אחרי הסלמה ביחסים שוחח אתמול ג'ו ביידן עם ולדימיר פוטין, והציע לו לערוך מפגש פסגה במדינה שלישית. בקרמלין הדגישו לאחר מכן ששיחת הטלפון הייתה ביוזמת האמריקנים. גורמים רוסים מתייחסים לשיחה מביידן כאל ניצחון של פוטין – וסימן לכך שוושינגטון "מצמצה ראשונה" וחוששת מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה.
על רקע הדיווחים שמתנהלים מגעים לפסגה בפינלנד, גורמים רוסים התגאו בכך שמוסקבה מקבלת סוף-סוף את הכבוד שמגיע לה. "זה צעד חשוב מאוד, מדובר בחדשות בקנה מידה עולמי", אמר קונסטנטין קוסצ'ב, יו"ר ועדת החוץ בבית העליון של הפרלמנט הרוסי.

4 צפייה בגלריה
 ביידן ופוטין. שיחה ביוזמה אמריקנית
 ביידן ופוטין. שיחה ביוזמה אמריקנית
ביידן ופוטין. שיחה ביוזמה אמריקנית
(צילום: AP, MCT)
חברות נאט"ו מודאגות מריכוז הכוחות הרוסיים סמוך לגבול אוקראינה. במזרח אוקראינה מתחוללת מ-2014 מלחמה בין הכוחות האוקראיניים לבדלנים פרו-רוסים. לטענת חלק מהמומחים, ריכוז הכוחות הוא אחת הדרכים של פוטין לבחון את ביידן. בחודש שעבר החריפו היחסים בין השניים, כשביידן כינה את פוטין "רוצח" בריאיון לרשת ABC.
השיחה אתמול הייתה השנייה בלבד מאז שביידן נכנס לבית הלבן, והראשונה מאז אותו ריאיון. אחרי הריאיון קרא פוטין לביידן לשוחח עמו - אך ביידן השיב שהם ידברו בבוא העת.
4 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פגישה ב-2011, כשביידן היה הסגן של ברק אובמה
(צילום: AP)
בשיחת הטלפון בין ביידן לפוטין הדגיש נשיא ארה"ב את התמיכה האמריקנית בממשלה הפרו-מערבית של קייב – וקרא לרוסיה להרגיע את המתיחות. כמו כן, הוא הציע לפוטין להיפגש ולדון על שלל הנושאים שאיתם מתמודדות ארה"ב ורוסיה.
ברוסיה דווח שפוטין שוחח אמש עם נשיא פינלנד, סאולי ניניסטו, שאמר שהשניים דנו על שיחה בין פוטין לביידן ועל "הפגישה המתוכננת של שני המנהיגים". פינלנד אירחה את הפסגה האחרונה בין פוטין לנשיא ארה"ב: ב-2018 נפגש פוטין בפינלנד עם דונלד טראמפ.

4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בסיור בגבול רוסיה
(צילום: EPA)
ברוסיה הדגישו כאמור שארה"ב יזמה את השיחה בין ביידן לפוטין, וציינו שבהודעת הבית הלבן לא נמסר שביידן מחה על כליאת איש האופוזיציה אלכסיי נבלני – שלאחרונה מדווח על החמרה במצבו. "ביידן ביקש לדבר בטלפון אתמול, ביידן התקשר, וביידן רצה לדבר על פסגה", אמר ולדימיר סולויוב, איש תקשורת תומך פוטין. על הודעת הסיכום של הבית הלבן לשיחה אמר סולויוב: "200 מילים! אבל איפה המילים על זכויות אדם? אין מילה על הומואים בצ'צ'ניה, אין מילה על להט"בים ובמיוחד אין מילה אחת על נבלני".
גם מתנגדי הקרמלין נאלצו להודות שההצעה האמריקנית היא ניצחון של פוטין. אגדת השחמט גארי קספרוב, שנוהג לבקר את פוטין, כתב בטוויטר: "פסגה? על מה ארה"ב צריכה לדבר עם פוטין? בדיוק לזה פוטין משתוקק". שעות אחרי השיחה, סוכנות הידיעות הממלכתית TASS דיווחה ששגריר ארה"ב במוסקבה ג'ון סאליבן הוזמן לשיחות בקרמלין.
4 צפייה בגלריה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
רכבת  כוחות צבא רוסי רוסיה בדרך ל מזרח אוקראינה
כוחות של רוסיה בדרך לגבול אוקראינה
פיודור לוקיאנוב, עורך המגזין Russia in Global Affairs, אמר שבקרמלין מתייחסים לשיחה מביידן כפניית פרסה של הנשיא האמריקני. "ברוסיה יציגו את הסיכוי לפגישה כהישג גדול, ובמובן מסוים זה אכן המקרה, מכיוון שלא לפני זמן רב ביידן אמר דברים פוגעניים על פוטין וכשהוא התבקש לדבר איתו הוא אמר שאין לו זמן".
לוקיאנוב מעריך שהשיחה בין המנהיגים הרגיעה את המתיחות בין הצדדים, ומאמין שרוסיה תפסיק "לעשות שרירים" בגבול אוקראינה, מכיוון שלאיש אין צורך בעימות צבאי.