רגע לפני הסגר שיתחיל הערב (ראשון) בשעה 17:00 ויימשך לפחות שבועיים, הגיעו הבוקר קונים רבים לשווקים ולקניונים, לקניות אחרונות או סתם להתאווררות לפני שהכל ייסגר. סוחרים רבים הביעו חשש כבד מההשלכות הכלכליות של הסגר.
4 צפייה בגלריה
קונים בשוק בנתניה
קונים בשוק בנתניה
קונים בשוק בנתניה, שעות לפני הסגר
(צילום: AFP)

אלינה ארסטוב, בעלת דוכן מאפים בוכרים בשוק הכרמל אותו פתחה לאחרונה, סיפרה כי "לא חשבתי שיהיה סגר שלישי כל כך מהר. עד שפתחנו את השווקים עכשיו עוד פעם סגר, זה קצת מבאס, בעיקר שאני לא יודעת כמה זמן הוא יימשך ומתי נשוב לעבודה". אלינה הוסיפה: "אני קצת בחששות, לא יודעת אם אני אצליח להמשיך. אני מקווה מאוד שבשלב מסוים נחזור ואוכל להמשיך ולהפעיל את העסק".
lass="infogram-embed" data-id="128d6cfa-bec6-4f08-8313-0588f8885807" data-type="interactive" data-title="מספר החולים המונשמים בישראל">

אלינה טענה כי צריך לאפשר להפעיל את העסקים בשוק. "אנחנו מקום פתוח, עם אוויר פתוח, לא פחות מסופר. יש פה את הדברים שיש בסופר אבל באוויר הפתוח, שלדעתי זה הרבה יותר בטוח", אמרה.


גם אסתר אברהם, בעלת דוכן ותיקה בשוק הכרמל, טענה כי אין היגיון בהנחיות. "אני כבר 20 שנה בשוק, הוא מקום פתוח, איפה ההיגיון שלסופר, מקום סגור וצפוף, נותנים לפתוח, ואנחנו סגורים? לא יכול להיות שמקום פתוח יהיה סגור. על מה? אנחנו הקטנים שבחרנו את הליכוד שיתמוך בנו ויעזור לנו, אותנו הוא שכח, הוא הלך לגדולים, לסופרים, להיפרים שהם שורדים. אנחנו בקושי שורדים".
אסתר סיפרה על ההתמודדות הכלכלית הלא פשוטה. "אנשים קורסים. תראי כמה בסטות פה עכשיו אחרי הסגר השני סגורות. תעברי בסטה-בסטה, הכול סגור. אנשים לא משכירים בסטות, אנשים לא באים, לא לוקחים יוזמה. הם פוחדים, העסקים שלהם נופלים. אנחנו מבקשים שיתחשבו במקומות הפתוחים ויתנו לנו לשרוד. אנחנו רוצים לעבוד".
4 צפייה בגלריה
אסתר אברהם
אסתר אברהם
אסתר אברהם
(צילום: שחר גולדשטיין)


גסאן בקר, סוחר בשוק, סיפר כי "עד השעה 17:00 חייבים להיות סגורים. ואני פה סוגר חמש בסטות, עשרה עובדים הולכים הביתה. המדינה עוזרת לגדולים, על הקטנים לא מסתכלת. היינו פתוחים פחות מחודש, וגם זה היה אחרי הרבה מאבקים. עד מתי נסבול את זה? אנחנו צריכים לחיות בכבוד, לא הולכים לגנוב".

"לא יודעת איך נשרוד את זה"

גם הסוחרים בקניונים, שנפתחו לאחרונה אחרי תקופה ארוכה בה ממילא היו סגורים, הביעו חששות כבדים מהסגר שיחל הערב. אורנה שגב, בעליה של חנות "סוויטי" בקניון הדר בירושלים, אמרה כי "אנחנו בתחושה מאוד קשה, מבולבלים. נערכנו לחורף עם סחורה, השקענו כסף בזה בציפייה שזה ייתן תוצאות ולא חשבנו שיהיה לנו סגר נוסף. זה גורם לתחושה של בלבול, של מצוקה מאוד קשה".
4 צפייה בגלריה
אורנה שגב
אורנה שגב
"נערכנו לחורף עם סחורה". אורנה שגב
(צילום: אלי מנדלבאום)
היא סיפרה כי היו לה מחשבות לסגור בסגר השני את החנות, "אבל כן הייתה תקווה כשפתחו את זה. לא חשבנו שיסגרו אותנו שוב. אני חושבת שזו תהיה מכה מאוד קשה ויש תחושות, יש ממש מחשבות לסגור, ממש לסגור את עסק. אני לא יודעת איך נשרוד את זה".

גם מבלים לא מעטים ניצלו את הבוקר האחרון לפני הסגר כדי להשלים קניות אחרונות. אחת מהקונות בקניון הדר סיפרה: "אני גננת והיום זה במקרה היום החופשי שלי, אז החלטתי לעשות סיבוב. האמת שאני לא צריכה כלום, אני עושה את זה רק בשביל להתאוורר. אני יודעת שבחודש הקרוב נהיה סגורים ממש חוץ מהליכות ולמזלי אני הולכת לעבודה, אבל את הדבר הזה לא נראה יותר". אדם אחר הגיע לקניון כדי לקנות נעליים כי "צריך להצטייד עכשיו, אומרים כנראה חודש. מבאס מאוד לעצור את החיים עוד הפעם ושוב להיכנס לסגר".

שגיא שריקי, שותף בבר-קפה BUTI בכיכר דיזנגוף בתל אביב, סיפר כי הוא מתכוון, כמו בסגרים הקודמים, לאפשר איסוף עצמי של אוכל. "מצב נורא בעייתי. אנחנו נמצאים באמצע הרחוב, באוויר הפתוח. זה שסוגרים בעצם את האפשרות לבוא ולקחת קפה או דברים אחרים - אין בזה שום היגיון". לדבריו, "זה מאוד פוגע בנו. לאורך זמן, שבועיים-שלושה, זה יכול ממש ליצור לנו מצוקה כלכלית גדולה".

הוא הוסיף כי "יש חוסר ודאות גדול גם מבחינת הנהלים, איך הכול יתנהל, מה מבחינת האכיפה, האם יתנו דו"חות. אנחנו לא מנסים ללכת נגד החוק, נעשה מה שאפשר, אם זה משלוחים דרך וולט ואם זה איסוף עצמי שיתאפשר מכאן".