6 צפייה בגלריה
כאוס תחבורתי
כאוס תחבורתי
כאוס תחבורתי
(צילום: יריב כץ, אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
פקקי הענק חורגים בתקופה האחרונה אפילו משעות העומס הרגילות, ונראה שהכאוס בכבישים משקף את המתרחש במסדרונות משרד התחבורה - שכמעט שאינו מתפקד. מלבד תחבורה ציבורית לקויה, הציבור הישראלי סובל גם ממידע לא נגיש, תורים ארוכים ועיכובים בקבלת סיוע ממשרד הרישוי, חוסר החלטיות בביצוע פרויקטים חשובים ומינויים לא-מקצועיים משיקולים פוליטיים. לדברי גורם ממשלתי בכיר, "ישראל נתונה במשבר תחבורתי - ומשרד התחבורה לא מנהל אותו". ynet ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות.
6 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס באשקלון
עומסים באוטובוס באשקלון
"חבל שלא מודיעים כמו שצריך". ארכיון
(צילום: בראל אפרים)

שינויים בתחבורה הציבורית? "לא ראיתי מודעה"

השבוע פרסמנו שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית, שמובילה רפורמה בקווי האוטובוסים בגוש דן, לא טרחה לעדכן את הציבור בשינויים מראש, והסתפקה בפרסום מידע חלקי רק ימים ספורים לפני שינויים שנעשו עקב חפירות הרכבת הקלה.
כך למשל, גלעד גילה בזכות הכתבה שקו 270 שעמו נהג לחזור מהעבודה בראשון לציון אל ביתו במרכז תל אביב, ישנה את מסלולו וכבר לא יעבור באזור שבו הוא מתגורר. "לא ראיתי שום מודעה בתחנות האוטובוס", סיפר גלעד. "חבל שלא מודיעים כמו שצריך. הייתי עולה על האוטובוס כרגיל ומופתע מהשינוי".
גם אנשים עם מוגבלות נפגעים מחוסר המידע. בלינק 20, תנועה לקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בחברה, גילו לאחר פרסום הכתבה שקו 143 הפך מקו עירוני לבינעירוני, ובכך הפך לקו שאינו מונגש. "אנו קוראים לשרת התחבורה מירי רגב לעצור את ההפקרות כלפי ציבור הנוסעים עם מוגבלות", אמרו בתנועה. "לא ייתכן שמשרד התחבורה אינו טורח להודיע על שינויים רדיקליים בתנועת האוטובוסים והרכבות".
6 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
אנשי מקצוע רבים עוזבים את משרד התחבורה. רגב
(צילום: הדר יואביאן)
בתנועה הוסיפו כי "צמצום התחבורה הציבורית הנגישה לאנשים עם מוגבלויות פוגעת ישירות בציבור זה ומפלה אותו ביחס לשאר האוכלוסייה. דווקא בתקופה של משבר חברתי ותעסוקתי חמור, שבמסגרתו אנשים עם מוגבלות איבדו את עבודתם בשיעור של 20% יותר לעומת שאר האוכלוסייה, חייבים להבטיח נגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות".

"הממשלה החדשה תידרש לצעדים משמעותיים"

הכאוס בכבישים בא לידי ביטוי בעומס הרב על הרכבת והתחבורה הציבורית. קווי אוטובוס עמוסים לא מתוגברים מספיק, ובמסגרת הרפורמה יתווספו רק שלושה קווים חדשים. בנוסף, קווי רכבת שהפסיקו לפעול בשעות הערב המוקדמות ובסופי השבוע, לא קיבלו חלופה הולמת. בהיעדר תקציב מדינה, משרד התחבורה לא מצליח לתגבר אפילו את שירות האוטובוסים שעליו כמעט 90% מנוסעי התחבורה הציבורית מסתמכים, ולפי התחזיות גם ימשיכו להסתמך לפחות בעשור הקרוב.
שרת התחבורה מירי רגב הנחתה את הרכבת להאריך את שעות הפעילות בערבים, ובשבוע האחרון פנתה לשר הבריאות יולי אדלשטיין כדי להחזיר את מספר הנוסעים ברכבת לתפוסה מלאה, שהוגבלה בתקופת הקורונה. בעקבות ההגבלה, הנוסעים נדרשים להזמין שוברי נסיעה, אך אלו נגמרים במהרה והנוסעים נותרים ללא פתרון.
6 צפייה בגלריה
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
עומסי תנועה כבדים באיילון
(צילום: מוטי קמחי)
גם בסוגיית פעילות הרכבת המידע שניתן לציבור דל. משרד התחבורה נמנע מלפרסם מתי יסתיימו העבודות בקו ירושלים-הרצליה, ואילו בקו חיפה-תל אביב הוסתר מהציבור שהעבודות בשעות הערב יימשכו עד לשנת 2023.
גורם בכיר בממשלה טען שמשרד התחבורה לא עובד מספיק: "ישראל נתונה במשבר תחבורתי כשמשרד התחבורה לא מנהל אותו, אלא פועל על פי לחצים ותחושות. הנושא יעמוד לפתחה של הממשלה החדשה שתצטרך לנקוט צעדים משמעותיים כי לא נוכל להמשיך כך".
גורם אחר, שמעורה במתרחש במשרד התחבורה, הודה כי אנשי מקצוע רבים עוזבים בשל המשבר הפוליטי שמונע קידום תוכניות ארוכות טווח. לדבריו, "אפשר לראות מינויים לתפקידים מקצועיים עם רקע פוליטי מובהק במשרד התחבורה, ללא ניסיון בתחום התחבורה". על שרת התחבורה רגב נמתחה ביקורת רבה בעקבות שורה של מינויים פוליטיים שקידמה גם בחברות התשתית.

אין מענה במשרד הרישוי: "התעללות"

הנוסעים, שמתקשים לעקוב אחר השינויים, מתלוננים שהם לא מצליחים לקבוע תורים במשרד הרישוי או ליצור קשר במוקד הטלפוני. משרד התחבורה אמנם מכחיש את הכאוס במשרד הרישוי ואומר כי מדובר בטענות "ללא בסיס", אך רבים מהנהגים מכירים אותו בעצמם.
6 צפייה בגלריה
משרד הרישוי ברחובות בצל הקורונה
משרד הרישוי ברחובות בצל הקורונה
"תהליכים נעצרו או לא בוצעו עד כדי התעללות". משרד הרישוי ברחובות
(צילום: רועי עידן)
כך למשל, נגה, שנמצאת בחודש התשיעי להריונה, קיבלה הודעה שעליה לקבוע קורס נהיגה מונעת לאחר שבתקופת הקורונה לא יכלה לעשות זאת. לדבריה, אין לה דרך לבקש דחייה, כי אין מענה במשרד הרישוי. "נותרתי חסרת אונים ימים לפני הלידה, זה מקומם", אמרה.
גם ישראל, אדם עם מוגבלות הנעזר בכיסא גלגלים, כתב ל-ynet כי "בשנה האחרונה לא היה עם מי לדבר במשרד הרישוי. תהליכים נעצרו או לא בוצעו עד כדי התעללות". משרד התחבורה אמר בתגובה לכתבה כי כוח האדם במשרד התחבורה תוגבר, אך ישראל לא הרגיש בכך: "משרד התחבורה משקר. הצלחתי לקדם מעט תהליכים רק בגלל טוב ליבם של עובדים בתוך משרד הרישוי". תגובת משרד התחבורה המלאה מובאת בסוף הכתבה.
גם שמעון סודאי, יו"ר הנהלת איגוד קציני הבטיחות בעבודה, ניסה לפנות למשרד הרישוי וטען כי גם עבורם אין מענה. בתגובה, חשף אפי רוזן, בכיר במשרד הרישוי: "לצערי, למרות שהוצאנו מאות אלפי אזרחים בשנה מסניפי הרישוי באמצעות דיגיטציה כדי לאפשר סוף סוף את מימוש העניין, בה בשעה האגף קוצץ בקרוב ל-15 עובדים, באשנבי השרות". בכיר במשרדי הממשלה טען כי משרד התחבורה לא התקדם כמעט בכל הנוגע לשירותים הדיגיטליים.

חוסר ודאות בפרויקטי התשתית

בכל הנוגע לפרויקטים בתחום התשתיות, קיים חוסר החלטיות. במסגרת פרויקט הוספת מסילה רביעית באיילון, שצפוי לפתור חלק מצוואר הבקבוק במסילות הרכבת, רכבת ישראל דיווחה שמשרד התחבורה הודיע שבכוונתו להעביר את הביצוע ממנה לחברת נתיבי ישראל. זאת לאחר שרק בחודש מרץ חברת הרכבת קיבלה לידיה את הביצוע מנתיבי ישראל. על פי משרד התחבורה, החלטות ממשלה שהתקבלו קובעות כי "רכבת ישראל לא תקים מסילות חדשות".
6 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה ופארק מסילה
עבודות הרכבת הקלה
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, פרויקטים אחרים של משרד התחבורה מעוכבים גם כן. אמנם העבודות להקמת רשת רכבות קלות בגוש דן בעיצומן אך הציבור יצטרך לספוג דחיות בהפעלת הקו האדום שתאריך פתיחתו העדכני הוא נובמבר שנת 2022 במקום באוקטובר השנה.

תגובת משרד התחבורה

במשרד התחבורה התייחסו לטענות השונות. על בעיית קביעת התורים, אמרו במשרד: "טענות שאין להן כל בסיס שכן, ניתן לקבוע תורים בכל יום. עם החזרה לשגרה, משרדי הרישוי בכל רחבי הארץ חוזרים לקבלת קהל פרונטלית ובהנחיית השרה רגב, יוגבר כוח האדם של נותני השירות במשרדי הרישוי, במטרה לאפשר טיפול במספר גדול יותר של פונים".
"המידע אודות השינויים בתחבורה הציבורית בגוש דן פורסם במודעות העיתונים המקומיים פורסמו כבר ביום העצמאות, כל התחנות ששונו משולטות ודיילים פועלים בשטח כבר מאתמול. כל המידע בנושא מופיע באתר הייעודי של משרד התחבורה", אמרו במשרד על הטענה שהציבור לא מעודכן.
על הטענה שקיים חוסר החלטיות בפרויקט המסילה הרביעית, מסרו כי "הסכמת חברת נתיבי ישראל להקמת המסילה הרביעית מעוגנת בהחלטת הממשלה מפברואר 2010, שעודכנה בספטמבר 2017. על פי החלטה זו, חברת רכבת ישראל לא תקים מסילות רכבת חדשות. אין שינויים בלוחות הזמנים או השפעות אחרות על פרויקט המסילה הרביעית באיילון".
התייחסות המשרד לביקורת בדבר מינויים עם זיקה פוליטית: "אף אחד מהמועמדים שמונו לאחרונה במשרד התחבורה לא היה מינוי פוליטי. מדובר במינויים מקצועיים שעברו ועדות איתור על פי הקריטריונים של נציבות שירות המדינה".