4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
יתמוך בבקשת ההחרגה של חיות? מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
במערכת המשפט מעריכים כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יודיע בזמן הקרוב כי יתנגד לבקשתה החריגה של נשיאת בית המשפט העליון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בזמן בחירות. כך נודע ל-ynet. הודעתו הצפויה מגיעה בצל בקשתה של הנשיאה אסתר חיות לכנס את הוועדה שבראשה עומד כעת שר המשפטים בני גנץ, למרות שהנוהג הקבוע הוא שלא לכנס את הוועדה בתקופת בחירות.
נציגות הליכוד בוועדה, חברת הכנסת אוסנת מארק והשרה מירי רגב, מתנגדות באופן נחרץ לשינוי הנוהג הזה ובליכוד רואים ברצונה של חיות "מחטף" וכן פגיעה באמון הציבור במערכת המשפט המשנה כללים, לדבריהם, תוך כדי מערכת בחירות.
4 צפייה בגלריה
אוסנת מארק, אסתר חיות
אוסנת מארק, אסתר חיות
בליכוד מכנים את בקשת חיות "מחטף". חברת הוועדה מארק והנשיאה
(צילום: גיל יוחנן, אורן בן חקון)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
נימוקי הנשיאה חיות הועברו לראש הוועדה גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
בפנייתה של חיות לגנץ, שהועברה ליועמ"ש, נומקה העילה להחרגה, שכאמור לא תתקבל, בצורך שבבחירת שישה שופטים לבית המשפט הכלכלי וכן הצורך לבחור משנה לנשיאה, לקראת פרישתו של השופט חנן מלצר שייצא לגמלאות. במערכת המשפט מציינים כי ההחלטה לכנס את הוועדה והליכי סינון השופטים החלו עוד בתקופה שלפני פיזור הכנסת, ולכן ביקשה חיות את ההחרגה.
נשיאת העליון מסתמכת על ביקורת נוקבת של דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, אשר קבע שבשל היעדר "משאבי שיפוט" לדיון בתיקי פשיעה כלכלית מורכבים מפסידה המדינה מיליארדי שקלים של נכסים תפוסים שאינם מועברים לאוצר המדינה.
מבקר המדינה קבע כי "שוויו המצטבר של הרכוש שהפרקליטות ביקשה לחלט, בבקשות שעדיין ממתינות להכרעת בתי המשפט, עומד על יותר מחצי מיליארד שקל". המבקר הציע להקים הרכבים ייעודיים שידונו בעבירות מס חמורות, עבירות הלבנת הון מורכבות והליכי חילוט הנובעים מהם בדרך של הרחבת סמכויות המחלקות הכלכליות שהוקמו בבתי המשפט המחוזיים בתל-אביב ובחיפה.
4 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן עם דו"ח המבקר 70א
מתניהו אנגלמן עם דו"ח המבקר 70א
"המדינה מפסידה מאות מיליונים בשל היעדר משאבי משפט". המבקר אנגלמן
(צילום: תדמית)
בנימוקי הנשיאה המצויים בידי השר גנץ והועברו ליועץ מנדלבליט נאמר כי דחיפותם של המינויים הנוספים נובעת, בין היתר, ממגפת הקורונה שהביאה לעלייה יוצאת דופן בעומס התיקים. עומס זה ניתן לכמת בחוסר של כ-20 שנות שיפוט. חלקם תיקי קורונה - חדלות פירעון, סכסוכים וכיוצא בזאת, חלקם כתוצאה מירידה בנפח הפעילות בתקופה זו.
שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, שתמך בהצעת חיות, הציג חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין שנענה בשעתו לבקשת השר יעקב נאמן לכנס את הוועדה בתקופת בחירות כדי לאשר מספר מינויים דחופים שלא כללו שופטי בית המשפט העליון.
תגובת דוברות הרשות השופטת: "בין המועמדים לשפיטה שפורסמו לקראת הדיון הקבוע בוועדה לבחירת שופטים הקבוע ליום 31 בינואר, נכללים גם מועמדים לבתי המשפט הכלכליים. ההחלטה אם לקיים את ישיבת הוועדה נתונה לשר המשפטים כיושב ראש הוועדה. ככל הידוע לנו הנושא נמצא בבחינה של השר".