רשת "פוקס ניוז" פרסמה הלילה (בין שלישי לרביעי) תמונות לוויין שמציגות פעילות חריגה במתקן סנג'ריאן שנמצא במחוז טהרן, כ-40 ק"מ מבירת איראן. האתר נחשף ב-2018 בארכיון הגרעין האיראני שהובא לישראל על ידי המוסד. לפי הדיווחים, באתר זה עוסקת איראן, בין היתר, בפיתוחים שקשורים למערכת חומר הנפץ שמקיפה את ליבת האורניום של הפצצה הגרעינית.
2 צפייה בגלריה
תמונות הלוויין מסאנג'אריאן
תמונות הלוויין מסאנג'אריאן
אוקטובר 2020
(צילום: Intel Lab)
2 צפייה בגלריה
תמונות הלוויין מסאנג'אריאן
תמונות הלוויין מסאנג'אריאן
ינואר 2021
(צילום: Intel Lab)
בתמונות החדשות, שהתקבלו מחברת מקסאר טכנולוגיות, נראים 18 כלי רכב באתר ב-15 באוקטובר 2020. בחודש ינואר 2021 תיעד הלוויין כלי רכב ועבודות באתר, עם דרך גישה חדשה - שכוסתה במרץ השנה. לפי הדיווח ב"פוקס", שהסתמך על ניתוח של איתי בר לב מ"אינטל לאב", כעת רואים בלוויין בעיקר חפירות ותעלות חדשות.
סגן-אלוף ד"ר רפאל אופק כתב לפני שנתיים במאמר שפרסם מטעם מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים כי ייעוד מתקן סנג'ריאן היה ייצור מערכת חומר הנפץ שמקיפה את ליבת האורניום של הפצצה הגרעינית, שתפקידה דחיסת ליבת האורניום באמצעות הפיצוץ כדי להביאה למצב על-קריטיקליות (תהליך הנקרא אימפלוזיה). מדובר במערכת חומר הנפץ שנקראת "מחולל גל הלם", או לחילופין מערכת "ייזום רב נקודתי". חומר הנפץ העיקרי שבמעטפת “מחולל גל ההלם” הינו אוקטול – תערובת HMX ו-TNT. בערוצים שבתוך המעטפת מותקנים נפצים מיוחדים המתאימים להצתה סימולטנית, והם ניצתים כשמופעל עליהם מתח חשמלי גבוה.

לפי ד"ר אופק, פעילות קריטית נוספת שהתנהלה בסנג'ריאן הייתה ייצור PETN (פנטא-אריתריטול טטרא-ניטראט) – חומר נפץ בטיחותי שעמיד בפני ריסוק, ונועד להיות מותקן בתוך ערוצי מעטפת "מחולל גל ההלם". בסביבות 2002 השלימה איראן כשני שלישים מהמשימות הנדרשות בפרויקט "מחולל גל ההלם", ומסמכי ארכיון הגרעין הצביעו על כך שהשליש הנוסף הושלם ככל הנראה עד שלהי 2003.
הדיווח של פוקס ניוז מגיע כשברקע שיחות הגרעין בין ארצות הברית לאיראן, שמתקיימות בתיווך המעצמות בווינה. עד כה לא הגיעו הצדדים להסכמות סופיות בנוגע לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין, אך לפי הדיווחים חלה התקדמות במגעים.
למרות המשא ומתן בין איראן לארה"ב, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אתמול כי "אנחנו לא יודעים בשלב הזה אם איראן מוכנה או מסוגלת לעשות את מה שהיא צריכה כדי לחזור להסכם". בלינקן הוסיף כי הוא צופה שגם אם איראן תחזור לעמוד בהסכם, מאות סנקציות עדיין יישארו - כולל כאלה שהטיל ממשל טראמפ. "כל עוד הסנקציות לא סותרות את הסכם הגרעין, הן יישארו עד שאיראן תשנה את התנהגותה", אמר.