מתחזק החשד שלפיו סאיב אבו חמאד (19), שמצא את מותו בסוף השבוע בקטטה המונית ביישוב הערבי דריג'את בצפון הנגב, נרצח בלינץ'. עדי ראייה טענו כי אבו חמאד נורה למוות על ידי שוטר, אולם נתיחת גופתו של המנוח במכון לרפואה משפטית באבו כביר העלתה כי הצעיר כלל לא נפגע מירי.
ביום שישי בשעה 19:08 התקבל במד"א דיווח מהמשטרה על "אירוע ירי עם פצוע" ביישוב דריג'את. קודם לכן התקבלו במוקד 100 של המשטרה עשרות קריאות על אודות קטטה מלווה בירי. בשעה 19:46 התקבל דיווח נוסף במד"א על "פצוע ירי" ובעקבות כך הוזנקה לזירה ניידת טיפול נמרץ.
בהמשך חברה הניידת לרכב פרטי ובמד"א ציינו כי הצעיר "סבל מפציעת ירי". כמה דקות לאחר מכן הוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. בבית החולים ציינו כי אבו חמאד סבל מ"פצע חדירה בירך", אך לא ברור מה מקור הפציעה. הגופה הועברה לנתיחה שבסופה התברר כאמור כי הוא לא נפגע מירי.
3 צפייה בגלריה
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
סאיב אבו חמאד שנרצח בקטטה ביישוב דריג'את
סאיב אבו חמאד
חקירת המשטרה העלתה כי בקטטה שבמהלכה מת הצעיר היו מעורבות שתי חמולות יריבות. אבו חמאד, כך עלה בחקירה, נסע במהירות לעבר בני המשפחה היריבה אחרי שהשוטרים שהוזעקו למקום כדי להפריד בין הניצים הצליחו להרגיע את הרוחות. לדברי המשטרה, אבו חמאד נשלף מהרכב לאחר שהתנגש בקיר, ואז ספג מכות "מכול הבא ליד" על ידי המון שהתגודד סביבו.
מנגד, עדי ראייה שנכחו בזירה טוענים כי אבו חמאד נפגע מירי של שוטר שנכח במקום. אחד מהם סיפר: "המשטרה הרגיעה את הרוחות והתפצלה לשניים מול כל אחת מהחמולות. המנוח דהר עם טנדר ובמזל לא נפגעו אנשים. הוא נכנס בקיר אחרי שבא במהירות רבה. יכול להיות ששוטר נפגע כי ראיתי אותו צולע. הוא עט על הבחור שישב ברכב וירה באוויר. המנוח ניסה לברוח ואז השוטר ירה בו וישב עליו. השוטר אמר 'תזוזו מפה, זה פיגוע דריסה'".
עד ראייה נוסף סיפר: "הבן אדם כמעט דרס את כולנו. אם לא היינו בורחים - הוא היה פוגע בנו. הוא התנגש בקיר, קפץ מהרכב וניסה להימלט לתוך בית של שכנים שלנו. השוטר ראה הכול, ירה באוויר והוא לא עצר. אחר כך הוא ירה לעברו של המנוח".

"בעטו בו והכו אותו"

אחר שנכח במקום סתר את טענות עדי הראייה. לדבריו, "תושבים עשו בו לינץ', באו וזרקו עליו אבנים, בעטו בו והכו אותו". בעקבות החשד לרצח הוטלה החקירה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב נגב. בתחילה עצרו החוקרים צעיר בן 21 בחשד לרצח לאחר תכנון, ירי מנשק חם שלא כדין באזור מגורים, החזקת נשק שלא כדין ועבירות נוספות. לפי החשד, הצעיר הלם במנוח באבן שהחזיק בידו.
נציג המשטרה טען אמש בדיון בבית משפט השלום בבאר שבע בבקשה להאריך את מעצרו של החשוד כי אבו חמאד "מת כתוצאה מירי ודקירות", ואולם היום התברר כי המנוח לא נורה. בעקבות טענות עדי ראייה על מעורבות של שוטר במותו של הצעיר, אישר נציג המשטרה בבית המשפט כי שוטרים שהגיעו לזירת האירוע ירו באוויר וכי הנשקים שלהם נלקחו בעקבות פתיחת חקירה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שעדיין נמשכת.
עו"ד אבי חימי, שמייצג את החשוד, טען כי מרשו נעצר לשווא. בית המשפט קבע כי קיימות ראיות לכאורה הקושרות את החשוד לרצח והורה על הארכת מעצרו בחמישה ימים. במקביל נעצרו היום שלושה חשודים נוספים במעורבות ברצח.
3 צפייה בגלריה
הזירה בדריג'את
הזירה בדריג'את
כוחות משטרה בזירה
(צילום: דוברות המשטרה )
במשטרה אמרו היום כי "בעוד השוטרים פעלו במקום להפריד בין הניצים תוך שימוש באמצעים, הגיח לפתע רכב לעברם ולתוך המוני המתקוטטים ונעצר רק לאחר שהתנגש בקיר. הצעיר שנהג ברכב נשלף בידי המון זועם והשוטרים שהיו במקום ניסו לחלצו ולמנוע אלימות קשה של ההמון כלפיו ואף ספגו בעצמם אבנים, בעיטות וזיקוקים ובהמשך עצרו חשוד בגין פגיעה בו. בזכות פעילות השוטרים במקום הסדר הושב על כנו ונמנעה פגיעה בחיי אדם נוספים".
משפחתו המנוח טוענת כי הרצח מהווה שיא של סכסוך חמולות מתמשך, שכבר הביא לדבריו לפגיעה בתושבים. עבדאללה, אביו של הקורבן, אמר: "איבדתי את הבן שלי בגלל המשטרה, שלא הקשיבה תקופה ארוכה לתחנוניי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד אבי חימי ואדיר בן לולו
עו"ד אבי חימי ואדיר בן לולו
עורכי הדין בן לולו וחימי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פרקליטיו של האב, עורכי הדין עינב דהן ואדיר בן לולו, טענו כי המשטרה לא פעלה די למנוע את הרצח. "עצוב שמשטרת ישראל מדירה את רגליה מהמתרחש במגזר ומשאירה אזרחים שומרי חוק ללא הגנה אל מול עבריינים חסרי רחמים". לדבריהם, המשטרה מעדיפה לערוך סולחות שלא מחזיקות מעמד. "חבל שמשטרת ישראל מעדיפה שככה ייסגרו העניינים במגזר ומגיעה רק כשהאירועים מסלימים והופכים לחסרי תקנה".
סאיב אבו חמאד הוא הנרצח השמיני מתחילת השנה בחברה הערבית.