8 צפייה בגלריה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
בחמאס סבורים שישראל תצליח להכיל התפרעויות על הגדר. הכנות להפרחת בלונים, היום
(צילום: AFP)
לקראת מצעד הדגלים בירושלים אחר הצהריים (יום ג') מנסה חמאס לייצר אווירת עימותים במזרח ירושלים ובגדה המערבית. חמאס שואף לשלב את רצועת עזה בתמונת המחאה, אך גם להשאיר את אותה מחאה מתחת לרף ההסלמה הצבאית.

מקור פלסטיני אמר ל-ynet כי חמאס הנחה אמש את כלל הפלגים ברצועה שלא לבצע ירי רקטי לעבר ישראל, אך אישר לקיים פעילויות אלימות צמודות גדר הכוללות הפרחת בלוני תבערה, התגרות בכוחות צה"ל על גדר המערכת הכוללות הבערת צמיגים וידוי אבנים. המקור ציין כי חמאס סבור שמדובר בפעילות שישראל תהיה מסוגלת להכיל ביום של רגישות ביטחונית גבוהה.
חמאס מנסה לשלוט בגובה הלהבות בגבול רצועת עזה, אולם ההנהגה ברצועה מודעת לאפשרות של תרחישים קיצוניים כמו הרוגים כתוצאה מעימותים בגבול רצועת עזה, ירושלים או בגדה שעלולים לשנות את תמונת המצב ולדרדר את הצדדים להסלמה.
8 צפייה בגלריה
סוללה של כיפת ברזל
סוללה של כיפת ברזל
חמאס הנחה לא לירות רקטות. סוללת כיפת ברזל, היום
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
הכנות להפרחת בלונים ברצועת עזה
מפריחים בלונים מרצועת עזה, היום
(צילום: AFP)
במקביל למתרחש ברצועת עזה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי המשיכו גם היום לקרוא להמונים בירושלים להגיע אל העיר העתיקה בירושלים ואל שעריו של מסגד אל-אקצה אחר הצהריים במסגרת יום הזעם שעליו הוכרז במחאה על קיום מצעד הדגלים. בחמאס שואפים שכמות גדולה של פלסטינים שייענו לקריאה יובילו להתגלעות חיכוכים בין הצדדים. בחמש אחר הצהריים צפויות הפגנות וכנראה גם עימותים באזור רמאללה סמוך למעבר בית אל.
בכל הנוגע לצד האזרחי, מצבו של חמאס ביחסיו עם ישראל גרוע כיום מבערב מבצע שומר החומות. מעבר הסחורות כרם שלום עדיין פתוח רק לכניסת ציוד הומניטרי בלבד הכולל מזון, ציוד רפואי, תרופות ודלקים לסקטור הפרטי. מעבר ארז עודנו פתוח רק למעבר של חולים לטיפולים מצילי חיים, נציגי ארגונים בינלאומיים ולעיתונאים זרים. מרחב הדייג ברצועה מאז סיום הלחימה נותר על שישה מיילים בלבד וישראל מסרבת להרחיבו לעת עתה למה שהיה ערב המבצע – 15 מייל. ישראל ממשיכה מאז המבצע למנוע את כניסתו של המענק הקטארי החודשי לעזה. הפעם האחרונה שבה נכנס המענק הייתה לפני שישה שבועות.
8 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים, ארכיון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ילדים בעזה עם חמושים של חמאס
ילדים בעזה עם חמושים של חמאס
ילדים בעזה כפי שצולמו אתמול עם מחבלי חמאס
(צילום: AFP)
ישראל מתנה את השבת ההקלות על רצועת עזה והמשך מנגנון ההסדרה בהתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. חמאס מתנגד ומתעקש לנהל זאת בשני ערוצים נפרדים. בימים האחרונים חמאס כבר מתחיל לחוש בניצנים של מחאה ציבורית נגד המשך מדיניותה הנוקשה של ישראל. מחאה זו מגיעה לפי שעה בעיקר מסקטור הדייגים, אך יש גם 100 אלף משפחות שהתרגלו למענק חודשי משמעותי של מאה דולר והן אינן מקבלות אותו. כל מנופי הלחץ הללו על חמאס עשויים לדחוף אותו להסלמה עם ישראל.
מהצד האחר, חמאס נתון ללחצים מקהיר שמטילה את מלוא כובד משקלה על הארגון כדי למנוע הסלמה. גם הג'יהאד האיסלאמי זכה לעדנה כאשר מנהיגו זיאד נחאלה התקבל בלשכתו של ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בימים כתיקונם נחאלה לא זוכה לכבוד כזה בעת ביקוריו בקהיר וזה מבהיר את החשיבות שמצרים מייחסת לשמירה על השקט מהרצועה ומה היא מוכנה לעשות למען זה.
8 צפייה בגלריה
ירי מעזה לישראל
ירי מעזה לישראל
ירי בזמן "שומר החומות", ארכיון
(צילום: רויטרס)
בתום המבצע הכריזה ישראל כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה ושעל כל בלון ייגבה מחיר כבד. בלוני תבערה החלו ויחלו להציף את שמי העוטף בשעות הצהריים ואחר הצהריים – על כך אין חולק. הפעם - במבחן הראשון של נפתלי בנט כראש הממשלה - תיאלץ כנראה ישראל לנשוך שפתיים ולא להגיב באופן לא-פרופורציונלי כפי שהבטיחה, לנוכח הרגישות הרבה והלחץ הבינלאומי. במילים אחרות, ניכר שבישראל היו חותמים כבר עכשיו על סיום היום הזה עם כמה בלוני תבערה ועימותים מקומיים ומוגבלים בעיר העתיקה. ועל זה בדיוק חמאס בונה – עימות, אבל מתחת לרף ההסלמה הצבאית הכוללת.