9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
ג'ו ביידן נאום בחירות ליד ביתו ב ווילמינגטון ב דלאוור ארה"ב
"לא נאפשר איראן גרעינית"
(צילום: AFP)
"קשה לדעת כמה ההתנקשות תסבך את ההתמודדות עם טהרן": בהתייחסות ראשונה לחיסול מדען הגרעין האיראני, מוחסן פחריזאדה, אמר הלילה (בין חמישי לשישי) נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן כי "השורה התחתונה היא שאנחנו לא יכולים לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". בריאיון לרשת CNN הוא התייחס לאפשרות שיחזור להסכם הגרעין: "זה יהיה משא ומתן קשה, אני לא משלה את עצמי בעניין הזה".
ביידן האשים את הנשיא היוצא דונלד טראמפ בכך שנסיגתו מההסכם ב-2018 הביאה להגדלת היכולת של איראן להגיע לנשק גרעיני. "הם מתקרבים לזה יותר ויותר. יש בעיות רציניות גם בנושא הטילים", ציין.
9 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
"קשה לדעת אם ההתנקשות תסבך את ההתמודדות מול טהרן". ביידן על חיסול מדען הגרעין
9 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא איראן חסן רוחאני הים הכספי ועידה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא איראן חסן רוחאני הים הכספי ועידה קזחסטן
"צריכים להתמודד עם איראן ורוסיה, יחד"
(צילום: MCT)
בכיר בממשל האמריקני אמר השבוע למספר כלי תקשורת בארה"ב כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי החיסול.
ביידן הוסיף: "כל הדברים האלה, אני חושב, יהיו קשים מאוד. אבל אני יודע דבר אחד - אנחנו לא יכולים לעשות זאת לבד. בגלל זה אנחנו צריכים להיות חלק מקבוצה גדולה יותר, שלא מתמודדת רק עם איראן - אלא גם עם רוסיה, עם סין ומגוון שלם".
הריאיון עסק ברובו בנושאים הבריאותיים בצל השתוללות מגפת הקורונה בארה"ב. ביידן אמר כי שוחח אתמול עם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה למחלות זיהומיות של הבית הלבן והנשיא היוצא דונלד טראמפ, וביקש ממנו להמשיך "בדיוק באותו התפקיד" גם בממשלו.
9 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י
יישאר גם בממשל ביידן? פאוצ'י
(צילום: רויטרס)
"שוחחנו אחר הצהריים", ציין ביידן בריאיון ואמר כי "כשפאוצ'י יגיד שהחיסון נגד קורונה בטוח - אתחסן בשמחה, פומבית". סגניתו הנבחרת, קמלה האריס, שהתראיינה יחד איתו אמרה כי תתחסן גם היא. "ישנה השפעה למעשים של נשיא וסגנית נשיא", ציינו.
ביידן, שהלך בעקבותיהם של שלושת הנשיאים לשעבר ברק אובמה, ג'ורש בוש וביל קלינטון, ציין כי ייקח את החיסון לעיני המצלמות כדי להוכיח שהוא בטוח. "אנשים איבדו אמון ביכולתו של החיסון לעבוד", אמר. עוד הוסיף הנשיא הנבחר כי עם כניסתו לתפקיד ב-20 בינואר ובמשך 100 ימיו הראשונים בבית הלבן יבקש מהאמריקנים לעטות מסכה. "רק 100 ימים, לא לנצח. 100 יום", הבהיר ביידן.
הוא הוסיף: "עטיית המסכות והחיסונים יפחיתו את התחלואה משמעותית. אני חושב שנראה צמצום משמעותי בעקבות כך".
9 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
"ישנה השפעה למעשים של נשיא וסגניתו". האריס
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה
ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה
נשיאים לשעבר מוכנים להתחסן לעיני המצלמות. ביידן: "אתחסן פומבית כשפאוצ'י יגיד"
(צילום: AP)
בתוך כך, ביממה האחרונה אובחנו בארה"ב יותר מ-210 אלף חולי קורונה חדשים ומתו 2,900 בני אדם מסיבוכי הנגיף - כך עולה מנתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. גורמי בריאות בארה"ב הזהירו כי ריבוי הטיסות הפנימיות בשבוע שלפני חג ההודיה הגבירו את הסיכויים לעלייה בתחלואה. ד"ר פאוצ'י כינה את התופעה: "ההתפרצות שעל ההתפרצות".
לאחר עדכון מספר המאובחנים ב-24 השעות האחרונות חצתה ארה"ב את רף 14 מיליון נשאי הקורונה, מתוכם מתו כ-276 אלף בני אדם מפרוץ המגפה. זו הפעם השלישית בחודש האחרון שבה נמצאו יותר מ-200 אלף חיוביים לקורונה ביממה, הנתון האחרון - הגבוה ביותר. גם מספר המאושפזים ברחבי המדינה, שחצה שלשום לראשונה את רף ה-100 אלף, ממשיך לעלות.

"טראמפ יעניק חנינה לעצמו ולילדיו"; ביידן: "מדאיג"

רשת CNN דיווחה כי עם יציאתו מהבית הלבן צפוי טראמפ להנפיק מספר חנינות מקדימות לילדיו הבוגרים, ליועצו הבכיר וחתנו ג'ארד קושנר ולעורך דינו רודי ג'וליאני, בנוסף לחנינה מקדימה אפשרית לעצמו. ביידן התייחס לדיווח בריאיון ואמר כי מדובר בדבר "מדאיג". לדבריו, הדבר נוגע גם בו מכיוון שמדובר ב"תקדים" שיציב טראמפ. "כיצד העולם יסתכל עלינו כעם של חוקים וצדק?", תהה.
9 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
טראמפ וג'וליאני. "יעניק לו חנינה מקדימה"
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
משמאל: ג'ארד קושנר איוונקה טראמפ דונלד טראמפ ג'וניור קימברלי גילפויל
משמאל: ג'ארד קושנר איוונקה טראמפ דונלד טראמפ ג'וניור קימברלי גילפויל
שניים מילדיו וחתנו. גם הם יזכו לחנינה?
(צילום: gettyimages)
נציין כי חנינה מקדימה היא אכן דבר חריג מאוד – אך לא חסר תקדים. ג'ורג' וושינגטון העניק חנינה למתכנני "מרד הוויסקי" בפנסילבניה והציל אותם מהעמדה לדין באשמת בגידה. ג'רלד פורד חנן את ריצ'רד ניקסון, שהתפטר מתפקיד הנשיא בעקבות פרשת ווטרגייט, וג'ימי קרטר העניק חנינה מקדימה לאלפי אמריקנים שהתחמקו מגיוס במלחמת וייטנאם.
בשבוע שעבר העניק טראמפ חנינה למייקל פלין, מי שכיהן לזמן קצר כיועץ לביטחון לאומי בממשלו. פלין הודה ששיקר ל-FBI במהלך החקירה על ההתערבות הרוסית בבחירות ב-2016. המהלך של טראמפ היה שנוי במחלוקת: מדובר בחנינה המשמעותית ביותר שהעניק טראמפ בימי נשיאותו, והיא מצטרפת לשורה של חנינות והקלות-בעונש שנתן למקורביו.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמלה האריס בכנס מרכז צ'ייס בווילמינגטון,
ג'ו ביידן וקמלה האריס בכנס מרכז צ'ייס בווילמינגטון,
האריס: "כל החלטה של משרד המשפטים צריכה להיות מבוססת על החוק". ביידן: "מבטיח לך"
(צילום: AP)
ביידן ציין כי "משרד המשפטים בממשל שלי יפעל באופן עצמאי בנושאים אלה. אני לא אגיד להם מה עליהם לעשות ומה לא". הוא הבהיר כי הוא מאמין בדרך "אחרת לגמרי" משל טראמפ באשר ליחסו למערכת המשפט: "אני לא מתכוון לומר להם, 'לכו להעמיד לדין את A או B או C. זה לא התפקיד. זה לא משרד המשפטים שלי, זה משרד המשפטים של ארה"ב, של האנשים".
ביידן טרם בחר בתובע כללי לממשלו ושוקל את מועמדותם של מספר אנשים, ביניהם סגן התובע הכללי לשעבר סאלי ייטס. סגניתו האריס הדהדה את מסריו בנושא משרד המשפטים: "לא נגיד למשרד המשפטים כיצד לבצע את עבודתו", אמרה האריס, שבעבר שימשה כתובעת מחוזית ובהמשך כתובעת כללית של קליפורניה. היא הוסיפה: "כל החלטה שתצא ממשרד המשפטים צריכה להיות מבוססת על עובדות, על החוק, היא לא צריכה להיות מושפעת מהפוליטיקה". ביידן נכנס בדבריה: "אני מבטיח לך, ככה זה ינוהל".