2 צפייה בגלריה
חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לרכש הצוללות וכלי השיט בראשות השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב
חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לרכש הצוללות וכלי השיט בראשות השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב
חברי ועדת הצוללות בראשות השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
סוף לכהונתה הקצרה של ועדת הצוללות: יו"ר הוועדה, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, הודיע היום (ג') כי עקב הניסיונות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לקצץ בסמכות חברי הוועדה הם החליטו להתפטר.
במכתב שהועבר מסטרשנוב לשר הביטחון בני גנץ, רגע לפני הפיזור הצפוי של הכנסת, כתב כי מונה יחד עם האלוף במיל' אברהם בן שושן ועם ישראלה פרידמן לבדוק את הליכי רכש ספינות המגן סער 6 והצוללות.
"לאחר מינוי הוועדה, ביקשת מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק את הממשקים בין כתב המינוי לבין ההליכים הפליליים המתנהלים בנושא ולקבוע את תחומי הפעילות של הוועדה", הוסיף סטרשנוב. "נוכח ההליכים הפליליים המתנהלים במקביל בנושאי הבדיקה, בדעתו של היועץ המשפטי להטיל מגבלות של ממש על עבודת הוועדה, בהינתן שלהליך הפלילי יש עדיפות על פני עבודת הוועדה. במצב דברים זה, חוששני כי הוועדה נותרה עם סמכויות מוגבלות ביותר, שלא יאפשרו לה למצות את הבדיקה ולהגיע לחקר האמת".
2 צפייה בגלריה
אמנון סטרשנוב
אמנון סטרשנוב
אמנון סטרשנוב
(צילום: שאול גולן)
"בעת שנטלתי על עצמי את ראשות הוועדה, היה זה משום שחשתי כי מדובר במשימה לאומית וציבורית חשובה ביותר, ומתוך רצון כן ואמיתי להגיע לחקר האמת. בנסיבות שנוצרו, ונוכח המגבלות שהוטלו על עבודת הוועדה, חוששני כי אין כל אפשרות ממשית לבצע בדיקה אפקטיבית ואמינה בנושא כה חשוב וחיוני למדינת ישראל", אמר. "בשמי ובשם חבריי לוועדה, הנני מודה לך על האמון, ומודיעך בצער כי לא נוכל להמשיך ולכהן כחברי הוועדה, שעה שסמכויותיה מוגבלות ביותר".
ועדת הצוללות שהוקמה לפני חודש אינה ועדת חקירה, אלא מוגדרת ועדת בדיקה ממשלתית. אין לה סמכויות כפייה של זימון עדים ואין לה גם סמכויות לחייבם להעיד, בניגוד לוועדת חקירה ממלכתית. זאת, אלא אם הוסמכה מפורשות בהחלטת ממשלה. חובת התייצבות בפני ועדת הבדיקה הזו מוטלת רק על אישים מכהנים בתפקידים במשרד הביטחון ובצה"ל. הוועדה מוסמכת לפנות לכל אדם ולזמנו למתן עדות בפניה, אבל רק אם הממשלה תאשר זאת – מה שנראה חסר סיכוי בהרכב הקואליציוני הנוכחי – יינתנו לה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית.
גנץ הודיע כי החליט על הקמת ועדת הבדיקה "לאחר שבועות של עבודת מטה שהתקיימה בשבועות האחרונים במשרד הביטחון". לפי ההודעה שפרסם גנץ כשהודיע על הקמת הוועדה, הוא קיים התייעצויות רבות עם בכירים לשעבר במערכת המשפטית והביטחונית. לאור התייעצויות אלו ו"המידע העדכני שאליו נחשף", הגיע גנץ למסקנה כי "ועדת בדיקה של משרד הביטחון תוכל לשפוך אור על חלק מהתהליכים שהביאו לרכש הצוללות וכלי השיט, לבחון את הנהלים ואופן ביצוע ההתקשרויות".