בית הדין האזורי לעבודה בירושלים פסק השבוע כי המורה הטרנסג'נדר, שסיפורו נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", יחזור לעבוד בחטיבת הביניים שבה לימד באותו היקף משרה. המורה מ', בן 30, איבד את מקום עבודתו לאחר שהחל בתהליך שינוי מגדרי.
1 צפייה בגלריה
המורה שאיבד את מקום עבודתו
המורה שאיבד את מקום עבודתו
"גם כשהייתי מורה לסבית ההורים לא רצו שאלמד". המורה מ'
(צילום: שלו שלום)
לפני שנתיים התחיל מ' ללמד בחטיבת ביניים בירושלים כמחנך כיתה ז' ומורה לספורט. את השנה הראשונה בבית הספר הוא העביר כאישה, ובתחילת השנה השנייה הוא הודיע למנהל בית הספר שהוא מתחיל לעבור תהליך לשינוי מגדרי. השניים החליטו לבנות תוכנית מסודרת על האופן שבו ישתפו את התלמידים, והמטרה הייתה לחשוף את הנושא בפניהם בסביבות חודש מאי של אותה שנה.
מאז התחילה מסכת ייסורים שאותה עבר מ'. "הציעו לי לעבור לבית ספר אחר בטענה שעדיף לי שהתלמידים יכירו אותי כגבר", הוא משחזר. כשלא התקבל לבית ספר אחר, פנה מ' למנהל בית ספרו בבקשה להמשיך לעבוד שם - וסורב. לדבריו, "בסופו של דבר הציעו לי לצאת לחל"ת בטענה שזה לטובתי. מנהל בית הספר טען בפניי שגם כשהייתי מורה לסבית חלק מההורים לא רצו שאחנך את הילדים שלהם. זה ממש שבר אותי".
עורכת הדין עירית אולמן מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, שהגישה את התביעה לבית המשפט, מסרה כי "לשמחתנו, בעקבות פנייתנו הדחופה לבית הדין לעבודה, משרד החינוך התעשת והסכים לכל דרישותינו - המורה יעבוד במשרה מלאה בבית הספר והתלמידים יזכו להמשיך ללמוד עם המורה המעולה שלהם. חבל שנאלצנו לפנות לערכאות משפטיות רק בשביל שמשרד החינוך יפעל בהתאם לדין".
"מדובר בתיק מאוד חמור עם אפליה נגד מורה רק בגלל שהוא טרנסג'נדר", אמרה עו"ד אולמן השבוע. "שאלתי את המפקחת אם הוא היה ממשיך אילולא היה טרנסג'נדר, והיא אמרה לי שכן".
האגודה למען הלהט"ב והבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות מסרו: "שמחים שהצדק והשכל הישר ניצחו ושהמורה ילמד בבית הספר כפי שמתבקש. זאת אמירה חשובה לכל החברה הישראלית – אין ולא יהיה מקום לאפליה על בסיס זהות מגדרית. האוכלוסייה הטרנסית סובלת מאפליה והדרה יומיומיים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תמגר את האפליה ולא תיצור אותה".