3 צפייה בגלריה
שירה ואביעד משה
שירה ואביעד משה
אביעד משה - ושירה לאחר התקיפה
(באדיבות המשפחה)
ניסיון הרצח של שירה איסקוב על ידי בעלה אביעד משה קיבל תשומת לב תקשורתית בעקבות המחאה הציבורית, שהתעוררה לאחר ששופט בית משפט השלום ג'ורג' אמוראי אסר לפרסם את שמו של התוקף. אלא שניסיונות רצח כאלו אינם נדירים ובדרך כלל אינם זוכים לתשומת לב תקשורתית וציבורית נרחבת.
ביולי השנה הואשם תושב המרכז בניסיון לרצוח את אשתו. השניים סעדו יחדיו בצהריים, ולאחר מכן הוא הלך לישון והיא עלעלה במגזין לידו. הבעל התעורר, הפיל אותה מהמיטה, הכה אותה באגרוף ואחר כך חבט בה במנורת שולחן והטיח את ראשה בקירות חדר השינה. בהמשך הטיח את ראשה בברז עד שנשבר, הורה לה לחתוך את גופה וכשסירבה דקר אותה בגבה.
גם אחרי שאיבדה את הכרתה, המשיך הבעל לדקור אותה. לבסוף קפץ מהמרפסת, אבל נחת במרפסת בקומה שמתחתיו. הוא המשיך לקפוץ לתחתית הבניין אבל שרד. האישה שרדה גם היא. צו איסור פרסום הוצא על זהות הקורבן והתוקף ומקום המגורים שבו התרחש המקרה.
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב שנפצעה על ידי בעלה אביעד בדירתם במצפה רמון
שירה איסקוב שנפצעה על ידי בעלה אביעד בדירתם במצפה רמון
שירה בבית החולים
(באדיבות המשפחה)
במקרה אחר, ב-1 באפריל השנה, הוגש כתב אישום נגד אור סאלי כהן (25) מלוד בגין ניסיון רצח חודש קודם לכן של אישה שהיה עמה בקשר רומנטי. על פי כתב האישום, מערכת היחסים בין השניים עלתה על שרטון והוא דקר אותה 15 דקירות בסכין. היא הורדמה, הונשמה ונותחה פעמיים.
כהן, שגר עם סבתו והמטפל שלה, תקף את האישה עד זוב דם. המטפל ניסה למנוע את התקיפה והנאשם שבר כלי זכוכית על ראשו. אז החליט כהן לרצוח את האישה, ניגש למטבח, לקח שלושה סכינים והחל לדקור. המטפל ניסה שוב לעצור אותו וזעק לעזרה. פועלים שעבדו בשיפוצים סמוך לבניין המגורים שמעו את הזעקות לעזרה, רצו אל הבית וניסו לעצור אותו, אבל הוא המשיך לדקור.
בשלב מסוים הצליחו הפועלים לחלץ את הקורבן אל מחוץ לבית וכהן יצא בעקבותיהם, הסתער על המתלוננת בסכינים ודקר אותה בראשה לעיני אנשים שהתקהלו במקום. כהן פסק ממעשיו רק לאחר שהפועלים היכו אותו ובכך הצילו את חייה.

ביוני הואשם בן 50 בבית המשפט המחוזי בירושלים בניסיון רצח, תקיפת קטין בנסיבות מחמירות ובעבירות נוספות כלפי אשתו וילדיו. לפי האישום, הוא תקף את אשתו באמצעות חרב שהייתה תלויה בביתם.
באופן כללי, מרכז המידע והמחקר של הכנסת שעסק בנושא רצח נשים ואלימות במשפחה, אסף ב-2017 נתונים של עשור, שמהם עלה כי 15% מכלל קורבנות ניסיונות הרצח בין 2007 ל-2016 היו נשים (לפי התלונות שהוגשו במשטרה). בשנים אלו נפתחו 238 תיקים בגין ניסיונות רצח של נשים. בשליש מהתיקים, החשוד הוא בן משפחה, ומתוכם 62% הם בני זוג או בני זוג לשעבר.

העונש על ניסיון רצח בישראל

אז מה הוא העונש הצפוי לאביעד משה, אם אכן יורשע בניסיון הרצח? חוק העונשין קובע שמי שהורשע בניסיון לרצח, עונשו יהיה עד 20 שנות מאסר. את העונש יקבע השופט בתיק, תוך שקלול נסיבות המקרה. העונש יושפע גם מפסיקות קודמות, כלומר עונשים במקרים קודמים בעבר. במסגרת הרפורמה של עבירות ההמתה, עלתה הצעה להחמיר את העונש המרבי על ניסיון רצח ל-30 שנות מאסר, אולם בסופו של דבר הענישה נותרה כפי שהיא.
3 צפייה בגלריה
אביעד משה החשוד בניסיון רצח אשתו על שלט חוצות באיילון
אביעד משה החשוד בניסיון רצח אשתו על שלט חוצות באיילון
אביעד משה על שלט חוצות באיילון
(צילום: מוטי קמחי)
בדקנו כמה מקרים קודמים של ניסיונות רצח, ובאופן כללי ניתן לומר שהחוק אינו מבדיל בין ניסיון רצח של גבר כלפי בת זוגו לניסיון רצח אחר. בתיקים של עבירות ניסיון רצח מצאנו טווח עונשים רחב - למשל, שמונה שנים לאדם שהורשע בניסיון רצח וגרימת חבלה חמורה לאחר שניסה לרצוח את בעלה לשעבר של בת זוגו באמצעות לום ושיסוף צווארו, לעומת 22 שנות מאסר למחבל שביצע פיגוע דקירה בירושלים והורשע בעבירת מעשה טרור של ניסיון רצח.
לפני כחודשיים נדחה ערעורו של אברהם קשת, שנידון ל-18 שנות מאסר בגין ניסיון רצח חברו, לאחר ששיסף את גרונו בדירה. זהו אחד המקרים החמורים שניתן למצוא תחת עבירה זו.
באשר לפגיעות חמורות בנשים, ב-2003 נגזרו עשר שנות מאסר בפועל על גבר בן 51 מרחובות שניסה לרצוח את אשתו, הכה אותה במקל ורדף אחריה עם סכין מטבח תוך שהוא צועק "אני אהרוג אותך". האישה המבוהלת קפצה מהחלון ונפצעה באורח קשה. ב-2008 נגזרו 13 שנות מאסר על גבר מעוספייא שניסה לרצוח את אשתו בדקירות סכין, וב-2009 נגזרו 17 שנות מאסר על תושב אשדוד שניסה לרצוח את אשתו ודקר אותה בזמן שהיו בהליכי גירושים.
ב-2013 נגזרו 18 שנות מאסר על עידן אנורי, שהורשע בתקיפה ברוטלית של צעירה בשדרות ח"ן בתל אביב. הוא הורשע בעבירות של חבלה מחמירה ושוד בנסיבות מחמירות, אך דווקא זוכה מעבירת ניסיון הרצח, ולאחרונה הגיש בקשה למשפט חוזר. ב-2014 נידון עומר סואעד למאסר של 15 שנים וחצי בבית המשפט המחוזי בחיפה, לאחר שהורשע בניסיון רצח של מתנדבת בשירות לאומי שלא נענתה לחיזוריו.