים מאוחר יותר ו"ככל שתחול התקדמות של ממש", תוכל הנאשמת לקבל הארכה. "עם זאת", הוסיפה אז השופטת, יובהר כי בית המשפט מצפה שההליך יושלם בתקופה שנקבעה וזאת בשים לב לחשיבות הנושא, כמו גם לעובדה שמדובר בהליך אשר החל לפני שנה".
ואולם, חלק מהדרישות אכן נענו וחלקן עדיין לא. התוצאה: התחנה המרכזית בתל אביב ממשיכה לפעול באמצעות ארכות ודחיות שניתנו לצו הסגירה השיפוטי. עו"ד אלדד בלומן, שמייצג את עיריית תל אביב-יפו, ביקש בדיון שנערך בדצמבר האחרון באולמה של השופטת אילת הרנוף להימנע מדחיית פסק הדין.
"כאשר קיים סירוב כיבוי אש להפעלת העסק, ההנחה היא שקיימת סכנה בהמשך הפעלתו ופגיעה ממשית לא רק בשלטון החוק אלא באינטרס ציבורי בהבטחת בטחון הציבור", ציין אז עו"ד בלומן. "יודגש כי העלייה למסופי הנוסעים מתבצעת בהכרח תוך כדי מעבר בקניון. אמנם ניתן אישור משטרה ורק ביום 30 בנובמבר 2020, אך טרם הוסר סירוב כיבוי אש. סירוב זה הוצא כבר במרץ 2020 אך לא הוגשה עתירה מינהלית בעקבותיו ולא נעשה די ובזמן להסירו".
עו"ד בלומין הוסיף בדיון בדצמבר: "מצאתי שהקניון מתנהל עם היתרים זמניים בלבד משנת 2013 או 2012. מדובר במצב לא נורמלי. ברור שחייבים להרתיע כדי שהדבר לא יימשך. הסבלנות היתרה גרמה למצב שאנחנו נמצאים שבו היום".

קצין הכיבוי תיווך: "נתון לסיכוני אש"

לפי פרוטוקול הדיון, מי שתיווך בין הצדדים הוא טפסר-משנה אילן נועם ממחוז דן בכבאות שטען כי "הייתה התקדמות לאורך שנים של התקנת המערכות, אבל מדובר בקניון של 400 אלף מ"ר, מאוד מורכב ומסובך, אשר נתון לסיכוני אש כאלה ואחרים. גם במקום יש התקהלות המונית". עוד הוא ציין כי הליקויים הם בשטחי החנויות הפרטיות ושסוכם על "אבני דרך" שיתבצעו עד 17 בדצמבר בשנה שעברה.
למרות הדברים הקשים של קצין הכיבוי הבכיר ולאחר שבכבאות בחרו לאשר היתר זמני של חצי שנה נוספת, הודיעו בסופו של דבר בעירייה כי "לפנים משורת הדין מסכימה המאשימה בפעם האחרונה לעיכוב צו הסגירה שהוצא לפני שנים עד 20 ביוני 2021". סוף פסוק? ממש לא. ימים ספורים לפני המועד שבו נקבה העירייה, ביקשה התחנה המרכזית דחייה נוספת של עשרה ימים וקביעת דיון בין הצדדים. בעירייה הגיבו בחריפות וטענו לסכנה כתוצאה מהפעלת הקניון, אך בית המשפט בחר להאריך שוב את הדחייה עד לדיון שייערך כאמור ביום חמישי הבא.
3 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
שולה קשת, חברת מועצת העיר ויו"ר המטה לפינוי התחנה המרכזית, אמרה: "הדחייה הנוספת (מני רבות) של צו הסגירה שעליה החליט בית המשפט היא פרק נוסף בשערורייה מתמשכת בהתנהלות הרשויות מול התחנה המרכזית. התחנה מלאה בליקויים קשים שבגינם לא ניתן לה רישוי עסק כבר שנים, בראשם אי-עמידה בדרישות שירותי הכבאות לבטיחות מפני שריפות, ומזה שנים, למרות הליקויים מסכני החיים, הרשויות נותנות לה ארכה אחר ארכה ומאפשרות למצב להימשך".
את ליקויי התחזוקה במקום כל נוסע בתחבורה הציבורית לא יכול לפספס: שירותים מלוכלכים, דרגנועים שלא עובדים, ריח של שתן, הזנחה והיעדר ביטחון אישי. כמה מאותם ליקויים באו לידי ביטוי גם בקנסות שהטיל משרד התחבורה על התחנה המרכזית. במענה שניתן לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש פעיל התחבורה הציבורית יוסי סעידוב, עולה כי התחנה המרכזית בתל אביב נקנסה בסכום של 55,700 שקל בין אוגוסט 2019 ליוני 2020 בעקבות 257 ביקורות. הנוסעים טוענים כי מדובר בסכום נמוך מהרצוי.
נשאלת השאלה: אם כל הליקויים טופלו כפי שטוענת המפעילה נצב"א, מדוע המדינה אפשרה את פעילות התחנה המרכזית תוך סיכון הנוסעים במשך כל כך הרבה שנים. זאת ועוד – אישורי הכיבוי לפעילות המתחם ותנאי תחזוקתו הם רק חלק מהבעיה. בסיכום של סיור אנשי המשרד להגנת הסביבה עם תושבי דרום תל אביב במקום צוין: "נראה כי ישנם מבני מגורים רבים שסמוכים לתחנה המרכזית ולצירי התנועה שמובילים אליה. המשמעות היא שהתושבות והתושבים באזור חשופים לזיהום אוויר גבוה מהמותר בחוק, וכתוצאה קיימת תוספת סיכון לתחלואה ולתמותה מוקדמת".
בספטמבר בשנה שעברה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות סביב התחנה המרכזית. משרד הבריאות חשף אז כי נכון ל-2016, תחלואת הנשים בדרום תל אביב הייתה גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות. בכלל העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.
נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבה. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, שסמוכה לתחנה המרכזית, חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד התקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.

לנוכח הנתונים הקשים, במשרדי הממשלה חלחל כבר מזמן הצורך בפינוי התחנה המרכזית החדשה. העירייה, משרד האוצר, משרד התחבורה והמועצה הכלכלית הכלכלה סיכמו על פינוי ב-2023, אז מסתיים הזיכיון של חברת נצב"א להפעלתה. ואולם, מסיכום ישיבה בנושא בין משרדי הממשלה לעירייה שפורסם ב-ynet, הצדדים דנים כעת על מימון התוכנית שנאמד בכ-150 מיליון שקל.
מי שמשלמים את המחיר הם כמובן תושבי האזור והנוסעים שבלית ברירה נאלצים להשתמש בהיצע של התחנה המרכזית. חרף העובדה שתקציב המדינה הבא הוא דו-שנתי ויסתיים במועד סיום הזיכיון של התחנה, במשרד התחבורה סירבו להשיב על השאלה האם תהיה התייחסות לנושא בספר התקציב.
חברת המועצה קשת הוסיפה: "התוכניות לפינוי התחנה נמצאות וקיימת עליהן הסכמה עקרונית של כלל הגורמים. הגיע הזמן שראש העיר רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי ייקחו אחריות על חייהן וחייהם של תושבות ותושבי דרום תל אביב ושל כל מאות אלפי הבאות והבאים לתחנה מדי יום, ימצאו פתרון תקציבי למימון התוכנית ויפנו את התחנה המרכזית לאלתר".

תגובות

חברת נצב"א: "כל הליקויים תוקנו באופן מלא, ללא יוצא מן הכלל. אין לנו כל התנגדות לפינוי התחנה על פי תוכניות משרד התחבורה ועיריית תל אביב".
עיריית תל אביב-יפו: "לבקשת החברה לניהול התחנה המרכזית החדשה כניסת צו הסגירה עוכבה והנושא יידון בבית המשפט. העירייה הגיבה והתנגדה נחרצות לכל עיכוב ביצוע נוסף של צו הסגירה ואף עתרה לכך שאם יקבע מועד לדיון - הוא ייקבע לפני יום 30.6.21 שהוא המועד האחרון לביצוע דרישות כיבוי אש ועד מועד זה ניתן ההיתר הזמני.
"יודגש כי עיריית תל אביב-יפו רואה בפינוי התחנה המרכזית משכונת נווה שאנן מטרה ראשונה במעלה. לשם קידום מטרה זו, קיימה העירייה בחודשים האחרונים אינספור דיונים עם משרדי ממשלה כדי לגבש פתרון שיאפשר העתקה של מירב פעילות האוטובוסים למסופים חדשים".
משרד התחבורה: "בעלי התחנה נדרשים לעמוד בתנאי הרישיון לרבות רישוי עסקים ובכלל זה רישיון כיבוי אש. אם יתברר כי החברה אינה עומדת בתנאים שנקבעו, משרד התחבורה יפעל בהתאם".
בעניין פינוי המבנה, אמרו במשרד כי הם "עושים מאמצים רבים להעתקת מרבית פעילות התחנה המרכזית בתל אביב, המשרתת עשרות אלפי נוסעים וכ-5,500 אוטובוסים מדי יום. מדובר באירוע מורכב המחייב תהליך מתמשך ומסודר ולא מיידי. משרד התחבורה מקדם בימים אלה את החלפתם של האוטובוסים המונעים בדיזל, הגורמים לרעש וזיהום אוויר בתחנה המרכזית, לאוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים.
"בכוונתנו להעתיק חלק מפעילות התחנה המרכזית מתל אביב לאזור צומת חולון (מרכז עסקים ראשי בן צבי) וכן לשטחים נוספים שעליהם סוכם עם משרדנו. לפני מספר חודשים הוקמו צוותי עבודה פנים משרדיים להאצת התהליך. הצוותים עובדים בשיתוף פעולה מלא מול עיריית תל אביב-יפו וגופים ממשלתיים נוספים הרתומים לתהליך ובהם מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה. בימים אלה משרדנו פועל בשיתוף עם העירייה, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה למציאת מקור תקציבי מוסכם לתכנון המפורט וביצוע הפרויקט".
מלשכת שרת התחבורה מרב מיכאלי נמסר: "השרה מודעת למצב התחנה המרכזית ועוסקת בימים אלה בלמידת הנושא על מנת לגבש החלטה בהקדם".
מכבאות והצלה לישראל נמסר: "יובהר להלן כי כבאות והצלה לישראל אינה צד להליך. מדובר בצו שיפוטי שניתן על ידי בית משפט לעניינים מקומיים בהליך משפטי שמנוהל על ידי עיריית תל אביב. מפקד מחוז דן, טפסר רונן מכטייב, החליט מתוקף סמכותו שלא לתת לעירייה אישור נוסף להנפקת היתר זמני לתחנה המרכזית.
"כמו כן, הועברה לעירייה התנגדותנו הנחרצת לעיכוב ביצוע נוסף של הצו השיפוטי. עיריית תל אביב התנגדה אף היא במסגרת ההליך אותו היא מנהלת לעיכוב נוסף של ביצוע הצו השיפוטי. עם זאת בעקבות בקשת התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, בית משפט לעניינים מקומיים נתן ארכה נוספת לצו הסגירה עד לדיון שיתקיים ב-7 ביולי".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה