שגריר ישראל במיאנמר רונן גיל-אור סיפר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet על שהתרחש הלילה במדינה, כאשר הצבא תפס את השלטון ועצר את מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, לצד בכירים נוספים במפלגת השלטון שלה, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה".
"הלילה הייתה סוג של הפיכה צבאית, הצבא לקח מחדש את המושכות", אמר השגריר, "מעבר לזה אנחנו לא יודעים. השאלה כעת היא איך הדברים יתפתחו. אנחנו עוקבים בדאגה ובאהבה. אנחנו אוהבים את מיאנמר, היא יקרה מאוד ללבי וגם לישראל. יש בינינו יחסים היסטוריים בני כמעט 70 שנים".
5 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
תמונות מההפיכה הלילה במינאמר
(צילום: EPA)
- אנחנו מבינים שהצבא אומר שהבחירות האחרונות היו לא חוקיות, הבית הלבן כבר מאיים. מה אתם צופים שיקרה? "אני לא יכול להיכנס למה שאומר ממשל כזה או אחר ברחבי תבל, אנחנו צריכים לראות מה ואיך יתפתחו הדברים. הם דרמטיים אבל הם בתחילתם, אמנם עצרו את אונג סן סו צ'י, שהיא מנהיגה חזקה ומוערכת, אולם זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שלה שהיא במעצר".
השגריר הישראלי ציין כי הוא ואנשיו "מקפידים לשמור על הקשר המצוין עם העם הבורמזי והמיעוטים האחרים שנמצאים במיאנמר", וסיפר על הערכת מצב שהתקיימה קודם במשרדו. "שר החוץ גבי אשכנזי התקשר אליי, הוא ביקש לדאוג לביטחון על השליחים. אמרתי לו שכולנו בקשר צמוד, שרוב השליחים נמצאים כרגע בשגרירות כולל העובדים המקומיים. אנחנו משפחה, כולם מרגישים כך".
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2015  רמטכ"ל מיאנמר גנרל מין אונג הלאינג עם אונג סן סו צ'י
ארכיון 2015  רמטכ"ל מיאנמר גנרל מין אונג הלאינג עם אונג סן סו צ'י
נעצרו: מנהיגת מיאנמר והרמטכ"ל
(צילום: EPA)

5 צפייה בגלריה
רונן גיל אור
רונן גיל אור
השגריר רונן גיל-אור. "אין צפי להחמרה אך עוקבים בדאגה"
- אתם מרגישים בטוחים? תעדיפו להישאר בשגרירות עצמה? "אנחנו נמצאים בסגר שאותו הטיל הצבא בכל הערים לרבות הבירה בנייפידאו והעיר הגדולה ינגון שבה אנחנו חיים. אז כולנו מקפידים על הסגר הזה, העם פה מאוד ממושמע ואגב גם בכל הקשור לנגיף הקורונה - המספרים ממשיכים לרדת.
"כמו שהשר ביקש, אנחנו נבדוק ששלום כולם הוא טוב. היום יש שקט מתוח ברחובות - שקט אבל מתוח. אנחנו מקווים ששום דבר לא ידרדר למשהו חמור יותר. זאת ההערכה כרגע אבל כל יום עומד בפני עצמו".
- יש כוונה לפנות את אנשי הצוות מהמדינה? "לא, כרגע אנחנו לא מדברים על פינוי. אני בקשר עם שגרירויות אחרות, אני לא רואה שהן נערכות לפינוי. תוכניות מגרה תמיד יש, טוב שיהיו בכל מקום בעולם ולא רק במיאנמר. אנחנו 'המוצב הקדמי'. לגבי משפחות וילדים, זה דבר שאנחנו בהחלט שמים בראש סדר העדיפויות מבחינת דאגה וביטחון".
- היה צפוי שזה יקרה? או שאירועי הלילה באו בהפתעה מוחלטת? "זו הייתה הפתעה. במיאנמר יש תהליך של דמוקרטיזציה שהצבא התחיל לפני יותר מ-10 שנים. יש הרבה מתח באוויר, כל הזמן. אבל עדיין זה היה מאוד לא צפוי. הבחירות פה היו בנובמבר 2020, אונג סן סו צ'י זכתה באופן גורף, ואז התחילו שמועות על גבי שמועות שבסופו של דבר הפכו למציאות".
5 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
"למרות השמועות שזה עלול לקרות, הופתענו מאוד"
(צילום: AFP)
ההפיכה הצבאית הלילה במדינה התרחשה בצל חששות שעלו בימים האחרונים ולפיהן הצבא יבצע מהלך שכזה, בעקבות הסלמה במתיחות בינו לבין הממשלה האזרחית. מתיחות זו נובעת מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר אשתקד – ובהן זכתה מפלגתה של סו צ'י. בנוסף, ההפיכה אירעה כמה שעות לפני כינוס הפרלמנט שתוכנן להיום, לראשונה מאז הבחירות בנובמבר.
בהודעה שהצבא מסר הלילה, ושודרה בערוץ הטלוויזיה שלו, נאמר כי השלטון הועבר למשך שנה אחת לידיו של הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, וכי הוכרז מצב חירום. הדברים פורסמו כמה שעות לאחר שדובר מפלגת השלטון הודיע על מעצרה של סו צ'י, של נשיא מיאנמר ווין מינט ומנהיגים אחרים במפלגה. הדובר, מיו ניוט, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הבכירים "נלקחו" בפשיטה שנערכה לפני עלות השחר. הוא הוסיף כי הוא מצפה שהוא עצמו ייעצר, ופנה לתומכי המפלגה: "אני רוצה לומר לאנשים שלנו - לא להגיב בפזיזות ולפעול על פי החוק".