13 צפייה בגלריה
הצפות
הצפות
(צילום: מאי ברקוביץ', תחיה דב, רינה גנדלר)
חודש נובמבר, שעדיין לא הסתיים, כבר נקבע כנובמבר הגשום ביותר מאז 1994 במישור החוף: אתמול (יום ה') בבוקר היו הצפות באזור השרון והמרכז ובאזור אשדוד-אשקלון, ובהמשך הגיעו כמויות הגשם הגדולות גם לגליל המערבי ולנהריה. נזקים גדולים נגרמו בעקבות ההצפות בערים, שבהן ירדו תוך קצת יותר מיממה יותר מ-100 מ"מ.
לפי נתוני השירות המטאורולוגי, מאזור צפון תל אביב ועד אזור הוד השרון ירדו משלשום בשעות אחר הצהריים ועד אתמול בשעות הצהריים בין 100 ל-120 מ"מ. מרב הגשמים ירדו תוך שלוש עד ארבע שעות בלבד אתמול. באזור אשדוד-אשקלון ירדו כמויות דומות, רובן בשעות הבוקר המוקדמות, ובנהריה והאזור ירדו ביממה האחרונה 110 מ"מ של גשם.
13 צפייה בגלריה
שדה ופרדס ליד כביש 4 מוצפים
שדה ופרדס ליד כביש 4 מוצפים
שדה מוצף באזור אשדוד
(צילום: אבי רוקח)
13 צפייה בגלריה
הצפות ליד קיבוץ גברעם
הצפות ליד קיבוץ גברעם
קיבוץ גברעם שבעוטף עזה
13 צפייה בגלריה
הצפות ליד קניון רמת אביב
הצפות ליד קניון רמת אביב
רמת אביב
(צילום: רן רימון)

התהייה סביב הסיבה להצפות, והביקורת על איכות התשתיות בערים השונות, נשמעה פעם אחר פעם בימים האחרונים מפי תושבי הרחובות והבתים שהוצפו. ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ומהנדס, הסביר בשיחה עם ynet שהסטנדרטים שנקבעו לתכנון ניקוזים בערים לא עודכנו כבר שנים, ולא הותאמו לשינויי האקלים.
"כל מה שהכרנו בעבר השתנה", הוא אמר. "פעם אמרו שתהיה פעם ב-20 שנה מכת גשם ונתמודד, אבל כיום היא באה כמעט כל שנה". בקר מציע לבחון את העלות הכלכלית של החלפת התשתיות, ומנגד גם לנקות אותה באופן יסודי לפני תחילת כל חורף: "מכבי האש יכולים להתיז מים במערכות הניקוז ולראות היכן יש בעיות".
13 צפייה בגלריה
ד"ר משה בקר
ד"ר משה בקר
ד"ר משה בקר. "מכת הגשם באה כמעט כל שנה"

גם עמירם סטרולוב, מומחה לניהול אסטרטגי של מערכות תחבורה, הצטרף לעמדתו של בקר. "ישראל לא יודעת לעשות פרויקטים של כאן ועכשיו", הוא קבע. "אנחנו נכשלים פעם אחר פעם ופועלים מהיד אל הפה. בונים עוד ועוד בטון וסוגרים את כל פתחי החלחול, בונים, וכך המים לא מחלחלים. היה מספיק זמן לתכנן ולבנות מערכות ניקוז טובות יותר. החורף לא בא פתאום".
איציק גוטרמן, בן 69 מהוד השרון, היה אחד מאלו שחוו את ההצפה בצורה הקשה ביותר. הוא נתקע עם רכבו ברחוב ז'בוטינסקי בעיר, שהוצף כליל. "אני עובד כקבלן שם ונסעתי לקנות חומרים. הייתה שלולית קטנה, אבל אמרתי שזה רחוב ראשי ואף פעם לא נתקעתי שם – אז נעבור. התחלתי לנסוע, ואחרי 20 מטר הרכב התחיל להסתובב לבד", הוא מספר.
13 צפייה בגלריה
איציק גוטרמן
איציק גוטרמן
איציק גוטרמן. "אם היה רכב קטן יותר - זה היה נגמר בטרגדיה"
13 צפייה בגלריה
הרכב השקוע
הרכב השקוע
רכבו של איציק גוטרמן בהצפה
13 צפייה בגלריה
הצפות בהוד השרון
הצפות בהוד השרון
ההצפות בהוד השרון
(צילום: מאי ברקוביץ')
13 צפייה בגלריה
הצפות בהוד השרון
הצפות בהוד השרון
(צילום: יאיר שגיא)
13 צפייה בגלריה
הצפות בהוד השרון
הצפות בהוד השרון
(צילום: יאיר שגיא)
את הרגעים הראשונים הוא עוד מתאר בעליזות, "המים התחילו להיכנס ואמרתי 'איך אנקה את השטיחים'", אבל בהמשך כבר התחיל להילחץ. "המים פתאום נכנסו לתוך הרכב והוא נכבה. לא יכולתי לפתוח את החלונות וניסיתי לדחוף את הדלת ששקלה טונות. נשכבתי על הצד ודחפתי את הדלת עם הרגליים. הצלחתי לצאת ואז הבן שלי בא וחילץ אותי".
גוטרמן מטיל את האחריות על עיריית הוד השרון, ומעריך שאם היה קורה דבר דומה לבעל רכב קטן יותר משלו, זה היה נגמר בטרגדיה. "הניקוזים היו סתומים, אני בטוח", הוא קובע. "תוך 45 דקות התקשרו אליי מהמשטרה ואמרו בוא תיקח את הרכב, המים ירדו. מישהו בעירייה לא עשה שיעורי בית".

נהריה שוב הוצפה

בנהריה, שחוותה הצפות אדירות בשנה שעברה שהובילו לטביעתו למוות של תושב העיר, מוטי בן שבת, שהציל יושבי רכב משיטפון, טענו תושבים כי הצפי להצפות שנרשמו שם אתמול ניתן כבר לפני כמה ימים. הם קובעים שניתן היה להימנע מההצפות אם בעירייה היו נערכים בהתאם. בעיר ירדו אתמול לא פחות מ-110 מ"מ של גשם.
ההצפות המרכזיות נרשמו מדרום לנחל הגעתון, בכמה רחובות, מאחר שמערכת הניקוז התמלאה ולא עמדה בעומס. אחד הרחובות הוא הרצל, החוצה את העיר מצפון לדרום. גובה המים שם עבר את גובה מדרגות הבתים – והמים גלשו לחצרות בתים שמתחת למפלס הכביש.

אריק חדד, תושב העיר, סיפר כי בבית שהוצף ליד ביתו שהו שני ילדים שהיו לבד בבית. "המים הגיעו פה עד גובה של כ-70 ס"מ והחשמל לא הפסיק לקפוץ. היו למטה שני ילדים שנתקעו, האמא לא הייתה בבית", הוא אמר. "הרמתי טלפון ל-106, למכבי אש, למשטרת נהריה. הם הגיעו אחרי שהוצאתי את הילדים החוצה, אמרו 'אוקיי אין סכנת חיים' והלכו".
לדבריו, "הכול פה מלא מים. התחננתי לביובית. למה אני צריך לגייס משאבות? להביא עובדים חיצוניים בשביל לעשות את זה? זה לא מים שלי, זה מים של עיריית נהריה". חדד ציין כי התריע בעבר מפני פתחי ניקוז שנאטמו: "יש ביובים סתומים אחרי שעיריית נהריה סללה פה. שלחתי תמונות אחרי ההצפה הקודמת ואמרו שזה יטופל. לא עשו כלום".
13 צפייה בגלריה
נהריה
נהריה
נהריה. המים גלשו לחצרות
(צילום: תחיה דב)
13 צפייה בגלריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה
(צילום: דוברות כבאות והצלה תחנת זבולון)
בעיריית נהריה אמרו כי "התקבלה במוקד פנייה מתושב העיר. קב"ט הרשות הגיע בליווי צוות למקום ונוכח כי כלל השוהים נמצאים בקומה גבוהה ובטוחה. נדגיש כי כלל הפניות למוקד מטופלות בהתאם לתעדוף המצב בשטח. בהמשך הגיע צוות מהעירייה ושאב מים מקומת המרתף".

לקראת סוף שבוע קריר

חזאי ynet דני רופ מוסר כי הגשם שירד ביממות האחרונות צפוי להיחלש, ובסוף השבוע יהיה מזג האוויר מעונן חלקית וקריר. מדי פעם ייתכן גשם מקומי, בעיקר לאורך החוף היום ובהרים בשבת. בימים ראשון ושני לא צפוי גשם ותורגש עלייה בטמפרטורות.

על-פי נתוני השירות המטאורולוגי, בחלק שבין דרום תל אביב לרחובות ירדו מאז שלשום אחר הצהריים בין 40 ל-60 מ"מ, באזור חיפה והכרמל ירדו בין 30 ל-40 מ"מ, בהרי הצפון, בעמקים ובשומרון ירדו בין 40 ל-50 מ"מ ובהרי יהודה ירדו בין 20 ל-30 מ"מ. בדרום הארץ, למעט מילימטר אחד עד שניים בצפון הנגב, לא ירד גשם מאז שלשום.
כמויות הגשם מתחילת העונה עולות על הממוצע במידה ניכרת בצפון הארץ ובמרכזה. בתחנות רבות בצפון הארץ ובמישור החוף הן גבוהות מ-200 מ"מ ובחלקן אף יותר מ-250 מ"מ. בכמה מקומות במישור החוף כבר ירד יותר מ-40% מהממוצע לעונת החורף כולה.
פורסם לראשונה: 23:00, 26.11.20