קבוצת ישראלים וישראליות שבנות ובני הזוג שלהם חיים בחו"ל ולא יכולים לטוס לישראל בשל מגפת הקורונה, קיימו הערב (ג') מיצג מחאה אמנותי מחוץ לביתו של שר החוץ גבי אשכנזי בכפר סבא. זאת על רקע אישור כניסתם לישראל של כ-17 אלף תלמידי ישיבות וסטודנטים, רובם זרים. המיצג הוא חלק מקמפיין "משפחות רוצות להתאחד", שדורש מהממשלה למצוא פתרון עבור מי שיקיריהם חיים במדינה אחרת.
מאז סגרה ישראל את השמיים לא הצליחה פליאה קטנר לראות את בן זוגה אריק, אזרח שוודיה. "זה שאנחנו לא נשואים זה לא אומר כלום על סוג ועומק הקשר שלנו, זה לא הגיוני שהמדינה לא נותנת לנו להתראות על סמך הטייטל בפספורט", אמרה פליאה. "ציפינו שעם הזמן זה ייפתח, אבל גם כשיותר דברים במשק חזרו למסלולם, זה לא השתנה".
2 צפייה בגלריה
 מחאה מול ביתו של גבי אשכנזי
 מחאה מול ביתו של גבי אשכנזי
ליד ביתו של גבי אשכנזי, הערב
(צילום: שמוליק דודפור )
מאז מרץ מתקשרים פליאה ואריק באמצעות שיחות וידאו בלבד. "אנחנו מבינים שהמצב הבינלאומי רע עכשיו, ובהחלט מבינים שיש מגפה, אבל גם רוצים לפגוש את יקירינו", הוסיפה. "מצאנו את עצמנו בלי האפשרות לחגוג את ערב יום האהבה עם בני הזוג שלנו.
"מי שלא ראתה את בן הזוג במשך חודשים, או מי שבת זוגו שילדה בארץ תינוק כשהוא לא לצידה - אי אפשר להחזיר את זה ואי אפשר להתעלות את הקושי הרגשי הזה".
על האישור שנתן פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לסטודנטים ותלמידי ישיבות להיכנס לישראל, היא אמרה: "אני אזרחית והם זרים. כשאני מבקשת לפגוש את בן הזוג שלי, זו זכותי הבסיסית ואני לא מקבלת אותה".
כך גם חש ג'וש אהרונסון, שבת זוגו אסתר חיה באנגליה: "מאשרים לאלפי זרים להיכנס לארץ ודנים בהאם לאשר לאחרים לטוס לאומן, והם אפילו לא יצטרכו להיכנס לבידוד כשיחזרו. ואני חושב לעצמי למה מאשרים את זה ואני לא יכול לראות את בת זוגי?".
2 צפייה בגלריה
 מחאה מול ביתו של גבי אשכנזי
 מחאה מול ביתו של גבי אשכנזי
(צילום: שמוליק דודפור )
לדבריו, בפסח האחרון הוא התכוון להציע נישואים לבת זוגו אסתר, אך בעקבות מגבלות הקורונה לא יכל לטוס לאנגליה לעשות זאת. "כל לילה היא בוכה כמה קשה לה. זה קשה גם לי. אנחנו מדברים בטלפון הרבה", סיפר ג'וש. "שישה חודשים לא ראיתי אותה. עוד פחות מחודש זה יום ההולדת שלי וזה עוד אירוע שלא נוכל להיות בו יחד. לא ברור מתי נוכל להתראות. הם מדברים על לפחות שנה וחצי שזה יהיה ככה".
מעיין צוק-רן מאורסת לבנימין שגר בגרמניה בשנה וחצי האחרונות, והיא לא ראתה אותו מחודש פברואר. הם הכירו בפסטיבל מוזיקאים בברלין ומאז הם היו נפגשים לעיתים גם יותר בתכיפות. "קשה לי מאוד, אני חווה לחצים ודיכאונות, אלה לא חיים", היא אומרת. "לדבר איתו בווידאו זה כמו לראות את העוגה שאני הכי אוהבת בלי אפשרות לאכול אותה".
צוק-רן מבקשת מהממשלה למצוא פתרון עבורה ועבור ישראלים רבים אחרים שלא יכולים לראות את בני הזוג או בני משפחותיהם בשל סגירת השמיים: "שיסתכלו לי בעיניים ויגידו לי למה אני לא רואה את בן הזוג שלי. שיחשבו שהבן אדם הכי יקר בעולם לא לידם ואי אפשר לראות אותו, לחוש אותו ולתת חיבוק. שיגידו לי איך הם היו מרגישים במצב כזה והאם הם יכלו לקבל את זה ולא לעשות כלום?".