שר הביטחון בני גנץ ומקבילו האמריקני לויד אוסטין מסרו הצהרה משותפת לאחר שיחתם בקריית הביטחון בתל אביב - ובעוד גנץ תיאר את איראן כאיום אסטרטגי עולמי, מזכיר ההגנה לא הזכיר אותה כלל. ynet העביר את דבריהם בשידור חי.
גנץ אמר בצהריים (ראשון) כי ישראל תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם ארצות הברית כדי לוודא שכל הסכם עתידי מול איראן יבטיח את האינטרסים של הקהילה הבינלאומית, ימנע מרוץ חימוש ויגן על מדינת ישראל, והוסיף כי "הדגשתי בפני המזכיר אוסטין שישראל רואה בארה"ב שותפה מלאה בכל החזיתות המבצעיות – הראשונה בהן היא איראן".
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה האמריקאי מגיע לקריה
שר ההגנה האמריקאי מגיע לקריה
משמר הכבוד בקריה
( צילום: מוטי קמחי)
גנץ התייחס גם להחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג ואמר: "בצה"ל, וגם בכוחות צבא ארה"ב, ערכי ההגינות האנושית הם חלק אינטגרלי מהפעולות שאנו מבצעים בשדה הקרב. לכל אויבינו אשר מבקשים להשתמש במוסריות שלנו נגדנו ולנצל באופן ציני את בית הדין הפלילי בהאג - אני אומר בבירור שהם לעולם לא יצליחו למנוע מאיתנו מלמלא את חובתנו. נשמור בכל עת על הציווי המוסרי להגן על חיי אנוש ובו בעת נשמור על אנושיות".
כאמור, מזכיר ההגנה אוסטין כלל לא הזכיר את איראן בהצהרה. הוא הודה לגנץ על קבלת הפנים, וציין שהוא מודע לעובדה שהוא מבקר בישראל בשבוע עם שני ימי זיכרון. "אנחנו זוכרים את ששת המיליונים והקורבנות האחרים, שזכרם הוא גם מזכרת למאמצים שלנו נגד השמת המונים", אמר אוסטין.
4 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
לויד אוסטין. "הפגישה היום מפיחה תקווה למערכת יחסים טובה"
( צילום: מוטי קמחי)
"זהו הביקור הראשון שלי בתל אביב וזו הזדמנות נפלאה להיפגש למרות הקורונה. גם להיפגש בשבוע של זיכרון זה משמעותי: לזכור את אלו שנלחמו עבור המדינה ולהוקיר את הלוחמים ובני האדם שמגנים על חיינו", אמר המזכיר. "אני רוצה לאשרר את המחויבות שיש לביידן לאזרחי ישראל, החברות שלנו עומדת במרכז אסטרטגיית הביטחון בישראל ובמזרח התיכון. אנחנו מחויבים לכך שהשותפות שלנו תישאר ותמשיך להבטיח את ביטחונה של ישראל. הסכמנו לעבוד יחד כדי לשכלל את ההגנה של ארה"ב וישראל על האזור, וסיכמנו לדון על המשך היכולת של ישראל להגן על עצמה ועל נרמול היחסים עם מדינות ערב".
בסיום דבריו אמר אוסטין כי "הפגישה היום מפיחה תקווה למערכת יחסים טובה שבנויה על אמון ומבוססת על שנים של שותפות. אני שוב מודה לגנץ על הכנסת האורחים החמה ואני מצפה להחזיר בפנטגון, מקווה שזה יקרה בקרוב".
אוסטין נחת הבוקר לביקור של יומיים בארץ והתקבל במשמר כבוד בקריה לפני פגישתו עם גנץ. במוקד הדיונים של המזכיר והצמרת הישראלית: הסכם הגרעין עם איראן וההתבססות האיראנית במזרח התיכון, המשך הרכש וההצטיידות הצבאית בין המדינות, העמקת שיתוף הפעולה המודיעיני במרחב, הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון וחיזוק שיתופי פעולה אזוריים בחסות האמריקנים.
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה האמריקאי נוחת בישראל
שר ההגנה האמריקאי נוחת בישראל
מטוסו של אוסטין בנתב"ג
מזכיר ההגנה הוא הראשון מבין בכירי ממשל ביידן שמבקר בישראל, ולא מדובר במקרה. המסר מוושינגטון, ששלחה דמות ביטחונית ולא מדינית, הוא שארה"ב מעוניינת בתיאום ביטחוני עם ישראל - אך פחות קשוב לה בנושאים מדיניים.
מזכיר ההגנה צפוי להיפגש גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפי משרדו הוא ימשיך בהתייעצויות שיאשררו את השותפות האסטרטגית בין ארה"ב לישראל ולשמירה על יתרונה האיכותי הצבאי של ישראל.

הרמטכ"ל כוכבי: "הפעולות שלנו במזה"ת - לא נסתרות מעיני האויבים"

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס היום ברמיזה לעימות בין ישראל לאיראן. במהלך טקס זיכרון לחללי צה"ל בהר הרצל בירושלים, אמר: "פעולותיו של צה"ל ברחבי המזרח התיכון אינן נסתרות מעיני האויבים. הם צופים בנו, רואים את היכולות שלנו ושוקלים את צעדיהם בזהירות. בזכות פעולות צבאיות ואחרות, מתוחכמות ומורכבות, השנה החולפת הייתה מהשנים הבטוחות ביותר שידעו אזרחי מדינת ישראל. נמשיך לפעול בעוצמה בשיקול דעת, בנחישות ובאחריות".

לישראל מיוחסת על פי פרסומים זרים התקיפה של הספינה האיראנית Seviz השייכת למשמרות המהפכה כנקמה על תקיפת שתי ספינות בבעלות ישראלית בחודשיים שעברו. גורמים אמריקנים אמרו לניו יורק טיימס שישראל עומדת מאחורי התקיפה.