4 צפייה בגלריה
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
נתב"ג. ישראלים נחתו מדובאי והועברו לבידוד במלוניות
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת פקיעת תוקף הצו המורה על חובת בידוד במלוניות לשבים מכל מדינות העולם ביום חמישי הקרוב, במשרד הבריאות מקיימים בימים אלו דיונים בנושא ושוקלים לבקש שלא להאריך את תוקפו.
אם הצו שניתן לעשרה ימים אכן לא יוארך, הנוסעים שיחזרו לישראל יחויבו לשהות בבידוד בביתם - ולא במלוניות קורונה של פיקוד העורף. אתמול נחשף ב-ynet כי גם כך רק 46% מהחוזרים לארץ הועברו למלוניות.
נזכיר כי משך הבידוד הנדרש עומד כעת על עשרה ימים, בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות - או על 14 ימים במידה והמבודדים לא נבדקים כלל. סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, אמר: "‏לאור התרחיש הסביר שהחיסונים יעילים גם בחשש להדבקה מהמוטציה נכון לעבור לבידודי בית ולהפסיק את הבידודים במלוניות".
גורם במשרד הבריאות המעורה בפרטים העריך: "בשלב זה אין סיבה להאריך את חובת הבידוד במלוניות. קיבלנו ביקורת חריפה על חובת הבידוד, וגם לא ברור מה היעילות שלה כעת, כאשר גם כך יש סגר. אני מעריך שבמשרד הבריאות יבחרו שלא להאריך את הצו".

4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
"מסתמן שאדלשטיין לא יבקש להאריך את הצו"
(צילום: מאיר אוחיון)
שורה של גורמים מקצועיים במשרד אישרו כי אכן מתקיימים דיונים בנושא לקראת יום חמישי, וכי מסתמן ששר הבריאות יולי אדלשטיין לא יתעקש על צו חדש אם יוצגו לו נתונים המצביעים על כך שאין תועלת בחובת הבידוד במלונית.
כפי שנחשף ב-ynet אתמול, רוב הנוחתים בישראל יוצאים משערי נתב"ג לבידוד בביתם - ורק 46% מהנוסעים נלקחים למלוניות של פיקוד העורף. רבים מהם מצליחים לקבל - ובקלות - פטור מוועדת החריגים של משרד הבריאות בנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
בדיקת ynet: רוב הנוחתים מחו"ל ב נתב"ג לא הועברו למלוניות קורונה אינפו טיסות
בדיקת ynet: רוב הנוחתים מחו"ל ב נתב"ג לא הועברו למלוניות קורונה אינפו טיסות
בדיקת ynet: רוב הנוחתים מחו"ל ב נתב"ג לא הועברו לבידוד במלוניות

לפי הנתונים, מיום ראשון שעבר בצהריים - אז הוחלט לשלוח לבידוד במלוניות את השבים מבריטניה, דרום אפריקה ודנמרק - ועד אמש בחצות, נחתו בישראל 1,578 נוסעים ששבו מהמדינות הללו.
בהמשך, החל מיום רביעי האחרון בשעה 22:00, אז הוחלט כי כל השבים לישראל מרחבי העולם יישלחו למלוניות בידוד, הצטרפו אליהם עוד 4,256 נוסעים. רבים מהם שבו מדובאי, ארה"ב וטורקיה. בשבוע שעבר בסך הכול פונו למלוניות 2,689 בני אדם בלבד מתוך 5,790 נוסעים - כאמור רק 46% מהם פונו למלוניות.
בשבוע שעבר מאות ישראלים שחזרו מדובאי סירבו להתפנות למלוניות של פיקוד העורף והשתוללו באולם הנוסעים הנכנסים בנתב"ג מול ועדת החריגים.
עובדי הרשויות שמוצבים באולם הנוסעים הנכנסים בנתב"ג, בהם נציגי רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הבריאות, רשות שדות התעופה ופיקוד העורף, סיפרו אתמול כיצד גם אלו שלא עומדים בקריטריונים - מצליחים לקבל את הפטור מבידוד במלונית. "מעדיפים לשלוח את הבעייתיים לבידוד בבית במקום להתמודד איתם", הודה אחד העובדים בטרמינל 3.
כך למשל נעים, שחזר ביום חמישי האחרון מבריטניה, נשלח לבידוד ביתי לאחר שטען בפני ועדת החריגים שהוא חולה אסטמה - מבלי שהציג אף מסמך רפואי שמאשר זאת. "עשיתי הצגות ואמרתי שיש לי אסטמה ואלרגיה, וכך קיבלתי אישור לעזוב את נתב"ג הביתה", הוא הודה אתמול בשיחה עם ynet, "כל הטיסה חשבתי על המלונית והיית מתוסכל מאוד מכך. לא האמנתי שאצליח לקבל פטור מזה בכזאת קלות".
לצדו, נוסעים רבים התרעמו על שליחתם למלוניות. " "אני לא מוכנה לנסוע לאף מלונית, זה ממש כמו כלא. לקחו לנו את כל הזכויות שלנו", אמרה אחת הנוסעות ביום חמישי, נוסע אחר צעק: "הממשלה הזאת לא שווה, אף אחד לא מצביע לכם. שוחד, מרמה, הפרת אמונים - זה מה שיש פה".
נוסעים אחרים טענו כי הם הושמו מאחורי גדרות וזעמו על כך שאף נציג מפיקוד העורף או נתב"ג לא הסביר להם את התהליך שעליהם לעבור. כמו כן, עשרות בני אדם התגודדו בניגוד להנחיות סמוך לעמדת ועדת החריגים, כדי לקבל אישור מיוחד לעזוב את שטח שדה התעופה, ולהישאר בבידוד בבית ולא במלונית.