חנויות רחוב כן, חנויות במתחמי הקניות הפתוחים גם כן - אבל בניגוד לתקנות: ברקע חזרת חנויות הרחוב ברחבי הארץ לפעילות לאחר שהיו סגורות מאז הטלת הסגר השני הכללי בשל נתוני התחלואה בקורונה, נפתחו הבוקר (יום א') בכמה מקומות גם חנויות במרכזי הקניות של קבוצת ביג. "אני לא עבריין ולא מתיימר להיות כזה", אמר לאולפן ynet אלירן סוויסה, זכיין חנות הצעצועים עידן 2000 במרכז ביג בקריית גת.
בקבוצה שמפעילה כמה מרכזי קניות פתוחים מצאו פרצה בהגדרות טיוטת התקנות המיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שלדעת יועציה המשפטיים מאפשרים לה לפתוח את המתחמים. "יש הנחיה מסוימת שבעצם 20 חנויות במתחם כן יורשו להיפתח", אמר זכיין חנות הצעצועים. "אנחנו חנויות רחוב לגמרי, אני לא מבין איפה הבעיה. יש לי 400 מטר בחנות, אז מה הבעיה שייכנסו אנשים לחנות שלי?".
- מרכז קניות זה משהו שסוחף יותר מדי אנשים ועלולה להיווצר התקהלות. "אנחנו לא רואים שום בעיה של התקהלות, בכל ה'מקס סטוקים' למיניהם יש התקהלויות מטורפות יום יום וגם בסופרמרקטים. יש כאן אכיפה בררנית לגמרי בנושא הזה. אנחנו יודעים לעמוד בהנחיות כמו שעמדנו בכל הסגרים הקודמים".
- והבוקר הבנו שהגיעו שוטרים לחנות שלך. "קיבלתי קנס אחד לפני חודש והפעם לא. השוטר הסביר את עצמו, אמר לי 'תשמע, אלה ההנחיות של הממשלה, אתה צריך לסגור את החנות'. אמרתי לו בשיא הפשטות 'בואו תעשו פשיטה כוללת לכל מי שצריך לסגור, תסגרו את כולם, אל תעשו אכיפה בררנית'. השוטר אמר לי שבינתיים הוא נותן לי הודעת אזהרה ושהוא יחזור בעוד כמה שעות. 'אם לא תסגור - אתן לך קנס', אמר לי השוטר".
1 צפייה בגלריה
מתחם ביג בירכא
מתחם ביג בירכא
חלק ממתחמי הקניות הפתוחים נפתחו (ארכיון)
(צילום: שמיר אלבז )
- אז אתה לא מתכוון לסגור? "לא. אני לא עבריין, לא מתיימר ולא רוצה להיות כזה. אנחנו עומדים בהנחיות כמו שצריך. באתי היום באווירה טובה ובכיף כדי שאוכל לפרנס את עצמי כי זה מוגזם. חודש וחצי אנחנו סגורים ומנסים לאסוף שקל לשקל כמו שאומרים, וסוף סוף התרגשתי לראות את הלקוחות שבאים לפה. יש הרבה ביקוש לדבר הזה. התארגנתי כדי לעמוד בהנחיות, שמתי שלטים, אלכוג'ל".
- אז אתה יכול להתחייב שייכנסו לפי ההנחיות רק ארבעה אנשים בו-זמנית וכל הזמן יהיו עם מסכות? "אני מתכוון לשמור על ההנחיות, למה שלא אעשה את זה? אם אנשים לא עומדים בהנחיות אז תיתנו קנסות. גם אם מישהו יגיע לחנות בלי מסכה, יש לי מסכות לתת. לא ייכנס אליי לקוח בטעות בלי מסכה".