הורים, אנשי חינוך וגורמים בכירים ברשויות יוצאים היום (חמישי) נגד מתווה הפעלת מערכת החינוך במהלך הסגר עד השעה 13:00 בלבד. בשלטון המקומי טוענים כי ההחלטה "מבטאת את הניתוק מההורים ומהשטח", וההורים עצמם כבר מיואשים מהחלטות הממשלה: "לאף אחד שם אין ילדים קטנים?". שר החינוך יואב גלנט שאמש הציג את המתווה כהצלחה לנוכח הקריאות לסגור לחלוטין את מערכת החינוך, לוחץ כעת לשנות אותו. בוועדת החינוך צפוי קרב קשה להחלטת הממשלה שנתקלת בהתנגדות מרה מצד יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע מכחול לבן.
8 צפייה בגלריה
גן אורן נס ציונה
גן אורן נס ציונה
"חשבנו שבפעם השלישית החינוך לפני הכול - והתבדינו". החזרה לגנים אחרי סגר החגים
(צילום: דנה קופל )
8 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
הציג את המתווה כהצלחה שמנעה סגירה כללית - וכעת יפעל לשנותו. גלנט
(צילום: אבי מועלם)
בעקבות המחאה, גורמים במשרד החינוך אמרו כי השר יואב גלנט "פועל לשינוי ההחלטה על הפעלת מערכת החינוך עד השעה 13:00, שהתקבלה לפי דרישת משרד הבריאות". הם טענו כי משרד הבריאות דרש לסגור את מערכת החינוך באופן מוחלט.
גלנט, שהציג אתמול את המתווה כהצלחה לאור דרישת משרד הבריאות לסגירה מלאה, אמר בשיחות סגורות לגורמים במשרדו כי "צריך לשמר את הפעלת מערכת החינוך במתכונת הקיימת באופן מלא. באשר לכיתות גן עד ד' אין טעם בקיצור יום הלימודים - לא מבחינה אפידמיולוגית ולא מבחינה חינוכית וחברתית".
רק אתמול כתב גלנט בפייסבוק כי "מנענו סגירה מוחלטת של מערכת החינוך בתקופת הסגר", והוסיף: "אני מודה לראש הממשלה ולשרי הממשלה שקיבלו את עמדתי ובחרו לשים את חינוך ילדי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי - ואימצו את הצעתי להשאיר את גני הילדים וכיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב במוסדות החינוך. נמשיך לפעול כדי שגם תלמידי כיתות ה'-י' יקבלו מענה מלא ללמידה מרחוק בתקופת הסגר".

במסגרת הסגר השלישי, נזכיר, נקבע כי הפעם תהיה הפעלה חלקית של מערכת החינוך, שכוללת את המסגרות לגיל הרך, הגנים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב במתכונת של עד שעה 13:00. במסגרת ההגבלות יוכלו הורים להסיע את ילדיהם לבית הספר וממנו בין השעות 14:00-07:00. הורים בכל רחבי הארץ זעמו על ההחלטה הזו וטענו כי היא פוגעת בילדים, ולא תאפשר להורים לעבוד.

"לא חשבנו על הילדים"

שיר דגן, אם לארבעה מתל אביב ורכזת הנהגת הורי היסודיים, אמרה כי מדובר בפתרונות חלקיים שפוגעים בילדים ובהורים. "הורה לא יכול ללכת לעבודה ולחזור בשעות האלה", אמרה. "יש סיבה שיש את מסגרות הצהרון ושרוב האוכלוסייה משתמשת בשירותים שלו. הגיע הזמן שמישהו שם יבין שהילדים שלנו הם לא כלי משחק".
היא הוסיפה: "אין כאן שום היגיון. אחרי השעה 13:00 הילדים פתאום מדבקים, ולפני זה לא? הממשלה שולפת רעיונות מנוגדים בכל פעם, ואחר כך לא מבינה למה הציבור לא סומך עליה".
8 צפייה בגלריה
עינת גבריאלי
עינת גבריאלי
"הקורונה לא מתעוררת בשעה 13:00". עינת גבריאלי ומשפחתה
8 צפייה בגלריה
אודליה כהן שיינדורף וילדיה
אודליה כהן שיינדורף וילדיה
"בדיחה על חשבון ההורים". אודליה כהן שיינדורף וילדיה
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
שיר דגן
שיר דגן
שיר דגן והמשפחה
עינת גבריאלי, אמא לארבעה מגבעתיים, אמרה כי "מדובר בעוד החלטה אומללה מבית היוצר של הממשלה. התפשרו פשרה נוראית על גב הילדים וההורים. ניכר שלא נעשתה חשיבה על הילדים ואין גיבוי בנתונים, כי הנתונים מראים שאין סיבה לסגור את מערכת החינוך".
לדברי גבריאלי, "הקורונה לא מתעוררת בשעה 13:00. ההורים עובדים, וככל שלא יהיו צהרונים רוב ההורים לא יוכלו לעבוד בכלל. אף אחד או אחת שם לא חשבו על זה? אין לאף אחד מהם ילדים קטנים? הם פשוט ממשיכים להיות מנותקים".
גם אודליה כהן שינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית ואם לשניים מרעננה, זעמה על ההחלטה לפתוח את שכבות הגיל הנמוכות וגם י"א-י"ב רק עד לשעה 13:00, ולהותיר את יתר המסגרות סגורות. "זו בדיחה על חשבון ההורים במקרה הטוב, ויריקה בפרצוף במקרה הרע", אמרה. "אם רוצים רצף חינוכי, שיקום רגשי והחזרת המשק לפעילות יחד עם ניהול הקורונה, חייבים לבצע מהלכים עם היגיון - אחרת איבוד האמון הוא רב".
לדבריה, הורים רבים לא יוכלו לצאת לעבודה או יצטרכו להתחנן למעסיק לעבוד חלקית מהבית ולקוות שלא יפוטרו. אודליה הוסיפה: "משרד הבריאות עושה מה שקל - לסגור - ולא מה שנכון וצודק לטובת התלמידים. חשבנו שבפעם השלישית החינוך לפני הכול, אבל התבדינו".
8 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
שלח מכתב לנתניהו. ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, יצא נגד ההחלטה: "פעם אחר פעם אנחנו נתקלים בהחלטות מנותקות שאין מאחוריהן מתווה והיגיון. ההחלטה שהתקבלה אתמול מבטאת את הניתוק מההורים והשטח. צריך להשאיר את מערכת החינוך פתוחה נקודה, בלי להגביל בשעות שעוזרות לפקיד במשרד הבריאות להסדיר נשימות. מי מרוויח מזה?".
הוא הוסיף: "יש לתת לילדים ולהורים את השגרה והביטחון הנחוצים כל כך. הגיע הזמן לראות את האזרחים לנגד עינינו, ולא לירות החלטות שרירותיות כפשרה אומללה".
ביבס גם שלח לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב ובו ביקש לתקן את ההחלטה. "יש לאפשר לילדים בגילאי לידה עד 6 לפעול לכל הפחות עד לשעת ההפעלה בשגרה", כתב. "קטיעת יום הלימודים בשעה לא רק שאין בה היגיון - אלא שהיא תפגע גם ביכולת ההורים שנחשבים לעובדים חיוניים לבצע את תפקידם החשוב. ההתאמה המתבקשת לא תפגע במטרות הסגר, אך תועיל ותיטיב עם מאות אלפי ילדים והוריהם".
ועדת החינוך צפויה להתנגד להחלטת הממשלה ולכנס דיון דחוף בתחילת השבוע. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת רם שפע מכחול לבן, איים הבוקר לטרפד את החלטת הממשלה שאותה כינה "מנוגדת לעמדתי, להיגיון ולצורכי השטח".
8 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
ועדת החינוך צפויה להתנגד להחלטות. ח"כ שפע
(צילום: שאול גולן)
"החלטת הממשלה לגבי תפקוד מערכת החינוך בסגר חסרת היגיון וחיבור למציאות", אמר שפע, והתריע כי הצעדים מפקירים את ילדי כיתות ה'-י'. "אין בכוונתי לאשר החלטה הזויה זו בוועדת החינוך ואני קורא לממשלה לעשות שינוי והתאמות בהקדם".
יו"ר ועדת החינוך סיפר שקיבל אלפי פניות בשעות הבוקר מהורים ומתלמידים שזועמים על הניתוק בינם לבין מקבלי ההחלטות, "ואני מתכוון לעשות הכול כדי להשמיע את קול זעקתם ולהתאים את התקנות לצורכיהם. ביום ראשון בבוקר אכנס את ועדת החינוך ואני מקווה מאוד שעד אז הממשלה תעביר אלינו תקנות הגיוניות שנוכל לאשר".
יו"ר ארגון המורים, רן ארז, פנה היום לשר החינוך ואמר: "לא דאגת למורים, אתה מקריב אותם ושולח אותם לחזית ללא כל הגנה של חיסון. אתה דן אותם להידבק בהתקהלות עם תלמידים, ולא דואג שמי שעובד עם קהל יחוסן לאלתר. אנחנו דורשים חיסון מיד, על ידי ניידות בתוך בתי הספר, כדי לא לטרטר את המורים לקופות החולים. באותה הזדמנות אפשר לבצע בדיקות קורונה לתלמידי בתי הספר".