5 צפייה בגלריה
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הדחה של טראמפ? "זו החלטה של הקונגרס". הנשיא הנבחר ביידן
(צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן התייחס אמש (שישי) להודעתו של דונלד טראמפ שלפיה לא ישתתף בהשבעתו: "זה טוב שהוא לא יגיע. הוא לא מתאים לתפקידו", אמר. לגבי סגנו של טראמפ מייק פנס, עם זאת, ציין ביידן: "הוא מוזמן להשתתף".
בצל הקריאות להדיח את הנשיא טראמפ עוד לפני מועד תום כהונתו הרשמי בעקבות המהומות שבהן תומכיו פרצו לקונגרס האמריקני בגבעת הקפיטול בוושינגטון, אמר ביידן בנאומו בעיר וילמינגטון שבמדינת דלאוור כי "זו החלטה של חברי הקונגרס". לדבריו, "יש להתייחס אל המתפרעים שפרצו לגבעת הקפיטול כמו אל טרוריסטים מבית".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"לא מתאים לתפקידו". טראמפ
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
הצבעה אישור תוצאות בחירות ארה"ב
"מוזמן". סגן הנשיא מייק פנס
(צילום: EPA)
ביידן ציין כי אינו חושש שמתפרעים ישבשו גם את טקס ההשבעה שיתקיים ב-20 לינואר: "סומך על אנשי השירות החשאי שידאגו לכך שהכול יעבור בשקט". ביידן גם הביע תנחומים למשפחתו של בריאן סיקניק (40), השוטר שמת לאחר שנפצע במהומות, והוסיף: "האחראים יעמדו לדין".
במקביל, רשת NBC דיווחה כי אחד ממשתתפי המהומות, ריצ'רד ברנט שתועד יושב במשרדה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, נעצר בארקנסו בחשד לכניסה ושהייה באזור מוגבל, התנהגות אלימה וגניבה של רכוש ציבורי. מוקדם יותר אמר אחד מעוזריה של פלוסי כי מחשב נייד נגנב ממשרדו בזמן הפשיטה על גבעת הקפיטול - אך לא צוין אם ברנט חשוד בגניבתו.
5 צפייה בגלריה
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
 ארה"ב מהומות וושינגטון קונגרס מפגין בחדר של ננסי פלוסי
נעצר. ריצ'רד ברנט במשרדה של פלוסי
מוקדם יותר צייץ טראמפ בטוויטר כי לא יגיע לטקס השבעת הנשיא הנבחר. "לכל מי ששאל, אני לא אהיה שם", כתב. רק שעות קודם לכן עוד ניסה טראמפ להרגיע את הרוחות שסוערות בעקבות הפריצה לגבעת הקפיטול, הכיר לראשונה בכך ששלטונו מגיע לסיום - והתחייב להעברה מסודרת של הממשל. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בבית הלבן דנו באפשרות שטראמפ יעזוב את וושינגטון יום לפני השבעתו של ביידן וייסע לביתו בפלורידה.
בסרטון שפרסם טראמפ הוא גינה את הפריצה לקפיטול וטען כי הוא "זועם על האלימות" שראה. הוא פנה לאנשים שהשתתפו במהומות ואמר: "לכל אלה שביצעו מעשי אלימות והרס - אתם לא מייצגים את אמריקה. לכל מי שהפר את החוק - אתם תשלמו".
בסוכנות רויטרס דווח מפי שני מקורות כי טראמפ פרסם את הסרטון בעקבות לחץ שהפעילו עליו חתנו ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר ובתו איוונקה, יחד עם כמה עוזרים נוספים.

בתוך כך, מזכיר המדינה מייק פומפאו נפגש עם מחליפו בממשל ביידן, אנתוני בלינקן, כהכנה להעברת השלטון. מדובר בפגישה ראשונה בין השניים מאז שביידן בחר בבלינקן לתפקיד. לפי גורם בכיר במחלקת המדינה, הפגישה בין השניים הייתה פרודוקטיבית. הגורם הוסיף כי הצוותים של השניים ימשיכו לשתף פעולה.
בד בבד הודיעה יו"ר בית הנבחרים פלוסי כי שוחחה עם בכירים בצבא, בהם ראש המטות המשולבים מארק מילי, על ריסון הסמכויות של טראמפ בתחום השימוש בנשק גרעיני בשבועיים שנותרו עד סיום תפקידו. במכתב ששלחה לעמיתיה כתבה כי "מצב שבו יש נשיא מעורער לא יכול להיות מסוכן יותר ואנחנו מוכרחים לעשות כל מה שבאפשרותנו כדי להגן על אמריקה מהמתקפה חסרת הפרופורציות על המדינה ועל הדמוקרטיה שלה".
מוקדם יותר אמרה פלוסי בריאיון לרשת CNN כי היא מעדיפה שטראמפ יתפטר מתפקידו או שיופעל התיקון ה-25 לחוקה, שלפיו סגן הנשיא ורוב משרי הקבינט מכריזים כי הנשיא אינו כשיר למלא את התפקיד. עם זאת, פלוסי ציינה כי הפעם יש תמיכה רחבה בקרב הדמוקרטים להדחה מהפעם הקודמת שבה ניסו להפעיל מהלך זה על טראמפ.
5 צפייה בגלריה
וושינגטון ארה"ב
וושינגטון ארה"ב
"מעדיפה שטראמפ יתפטר או שיופעל התיקון ה-25 לחוקה". ננסי פלוסי
(צילום: רויטרס)
בינתיים גוברת התסיסה בממשל האמריקני - ובכירים נוספים התפטרו אתמול, בהם שרת החינוך שהאשימה את טראמפ בהסתה וארבעה יועצים במועצה לביטחון לאומי. בנוסף, רשת CNBC דיווחה שמזכיר המדינה פומפאו ושר האוצר השוהה בישראל סטיב מנוצ'ין דנו באפשרות להדיח את טראמפ. כמו כן, התובע הפדרלי של מחוז קולומביה, שאחראי על חקירת ההתפרעויות, לא שלל את האפשרות שטראמפ יואשם בעקבות חלקו בהסתת ההמון.
הסנאטור הרפובליקני מנברסקה, בן סאס, הידוע כמבקר של טראמפ, אמר כי יצטרף למהלך הדחה של הנשיא אם נציגי הדמוקרטים יחליטו על כך. בראיון לרשת CBS אמר סאס כי ישקול זאת משום ש"הנשיא זילזל בשבועתו לתפקיד".
קתרין קלארק, חברת בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, אמרה בריאיון לרשת CNN כי הדמוקרטים מתכוונים להתקדם בהליך ההדחה נגד טראמפ. "אנחנו מתכוונים להתקדם עם כל כלי שיש בידינו ולהביא להדחתו, כדי להגן על הדמוקרטיה שלנו", אמרה. היא הוסיפה שאם סגן הנשיא פנס לא יפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, שמאפשר לו ולשרי הממשל להדיח נשיא שלא כשיר לתפקיד - "הדמוקרטים יתקדמו בהליך ההדחה".
פורסם לראשונה: 23:02, 08.01.21