2 צפייה בגלריה
נעים מאדי
נעים מאדי
הקורבן נעים מאדי
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, החליט היום (רביעי) לאמץ את המלצות הוועדה שמינה ולסיים באופן מיידי את תפקידו של מפקד יחידת סמ"ג (סיירת משמר הגבול) במחוז חוף במג"ב, קצין בדרגת רב פקד, ואף המליץ על הפסקת שירותו במג"ב. זאת בעקבות התקרית שבה שוטר מג"ב אפיק טויבי, בן 20 מנוף הגליל, ירה למוות בחברו ליחידה ולחדר נעים מאדי מהיישוב ג'וליס לפני כחודש וחצי. בנוסף החליט מפקד מג"ב להדיח מפקד צוות שאינו קצין אך בשירות קבע, ולתת לו הערה פיקודית.
זהדי מאדי, אביו של נעים, אמר היום ל-ynet כי מבחינתו מדובר בהדחה מאוחרת - ושל האדם הלא נכון. "המפקד הזה, שטייח במשך שנתיים את מעשיו של הרוצח, היה צריך ללכת הביתה ביום של הלוויה. לא 40 יום אחר שהבן שלי מתחת לאדמה". האב הוסיף כי "גם במקרה הזה שוב מאשימים את הש"ג. הכתובת האמיתית היא של מי שהיום הוא מפכ"ל המשטרה, והיה מפקד מג"ב (רנ"צ קובי שבתאי, א"ר). כל ההשתוללות של הרוצח התאפשרה בגלל הקשרים של משפחתו עם שבתאי", חזר וטען האב השכול. האב הוסיף כי הוא דורש לחקור את הקשרים האלה, וכי אם לא תתנהל חקירה יפנה לערכאות, כולל בג"ץ.
לפי כתב האישום שהגישה לפני כשלושה שבועות המחלקה לחקירות שוטרים, ירה טויבי במאדי כששיחק באקדח, ולאחר מכן ניסה לטשטש ראיות ולטעון שמאדי שם קץ לחייו. טויבי מואשם בהמתה בקלות דעת וכן בשיבוש מהלכי משפט, איומים, מעשה מגונה ועוד. מעצרו הוארך עד החלטה אחרת.
2 צפייה בגלריה
אפיק טויבי
אפיק טויבי
הנאשם אפיק טויבי
(צילום: גיל נחושתן)
עם הגשת כתב האישום החמור נגד טויבי, לוחם בשירות חובה, מינה מפקד מג"ב קצין בודק בדרגת ניצב-משנה לבחינת שגרת היחידה ותפקודם של המפקדים במגוון תחומים. בין הנושאים שנבדקו: בחינת אירועי משמעת ביחידה ואופן טיפול הסגל בהם, בקרות וביקורות, דוחות, שגרת היחידה, ניהול כוח האדם, כשירות מקצועית, ערכית ועוד.
בהודעת מג"ב היום נאמר כי לאחר הגשת כתב האישום נגד טויבי התקיים כנס מפקדים חילי ובו הוצגה התקרית מפי פרקליט מח"ש ו"נעשו צעדים נוספים הנוגעים לתחומי הפיקוח והבקרה ברמה החילית, בניית מערכי שיעור וחינוך לשעות הפנאי ולשגרה ושימוש באמצעים טכנולוגיים לביצוע בקרות במג"ב".

גורמים במשטרה הביעו היום הערכה לצעדו של מפקד מג"ב. "הוא לא הלך על הש"ג אלא על המפקד הבכיר בשטח", אמרו.
טויבי ומאדי שירתו יחד וחלקו חדר במגורי הבסיס בעכו. לפי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה, המקרה התרחש זמן קצר אחרי מסדר הערב. טויבי אמר לחבריו כי הוא הולך לחדר המגורים כדי להחזיר את כלי הנשק שלו, וכי בכוונתו לשוב בחזרה למועדון כדי לצפות עם יתר השוטרים בטלוויזיה.
לאחר מכן עמד הנאשם בחדר המגורים, וללא כל צורך, "אלא רק לשם המשחק, כפי שנהג לעשות פעמים רבות, שלף את אקדחו האישי מסוג גלוק ובו מחסנית מלאה בכדורים והחזיק בידו. בשלב זה, לחץ הנאשם על תפס המחסנית והוציאה מעט ממקומה, ותוך כדי שהוא מנסה שכך לא ייגרף כדור אל בית הבליעה, דרך את האקדח. בעומדו סמוך מאוד למאדי, ששכב במיטתו מכוסה בשמיכה, הפנה הנאשם את האקדח ישר לעבר ראשו, אמר לו 'תראה', ולחץ על ההדק. כתוצאה מהלחיצה על ההדק נורה קליע אשר פגע ישירות בפניו של מאדי, פצע אותו אנושות והביא למותו".

כתב האישום מתאר כיצד טויבי ניסה לכאורה ליצור מצג שווא שלפיו חברו התאבד. לפי מח"ש, בעוד מאדי "מחרחר למוות", הניח טויבי את האקדח על בטנו של מאדי, "כדי להרחיק עצמו מהאירוע וכדי ליצור מצג שווא לפיו מאדי שם קץ לחייו". לאחר מכן רץ הנאשם למועדון, שבו שהו יתר השוטרים, שאל אותם אם שמעו ירייה, ואמר להם כי מאדי ירה בעצמו. בנוסף, בכמה מקרים, תקף הנאשם שוטרים ששירתו איתו בפלוגה, ובשני מקרים אף ביצע מעשים מגונים באחד מחבריו לפלוגה, אחד מהם תוך שימוש בכוח.
משפחתו של מאדי דרשה להעמיד את טויבי לדין בגין רצח ולהכיר בבנם כחלל צה"ל. במהלך הדיונים נערכו הפגנות בדרישה לכך סמוך לבית המשפט.