3 צפייה בגלריה
דונלד רמספלד
דונלד רמספלד
רמספלד. היה שר ההגנה הכי צעיר - וגם הכי מבוגר
(צילום: gettyimages)
דונלד רמספלד, ששימש בשתי קדנציות כשר ההגנה של ארצות הברית, מת היום (ד') בגיל 88. רמספלד, שכיהן הן תחת ג'רלד פורד והן בתקופת נשיאותו של ג'ורג' בוש הבן, היה האחראי על תגובת הפנטגון למתקפת הטרור ב-11 בספטמבר, ובין היתר נחשב לארכיטקט מלחמת המפרץ השנייה.
"בצער רב אנחנו חולקים את החדשות על מותו של דונלד רמספלד, מדינאי אמריקני, בעל מסור, אב, סב, וסבא רבא נהדר", הודיעה משפחתו. "ההיסטוריה תזכור את הישגיו יוצאי הדופן במשך שישה עשורים של שירות ציבורי, אבל כאלו שמכירים אותו יותר מכל, תמיד נזכור את אהבתו לאשתו ג'ויס, למשפחתו ולחבריו. הוא הקדיש את חייו למען המדינה".
3 צפייה בגלריה
 לצד בוש. הגן עליו, אבל קיבל את התפטרותו
 לצד בוש. הגן עליו, אבל קיבל את התפטרותו
לצד בוש. הגן עליו, אבל קיבל את התפטרותו
(צילום: AFP )
רמספלד הרפובליקני שימש תחילה כשר ההגנה ה-13 תחת הנשיא פורד בין השנים 1975 ל-1977, וכן כשר ההגנה ה-21 בתקופת בוש הבן, בין 2001 ל-2006. הוא היה שר ההגנה הצעיר ביותר - וגם המבוגר ביותר.
הוא שימש בתפקיד זה גם באירוע שנחשב אולי לטראומטי בהיסטוריה האמריקנית - הפיגוע במגדלי התאומים. "כשהמטוס הראשון פגע במגדלים חשבתי שזו תאונה. ואז המטוס השני פגע וכעבור כמה דקות הפנטגון רעד והיה ברור שאמריקה הותקפה", תיאר עשר שנים לאחר מכן את מתקפת הטרור על ארצו.
רמספלד היה במשרדו בפנטגון, כשמטוס התרסק אל תוך האגף המערבי של בניין משרד ההגנה. "יצאתי למסדרון עד שהעשן היה כל כך סמיך שלא יכולתי להתקדם", סיפר בריאיון ל-CNN. "אז ירדתי במדרגות החוצה והיו שם אלפי פיסות של מתכת. חתיכות קטנות. חלקי המטוס היו פזורים בכל מקום ואנשים פרצו החוצה שרופים ואנשים אחרים עזרו להם לצאת. רצתי לעבר לויטננט קולונל והוא סיפר לי שמטוס פגע בפנטגון. לא היה לי מושג אם זו הייתה פצצה או מה בעצם קרה".
3 צפייה בגלריה
דונלד רמספלד
דונלד רמספלד
"כשהפנטגון רעד הבנתי - אמריקה הותקפה". רמספלד
(צילום: AP)
לאחר הפיגוע בתאומים, היה רמספלד זה שהוביל את התגובה האמריקנית ואת היציאה למלחמה בעיראק - וגם זה שספג את מרב האש. ב-2006 הודיע רמספלד לנשיא בוש הבן על התפטרותו מתפקיד שר ההגנה. שבוע לפני כן עוד הגן בוש על רמספלד, אבל הנשיא היה נתון בלחץ כבד מתוך מפלגתו ומצד גנרלים בדימוס שראו ברמספלד כאחראי העיקרי לכישלון במלחמה בעיראק, ובמסיבת עיתונאים אז הודה שהמדיניות האמריקנית בעיראק "לא עובדת טוב מספיק ומהר מספיק".
גנרלים בצבא האמריקני טענו באותה עת נגד רמספלד כי הוא דוחה את התוכניות שלהם למלחמה בעיראק, שכללו הפעלת כוחות גדולים בהרבה. הם טענו שהכוח הקטן ששוגר לעיראק היה מספיק לכיבוש מהיר של המדינה ולהפלת משטר סדאם חוסיין, אבל לא היה מספיק גדול כדי לעשות סדר, ולמנוע את פעילות המיליציות העדתיות ואת הטרור שהופעל נגד כוחות הקואליציה. הם טענו גם שרמפסלד הוביל מדיניות שגויה בעיראק, בפיזור הצבא העיראקי ובהקמת ממשל אמריקני - במקום להעביר מיד את השליטה לעיראקים.
לפני התפטרותו של רמספלד אפילו ביטאון הצבא האמריקני קרא להחליף אותו במאמר שפרסם. "רמספלד איבד את אמונו בקרב ההנהגה הצבאית, החיילים, הקונגרס והציבור הרחב. האסטרטגיה שלו נכשלה, ויכולתו להנהיג מוטלת בספק. ולמרות שהאשמה על כשלוננו בעיראק מוטלת על כתפיו, יהיו אלה החיילים שייאלצו לשאת בתוצאות", נכתב באותו מאמר.