עוברים ללמידה מרחוק: בתום זיגזג ממושך, וחרף התנגדותו של שר החינוך יואב גלנט, הממשלה החליטה הבוקר (יום רביעי) לסגור את מערכת החינוך החל ממחר - ולא ביום שישי כפי שהוחלט בתחילת השבוע.
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בריאיון לאולפן ynet כי "המציאות בשטח" היא שהובילה להחלטה לסגירת מערכת החינוך ממחר. לדבריו, "יש מקומות שבהם חצי ממערכת החינוך סגורה, וחמור מכך - המורים נכנסו לבידוד. במצב המספרים הזה חשבנו שאפילו יום אחד יחסוך כמה אלפי נדבקים".
גורמים במשרד החינוך הגיבו לכך בחריפות ואמרו כי "הכישלון הוא יתום. הטבע האנושי מקשה על מי שנכשל להודות בטעותו ובכישלונו. בצר להם מחפשים בכירי מערכת הבריאות שעיר לעזאזל ומנסים להפוך את ילדי ישראל ומערכת החינוך לשק החבטות שלהם. הסגר המיותר הוא תוצאה של הניהול הכושל של מערכת הבריאות ושל המאבק בקורונה".
8 צפייה בגלריה
כפר יונה
כפר יונה
פתיחת שנת הלימודים. מערכת החינוך נסגרת למשך חודש
(צילום: AP)
תלמידי החינוך המיוחד, כפרי הנוער וילדים ונוער בסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל גם בימי סגר. הלימודים מרחוק יחולו על שאר התלמידים, החל מגילאי הגן ועד לכיתות י"ב. התלמידים צפויים לשוב ללימודים ב-12 באוקטובר, כך שמדובר בתשעה ימי לימוד מרחוק. עבור ילדי הגן וכיתות א' עד ד', שלמדו עד כה באופן מלא בגנים ובבתי הספר, מדובר בנסיגה משמעותית.
בשבוע האחרון מצאו את עצמם ההורים והמורים מבולבלים וכועסים נוכח חוסר ההחלטיות של הממשלה, לאחר שכמעט מדי יום התהפכו ההחלטות בנוגע להמשך הלימודים. בסוף השבוע שעבר פורסמה הכוונה לכלול את מערכת החינוך בסגר הצפוי ביום שישי, וכעבור יומיים הודיעו משרד הבריאות ופרופ' גמזו על כך שיבקשו לסגור אותה כבר ביום רביעי.
ביום ראשון החליטה הממשלה שהסגירה תידחה לשישי, ואתמול התבשרו כולם שמשרד הבריאות ביקש להקדים את הסגירה להיום. אמש, בשעת לילה מאוחרת ולאחר שילדים רבים כבר הלכו לישון, התקבלה ההודעה שהלימודים יתקיימו היום כרגיל ובשעות הבוקר יוחלט לגבי מחר.
רופאים רבים מחו על סגירת מערכת החינוך ויו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כתב לאדלשטיין ולשר האוצר כץ מכתב ובו דרישה לתת פתרון לרופאים ההורים. "בעקבות החלטת הממשלה שהתקבלה הבוקר במשאל טלפוני לסגור את מערכת החינוך החל מסוף היום לאור העלייה בתחלואה מקורונה, ההסתדרות הרפואית דורשת לגבש פתרון מוסכם, הולם ומיידי עבור אנשי רפואה עם ילדים עד כיתה ד' (כולל)", כתב חגי.
8 צפייה בגלריה
ציון חגי
ציון חגי
ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית
(צילום: משי בן עמי)
"ללא פתרון מהיר ויצירתי, ומתוך הנחה סבירה שההורים לא ינטשו את ילדיהם – הרי שהרופאים והרופאות ייאלצו להישאר בבית ובכך ייפגע השירות הרפואי שניתן לחולים במרפאות הקהילה ובבתי החולים", הוסיף. "לא ייתכן מצב אבסורדי (עליו כבר התרענו עוד בסגר הקודם) בו רופאים ורופאות נאלצים להוציא מאות שקלים מדי שבוע עבור מסגרות מאולתרות ושירותי בייביסיטר, בכדי להגיע למקום עבודתם הציבורי בו הם עוסקים לילות כימים בהצלת חיים וזאת בשיאה של מגפה עולמית. הדבר הופך מורכב וקשה עוד יותר כשמדובר בזוג רופאים עם ילדים – וכמוהם יש מאות".

כך יתקיימו הלימודים בימי הסגר

תלמידי החינוך המיוחד יגיעו למוסדות החינוך בימי הסגר וימשיכו לקבל רצף חינוכי וטיפולי. התלמידים המשולבים בחינוך הרגיל ילמדו גם הם, ותיבנה עבורם תכנית חינוך וטיפולים אישיים. הלימודים במוסדות החינוך המיוחד ובמרכזים החינוכיים בבתי החולים יתקיימו עד השעה 14:30.
תלמידים שמשולבים בבית ספר רגיל, וזכאים לתמיכה מסל אישי, ילמדו מרחוק יחד עם חבריהם לכיתה - ובנוסף יקבלו מענה חינוכי אישי או קבוצתי של עד עשרה משתתפים. מענה זה יתקיים במוקדי החינוך הרשותיים או בבתי התלמידים.
תלמידים עם מוגבלות בשכיחות גבוהה, שלומדים בכיתות רגילות, ילמדו לפי המערכת הכיתתית. המחנכת ומורת השילוב יתכננו עבורם למידה מקוונת מותאמת, בהתאם לתכנית האישית.
8 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר החינוך
יואב גלנט שר החינוך
דרישתו לא התקבלה. גלנט
(צילום: מוטי קימחי)
תלמידים חולים שנמצאים בביתם ימשיכו לקבל שירותי חינוך כבשגרה, ובמידת הצורך תתוגבר הלמידה מרחוק.
משרד החינוך החליט לאפשר אוטונומיה ושיקול דעת למורים ולמנהלים בכפוף לעקרונות שנקבעו. הגננות יידרשו לשמור על קשר רציף עם כל אחד מהילדים באמצעות חדרים וירטואליים, שיחות טלפון, הקלטות קוליות וסרטונים שלהן. הגננות הונחו להעניק תמיכה רגשית ולקדם את הילדים בתחומי הליבה, בדגש על שפה ומתמטיקה לגילאי חמש, לקראת המעבר לבית הספר.
בכיתות א'-ב' המורים ישימו דגש מרכזי על תהליכי רכישת הקריאה והכתיבה. בכיתות ג'-ו' הדגש יהיה על מקצועות הליבה - מתמטיקה, אנגלית ומדעים - לקראת המעבר לחטיבה. בכיתות ז'־ט' תעסוק הלמידה מרחוק במיומנויות למידה מגוונות, ואילו בכיתוב י'-י"ב ייערך מיקוד של חומר הלימוד לקראת הבגרויות.

הגנים הפרטיים מאיימים לפתוח כרגיל

בקרב המורים והמנהלים ישנה מחלוקת בדבר הלמידה מרחוק, אך ראשי ארגוני המורים תומכים בה. מנגד, הנהגת ההורים הארצית התנגדה להשבתת מערכת החינוך ותקפה את בקשת משרד הבריאות לסגור את בתי הספר. הנהגת ההורים מתחה ביקורת גם על חוסר ההחלטיות והשינויים בהחלטות חדשות לבקרים. גם בגנים הפרטיים לגיל הרך זועמים על ההחלטה.
לפני ההצבעה הציג שר העבודה והרווחה נתונים על התחלואה במסגרות לגיל הרך. לפי הנתונים שנבדקו ב-2,000 גנים ומתוך 111,169 ילדים שרשומים אליהם נמצאו רק 39 פעוטות מאומתים - כלומר 0.035%. מתוך 21,711 אנשי צוות רק 50 נמצאו מאומתים - 0.23%.
8 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: AFP)
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, חבר הכנסת יוסף ג'בארין, פנה אתמול ליו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה להחריג את מסגרות החינוך לגיל הרך מהסגר המתוכנן. הוועדה בראשות ג'בארין קיבלה פניות רבות מהורים מודאגים, שטענו כי הם וילדיהם עדיין מתמודדים עם קשיי הסתגלות למסגרות לאחר תקופה ארוכה, והסגר צפוי להחזיר אותם לנקודת ההתחלה בעוד כחודש ואולי אף מאוחר מכך.
ג'בארין הסביר במכתבו גם כי הורים שיורשו לעבוד, במסגרת הגדרתם כ"עובדים חיוניים", לא יוכלו לעשות זאת מפני שלא יהיה גורם שייתן מענה לפעוטות בשעות היום. "אני מקבל פניות של הורים רבים שנפגעים מחוסר הוודאות של התנהלות הממשלה. אפשר וצריך לשמור על בריאות ושלום הציבור - וגם לספק פתרונות למאות אלפי הורים וילדים שנפגעים מהמשבר", אמר הבוקר ח"כ ג'בארין.
גם שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, פנה אתמול לשר האוצר ישראל כץ בבקשה להחריג את מעונות היום, ואף הצביע היום נגד ההחלטה להשבית את המוסדות האלה כבר ממחר. במכתבו ציין שמולי כי "מהנתונים הקיימים הידועים לנו, שיעורי התחלואה וההדבקה בגילאי 3-0 כמעט אפסיים, ולפיכך הסיכון בפתיחת המעונות נמוך ביותר - במיוחד בהשוואה למסגרות ופעילויות אחרות שאושרו".
8 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
שוקל לכנס דיון חירום בוועדת החינוך. ח"כ שפע
חרף החלטת הממשלה, פורום הגנים הפרטיים, שתחתיו נמצאים כ-2,000 גנים, עדיין עומד על החלטתו לחזור לפעילות כבר ביום שני הקרוב לאחר החג. בהודעה שהוציאו הבוקר הגנים הפרטיים נכתב כי "החלטת הממשלה משוללת כל היגיון בסיסי. אין ויכוח שאחוז התחלואה והדבקה בקרב פעוטות בגילאי לידה עד 3 שואף לאפס, ואפילו פרופ' גמזו גורס שהתחלואה בגילאים האלה נמוכה. אנו שבים ומחדדים: ביום שני ייפתחו כל הגנים הפרטיים בישראל, לטובת המשך החינוך הרציף של הילדים ומתן האפשרות להורים להמשיך לעבוד בעסקים הפרטיים״.
יעל אהרן מנס ציונה, אמא לאיילה (4) ואוליביה בת החצי שנה, סיפרה הבוקר כי "אני מנהלת מעבדה ואחראית על סטודנטים במכון ויצמן, כך שהנוכחות שלי נדרשת במשרד. הילדה הקטנה שלי, בת חצי שנה, לא ידעה מה זה להיות בלי אמא, והיא עברה תהליך מאוד לא פשוט בשבועיים האחרונים. זה ממש גובל בהתעללות להפסיק את התהליך באמצע. עוד חודש היא לא תזכור מי טיפל בה ויהיה לה הרבה יותר קשה, כך שנצטרך לעבור את כל העסק הזה שוב".
8 צפייה בגלריה
יעל אהרן ובנותיה
יעל אהרן ובנותיה
יעל אהרן ובנותיה
"אני חושבת שאין היגיון בהחלטת הממשלה", הוסיפה. "מרגיש לי שיד ימין לא יודעת מיד שמאל, ושהקטנים שלנו משלמים על כך. מן הסתם מישהו יצטרך להישאר איתם בבית, ולא כולם יכולים לעבוד מהבית. כולם רוצים להילחם בנגיף, אבל יכלו לעשות קצת מאמץ עבור הילדים - כמו שעושים למתפללים בבתי הכנסת".
לוסי חדידה, יו"ר ארגון גנים "ברמה אחרת", קראה ביחד עם אביר קארה מהשולמנים: "או שתטילו סגר כולל, ללא פשרות, הקלות וחריגים, או שתתנו לנו לצאת לעבוד". לדבריה, "לא ייתכן שהורים ייצאו לעבודה אך במקביל לילדיהם לא יהיו מסגרות חינוכיות. אנו מחכים להנחיות הממשלה, בכל מקרה של סגר חלקי ננחה את הצוותים החינוכיים שלנו להתייצב לעבודה ונודיע להורים שמעונות היום והגנים מחכים להם. מדובר בכעשרה ימי לימודים במהלך תקופת החגים והסגר. או שכל מי שאינו חיוני יישאר בביתו בסגר או שכולם יוכלו לצאת ולעבוד".
נעה צור-שושן, גננת מגבעתיים, אומרת כי "מבחינת הילדים מדובר במשמעויות נפשיות ורגשיות קשות של נטישה ובלבול. אנחנו אחרי תקופת הסתגלות, הם רק למדו לסמוך עלינו. זה אומר שאחרי תקופת הסגר כל תהליך ההסתגלות יצטרך להתחיל מהתחלה. למשל, יש ילדה שרק הבוקר בפעם הראשונה לא בכתה כשנפרדה מההורים שלה. למה להרוס לה ולגרום לה להתחיל הכל מהתחלה?".
8 צפייה בגלריה
הגננת נעה צור
הגננת נעה צור
הגננת נעה צור

"לא הייתי אומרת לפתוח את הגנים אם הייתי יודעת שיש סיכון עבור הילדים, משפחותיהם או הצוות שלי", הוסיפה. "אבל בהתחשב בכך שהסיכון אפסי, אין סיבה לטלטל אותם נפשית ככה. אני שומרת חוק ומאמינה בדברים הגיוניים. זו לא החלטה הגיונית. היא תעשה נזק לילדים ותערער להם את הביטחון העצמי. אנחנו אומרים להם לסמוך עלינו, ופתאום נעלמים להם. אלה ילדים קטנים, אי אפשר להסביר להם שאנחנו עושים הפסקה ונחזור עוד חודש".
"ברמה הכלכלית צריך לקחת בחשבון שיש גנים שלא ישרדו את התקופה הזו", סיפרה. "אני משלמת הלוואה שלקחתי בסגר הקודם, כי את שכר הדירה המשכתי לשלם, ושילמתי גם לסייעות מעבר לחל"ת כי רציתי לשמור עליהן. לא רציתי לשלוח אותן לחג הפסח בלי שכר הוגן. אבל אני שמה את הנזק של הילדים לפני הנזק שלי, צריך לראות אותם לפני הכל".
בעקבות הביקורת, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, חבר הכנסת רם שפע, שוקל לכנס דיון דחוף בוועדת החינוך על ביטול החלטת הממשלה. לדבריו, "אני מתקשה להבין את ההחלטה על סגירת מערכת החינוך החל ממחר. זה טלטול של המערכת". לטענת ח"כ שפע, "אני רואה ומבין את מה שמציגים בממשלה, אבל עולה השאלה מה קורה בגנים, שם ההדבקה היא מאוד נמוכה. נתוני ההדבקה נמוכים גם בבתי הספר היסודיים".