בזמן שבמערכת הבריאות עדיין מודאגים מכניסה של וריאנטים חדשים דרך נמל התעופה בן גוריון, מנסים ישראלים רבים, בהם "תושבי חוץ", לנצל את פתיחת השמיים כדי להספיק לחזור בזמן להצבעה בבחירות לכנסת ה-24. "אני משתדל לבוא כל בחירות, זו ההזדמנות היחידה שלנו באמת להשפיע", אמר היום (ג') לאולפן ynet ד"ר טל אליעזר שפרונג (41), שהגיע מפולין כדי לממש את זכותו הדמוקרטית.
החלטת הממשלה האחרונה בסוגיית פתיחת נתב"ג ברקע הירידה בנתוני התחלואה קבעה כי תתאפשר כניסה של 3,000 נוסעים ביום לכל היותר עד 20 במרץ. לא מעט מאלה שהחליטו לשוב לארץ בתקופה הקרובה מתגוררים דרך קבע בחו"ל, אך לא מוכנים לפספס הזדמנות להשתתף במשחק הדמוקרטי של ישראל.
1 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
נוחתים מארה"ב בנתב"ג
(צילום: נדב אבס)
ד"ר אליעזר שפרונג מתגורר בפולין כבר שנתיים ועוסק בהייטק. "אני רואה את כל ההפגנות שיש בישראל, ובתכל'ס בדמוקרטיה זו ההזדמנות להשפיע", הסביר על הוויתור שהוא עושה. "ישראל זו המדינה שלנו, זו המדינה של כל מי שיש לו זיקה ליהדות. אני רואה ושומע מה קורה פה, ואגב זה לא נורא כמו שאומרים בישראל, אבל עדיין יש את ההיסטוריה.
"אני מרגיש שיש לנו צורך תמיד לשמור על הבית שם, שתמיד אפשר ללכת לשם. גם אם יהיו לי פה משפחה וילדים, עדיין הייתי רוצה שיהיה להם את המקום הזה. אני מרגיש שאני צריך לעשות כל מה שאני יכול כדי לשמור על המקום הזה, זו החובה שלי".
גבי אטינזון (59), נשוי ואב לשלושה, מתגורר בצרפת זה 31 שנה. "היו לי הרבה דברים לעשות, אבל הבחירות האלה נראות לי חשובות מאוד. זאת הייתה דרך חתחתים להגיע לישראל, הכרטיסים הרבה יותר יקרים מאשר בדרך כלל, פניתי בזמנו לוועדת חריגים ונעניתי בשלילה".
הצבעת גם בבחירות הקודמות? "לא, אין לאף אחד תקציב לבוא כל שישה חודשים לארץ. יש הרגשה להרבה אנשים, ואני ביניהם, שאלה לא הבחירות האחרונות".
בן יהב נבט (41) מתגורר בברצלונה שבספרד זה שנתיים, וגם הוא רוצה להגיע לארץ כדי להספיק להשתתף בבחירות. "כרגע זה נראה שמי שיש לו יותר כסף ואמצעים, מצליח להגיע לטיסה. חשוב להגיע לישראל כדי לבחור כי הגיע הרגע לשנות. עזבתי את הארץ במטרה לחזור עם מספיק כסף כדי להפוך לאבא יחידני, במקרה שלי כי המדינה מונעת ממני להיות הורה יחידני בתור גיי מוצהר. עכשיו, כשיש הזדמנות לבחור ולשנות, זה מה שמניע אותי להגיע לארץ ולבחור.
"כשאני רואה את מה שקורה בקבוצות הוואטסאפ ובפייסבוק, זה נראה שיש 6,000 איש שמנסים להגיע לישראל ואיכשהו כולם רוצים שינוי. לא ראיתי אנשים במיינסטרים של הממשלה הנוכחית שיש להם איזושהי בעיה להגיע לארץ".