כשברקע ביטול ההגבלה על התפוסה בתחבורה הציבורית על ידי משרד התחבורה, דיווחו היום (חמישי) נוסעים רבים על עומסים חריגים ברכבות, בעיקר ממרכז הארץ לכיוון צפון. אל הנוסעים שעושים את דרכם היומית הביתה מצטרפים היום חיילים רבים שחוזרים מהבסיסים ומתפללים שנמצאים בדרך להילולה במירון. עד כה התאפשרה נסיעתם של 75% מהנוסעים בשגרה, אך כפי שצוין, בעקבות שינוי התקנות - בוטלה גם הגבלה זו.
כתבות נוספות בנושא:
כך למשל, ברכבת לכיוון כרמיאל וגם ברכבות הפרבריות לכיוון צפון - ובאופן פחות בולט גם באלו שנוסעות דרומה לתל אביב - הורגשו עומסים כבדים. רוני, תושב קריית ביאליק שנסע לכרמיאל, אמר ל-ynet: "העומסים בלתי סבירים. במקום להגביר את תנועת הרכבות הם מעמיסים. הם חושבים שאנחנו עדיין בתקופת הקורונה, בזמן שהם צריכים לתגבר את התחבורה הציבורית. אנחנו מרגישים כמו סרדינים".
לדברי רוני, ההחלטה לבטל את הגבלות התפוסה בתחבורה הציבורית מוצדקת, "אבל צריך לתגבר את התחבורה הציבורית, זה הכול. אתה רואה מה הולך בכבישים, בכל זאת. אם אני בא עם הרכב - זה עוד יותר גרוע. אז במקום לייעל את התחבורה הציבורית מקשים עלינו. זה חזר להיות כמו לפני הקורונה".


4 צפייה בגלריה
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
"לא נתקלנו בעומס כזה". ברכבת השלום
(צילום: אסף זגריזק)
צביקה, תושב חיפה, נסע גם הוא באותה רכבת. הוא אמר כי "כמו שזה נראה היום, המצב גרוע מאוד. אני מבין שאנשים נוסעים למירון, אבל אנחנו - אני ואשתי - אנשים מבוגרים ואנחנו אחרי מחלה. קשה מאוד לנסוע ככה. יש דברים שלא מודיעים עליהם". הוא קרא למקבלי ההחלטות "לשפר את המצב כדי שלאזרחים יהיה טוב בארץ. לא רק בזה, אלא בכל הדברים. בעומסים כאלה עוד לא נתקלנו. זו הפעם הראשונה".

"אנחנו כלואים, אבל אין לנו ברירה"

אבי, תושב תל אביב, הוסיף מצידו כי "הנסיעה הייתה קטסטרופה, ברדק". לדבריו, "כל עם ישראל ברכבת, אין קרונות, תוהו ובוהו. אנחנו כלואים, אבל אין לנו ברירה. גם ברכב אנחנו כלואים בפקקים וברכבת אתה יודע מתי אתה מתחיל ומתי אתה מגיע, אבל זו בהחלט נסיעה לא נעימה. כנראה שיש לנו שרת תחבורה וגם שר תחבורה קודם שפיזרו מאות מיליארדים והשאלה לאן הם הלכו, משום שכנראה תוכנית חומש לא הייתה וגם תוכנית קדימה לא הייתה וכך אנחנו נראים".
מעוז יינון, מנהל עמוד הפייסבוק "בארכבת", אמר כי "רכבת ישראל ומשרד התחבורה מתגלים פעם נוספת באוזלת ידם. הביקוש הגדול מפתיע אותם פעם אחר פעם וגם הילולה שנתית מצליחה להפתיע בכמות הביקושים. הציבור כולו רוצה תחבורה ציבורית ונראה שרק במשרד התחבורה עוד לא הפנימו את העובדה הזאת. גם השוברים המיותרים שהציבור הנוסעים נאלץ להדפיס מתבררים כלא אפקטיביים ואין הסבר מתקבל על הדעת מדוע לא מבטלים אותם כליל. ואם זה לא מספיק - תחנת ההגנה ממשיכה להיות מזוהמת ומסוכנת הן לעובדי הרכבת והן לציבור הנוסעים".
4 צפייה בגלריה
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
עומסים ברכבת
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
הסרת מגבלת תפוסה ברכבות
עומסים חריגים ברכבת בדרך להילולת ל"ג בעומר
(צילום: נדב אבס)
יצוין כי במשרד התחבורה הרכיבו לוח זמנים מיוחד לחגיגות במירון, שכולל 24 רכבות שיופעלו החל מהערב וכן מחר, יום שישי, ובמוצאי שבת - בין אופקים וראש העין לכרמיאל. רכבות אלו יופעלו במועדים שבהם הרכבת מבצעת עבודות חשמול, ולכן בשגרה אין בהן נסיעות. אותן רכבות יופעלו במיוחד לטובת הסעת החוגגים במירון, והדבר יבוצע על חשבון עבודות התשתית לחשמול המסילות שייעצרו. בנוסף, גם התחבורה הציבורית מושפעת מהחגיגות במירון שאליהן הופנו אוטובוסים רבים מכל רחבי הארץ על חשבון השירות לכלל הציבור.
רכבת ישראל מופעלת בימים אלה בקצה גבול היכולת שלה, זאת משום שעל תשתיות הרכבת הקיימות לא ניתן להוסיף עוד קרונות ולהגדיל את היצע המושבים בעבור משתמשי התחבורה הציבורית. מגבלה זו נובעת מהזנחה רבת שנים ומכשל בתחזיות מספר הנוסעים - עובדה שצוינה ונמתחה עליה ביקורת רבה בדוחותיו של מבקר המדינה. עם זאת, ברכבת מנסים למצוא פתרונות דוגמת קרונות עמידה והפניית ציוד חדש מקווי רכבת שחושמלו לקווי הביקוש, שבהם צי הרכבות ישן.
העומסים בתחבורה הציבורית, כפי שתועדו גם הבוקר, מצטרפים אל העומסים הכבדים בכבישי הארץ והפקקים שבהם נתקלים ישראלים בתקופה האחרונה - כל אלו הם פניו של משבר התחבורה שנבע מהשקעות רבות שנים בסלילת כבישים, נתיבים ומחלפים ובהזנחה של התחבורה הציבורית.
תגובת משרד התחבורה לטענות של מעוז יינון: "צר לנו כי שוב ושוב בוחרים להכפיש עובדי ציבור במסגרת מסע השמצות מבלי לבדוק את הנתונים והעובדות. כך למשל, נושא השוברים של הרכבות אשר בכלל מגיעה בהוראת משרד הבריאות במסגרת המאבק בקורונה. כך גם בעניין ההיערכות חסרת התקדים של הגופים והרשויות להילולת הרשב"י במירון בתוך מבצע התחבורה המורכב בישראל אשר מנוהלת ביד רמה בחדר המצב במירון. משרד התחבורה הגדיל את כמות הרכבות החל מהיום כדי להתמודד עם העומסים. הרכבות המיוחדות נועדו לאפשר לציבור המתפללים הגעה בטוחה לכרמיאל, לצד העמדת היצע מתאים לציבור הנוסעים ברכבת".