2 צפייה בגלריה
קמפיין הליכוד עם סיסמה חוזרים לחיים שמחקה את קמפיין ה חיסונים של משרד הבריאות עתירה של עמותת אחריות לאומית ל ועדת הבחירות המרכזית
קמפיין הליכוד עם סיסמה חוזרים לחיים שמחקה את קמפיין ה חיסונים של משרד הבריאות עתירה של עמותת אחריות לאומית ל ועדת הבחירות המרכזית
הקמפיין של הליכוד ושל משרד הבריאות
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (יום א') בחוות דעתו לוועדת הבחירות המרכזית כי יש לאסור על ראש הממשלה בנימין נתניהו לעשות שימוש בסלוגן החיסונים של משרד הבריאות, "חוזרים לחיים". זאת בתגובה לעתירה של עמותת אחריות לאומית שהוגשה לוועדת הבחירות המרכזיות נגד השימוש שעושה הליכוד בסלוגן, ופורסמה לראשונה ב-ynet.
"היות שהסלוגן נבחר על-ידי משרד הבריאות החל מינואר 2021 לשימושו המקצועי במבצע ההסברה הממלכתי לעידוד התחסנות, וקיים אינטרס ציבורי במעלה ראשונה בהמשך השימוש של המשרד בסלוגן האמור, הרי שהמשך השימוש של המשיבה 3 (מפלגת הליכוד - ס"ח), או מי מחבריה בסלוגן לצרכי תעמולת בחירות, מהווה שימוש בקמפיין הממלכתי", נכתב בחוות הדעת. "בהתאם לכך, יש להורות להפסיק את השימוש במונח זה".
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן
עוזי פוגלמן
השופט עוזי פוגלמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
היועץ המשפטי של הליכוד ביקש להאריך את מועד התגובה לעתירה שנקבע למחר בשעה 14:00, אולם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט עוזי פוגלמן דחה את הבקשה. באותה השעה הוא יחליט אם לאסור על הליכוד ועל ראש הממשלה נתניהו לעשות שימוש בסלוגן. לפי ההערכות, פוגלמן צפוי לאסור על הליכוד את השימוש, בין היתר לאור עמדת היועמ"ש, בטענה שזו תעמולה אסורה.
בחוות דעתו של היועץ נכתב עוד כי "הקמפיין התעמולתי 'רוכב' על הקמפיין הממלכתי, ועלול ליצור זיהוי בין הקמפיין הממלכתי לקמפיין תעמולתי-פוליטי באופן שיש בו כדי לנצל נכסי ציבור לתעמולת בחירות ואף עלול לפגוע בקמפיין הממלכתי לעידוד התחסנות, על ידי 'צביעתו' כקמפיין פוליטי".
בהמשך, ציין היועמ"ש כי אם הליכוד לא יפסיק את השימוש בסיסמה, על משרד הבריאות יהיה לעשות זאת. "תוצאה שבה משרד הבריאות יפסיק את השימוש בסיסמה היא לא ראויה ועלולה לגרום לפגיעה בתכלית החשובה של מבצע עידוד ההתחסנות", הוא הוסיף.

עורכי הדין ליאור גרו וארי הלל ממשרד הלל-גרו-אלמליח טענו בעתירה של עמותת אחריות לאומית כי מדובר בשימוש ציני ומכוון של נכסי מערכת הבריאות על ידי מפלגת הליכוד ומועמדיה לכנסת לטובת תעמולת בחירות.
בעתירה צוין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ניכס לעצמו באופן אישי את הקניין הרוחני של משרד הבריאות - שם וסלוגן של מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה לצורכי תעמולת בחירות. "הסלוגן 'חוזרים לחיים' הפך למוטיב מרכזי בקמפיין מפלגת הליכוד, עד שיש זהות מוחלטת בין קמפיין משרד הבריאות לקמפיין מפלגת הליכוד", הם כתבו.
עוד הוסיפו העותרים כי הם דורשים למנוע "ביקורי ראווה" של מועמדים לכנסת מטעם הליכוד במתחמי החיסונים, קופות חולים ובתי חולים לצורך העלאת סרטונים ותמונות ממבצע החיסונים.
עו"ד אושי אלמליחעו"ד אושי אלמליחקרדיט צילום: יח"צ
עו"ד אושי אלמליח, מנכ"ל תנועת אחריות לאומית, אמר בעקבות חוות הדעת של היועמ"ש כי "עמדת המדינה האוסרת על נתניהו והליכוד להשתמש בסלוגן הלאומי 'חוזרים לחיים' מאשרת באופן מובהק את טענותינו כי הליכוד הפר את חוק הבחירות ברגל גסה. השימוש האסור שעשה נתניהו בסלוגן ציבורי שהושקעו בו עשרות מיליונים מכספי ציבור מחייב בדיקה מעמיקה".