2 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס בבני ברק
עומסים באוטובוס בבני ברק
אוטובוס בקו 2 של דן בבני ברק
(צילום: עמית הובר)
הסגר שעליו החליטה הממשלה יתחיל עוד שעות ספורות, אבל נכון להבוקר (ראשון) משרד התחבורה עדיין לא טרח לפרסם את המתכונת שבה תפעל במהלכו התחבורה הציבורית. אף שמסתמן שהפעם התחבורה הציבורית לא תקוצץ באופן משמעותי כפי שהיה בסגרים הקודמים, עד כה לא יצאה הודעה רשמית בעניין - ונוסעים שכבר יצאו לעבודה עדיין לא יודעים כיצד יחזרו. המשרד טרם הגיב לפניית ynet בנושא.
ירדן מקריית אתא, שמשתמשת בתחבורה הציבורית, הביעה תסכול מחוסר הוודאות. "גם בתקופת הסגר אני ממשיכה לעבוד, אבל השאלה היא איך מגיעים? אף פעם אין תשובה ברורה, אין זמנים ברורים. אפשר להגיע לתחנה ולשבת שעה עד שמגלים שלא יגיע שום קו אפילו שזו שעת צהריים. אני מוצאת את עצמי מפעילה אנשים לבוא לקחת אותי, גם אם הם באמצע עבודה משלהם. מי מסביר לנו, הנוסעים, מה קורה כבר? ומתי?", היא תהתה.
ירדן הוסיפה: "אני מסיימת לעבוד היום לקראת הסגר, ואני כבר צריכה להתחיל לחשוב את מי אני מפעילה שיגיע לקחת אותי. יותר נכון, את מי אני מוציאה מהעבודה שלו שיפסיד זמן וכסף. ולא לכולם יש את המישהו הזה. עובדת איתי עובדת זרה שבסגר הקודם צעדה מחוצות המפרץ לשכונת הדר בחיפה ב-1:00 בלילה".
מאור מחולון נוסע כמה פעמים בשבוע לעבוד בתל אביב. "הבוקר יצאתי ולא היה לי מושג איך אחזור", סיפר. "ברור שיש מוניות, אבל אין לזה צורה. גם ככה התדירות של התחבורה הציבורית נמוכה ולוקח לי שעה להגיע מתל אביב לחולון גם מחוץ לשעות העומס. עכשיו אני גם לא בטוח עד מתי יהיו אוטובוסים. זה מרתיח שקודם מחליטים לפגוע בציבור ורק אחר כך חושבים איך למזער את הנזקים".
בהחלטת הממשלה על הטלת הסגר נכתב על "צמצום התחבורה הציבורית ל-50%". הניסוח איננו ברור, וככל הנראה מדובר על צמצום התפוסה באוטובוסים. אך כמו בהחלטות הקודמות על צמצום התפוסה, מדובר באות מתה שלא ברור מי יאכוף וכיצד.
לפי ההנחיות שהעביר משרד התחבורה למפעילות התחבורה הציבורית, האוטובוסים יפעלו לפי מפת הקווים הקיימת. עם זאת, במשרדי הממשלה דנו בשבוע שעבר אם האוטובוסים הבינעירוניים יפעלו בסופי השבוע ואם התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 22:00. כעת מסתמן שהתשובה היא חיובית. מדובר בשינוי המדיניות שננקטה בסגרים הקודמים - שבהם צומצם השירות באופן משמעותי, מה שהוביל לעומסים ולהגבלת הגישה לשירותים חיוניים לאזרחים הנסמכים על התחבורה הציבורית.
הממונה על המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש אמר ביום חמישי לאולפן ynet כי "אין שום סיבה לצמצם קווים". לדבריו, "המטרה היא שיהיו פחות אנשים באוטובוס. זה שזה לא נאכף ולא מתקיים זה לא בסדר, זה צריך להתקיים. צפיפות בתחבורה הציבורית היא בהחלט משהו שגורם לתחלואה. אף אחד לא אומר לצמצם את התחבורה הציבורית, אלא את מספר האנשים בכל אוטובוס".