1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
בנימין נתניהו נפתלי בנט גדעון סער יאיר לפיד
רוצים לבוא לנשיא עם ממשלה מוכנה. נתניהו, בנט, סער ולפיד
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
התקדמות במגעים להקמת ממשלה ב"גוש השינוי": גורמים בגוש אמרו היום (ה') כי המטרה היא להקים ממשלה מיידית ולהאיץ את השיחות עוד בתקופת המנדט של רה"מ בנימין נתניהו. נוכח הביקורת מימין ומשמאל למהלך שבו תוקם ממשלה שבראשה עומד יו"ר ימינה נפתלי בנט עם שבעה מנדטים ובמתכונת של ממשלה פריטטית, פועלים ראשי גוש מתנגדי נתניהו לגבש הסכמים ולגשר על הפערים כבר בימים הקרובים.
המטרה היא לפנות לנשיא המדינה ראובן ריבלין כבר ביום שיחזיר נתניהו את המנדט ולומר לו: "עלה בידינו להקים ממשלה". במקרה כזה, אומרים גורמים בגוש, "אין זה משנה מי יהיה זה שיקבל את המנדט מהנשיא" וכי הדבר היחיד שמשנה הוא ש"ההסכם ייסגר סופית במתכונת של ממשלה שיוונית", כך שהיתרון המספרי לגוש המרכז-שמאל לא יובא לידי ביטוי בהצבעות בממשלה ובקבינט, ועל מנת שהיתרון המספרי יתבטל בהצבעות החשובות והשוטפות.



גורמים בגוש השינוי הביעו היום אופטימיות מהיכולת להרכיב ממשלה ואמרו כי הפערים להקמת ממשלה כזאת בשלב ראשון - אינם גדולים. הרצון להקים ממשלה באופן מידי ולא למרוח את הזמן, הוא על מנת למנוע את הלחץ הציבורי והביקורת הנוקבת שהתמשכות השיחות מעוררת.
בימין הופעל בימים האחרונים לחץ כבד גם על בנט וגם על איילת שקד בדרישה שלא יקימו ממשלה ללא הליכוד. בנט הבהיר אתמול כי אין בכוונתו לאפשר מערכת בחירות חמישית ובכך אישר למעשה כי אינו מתנגד להקמת ממשלה שנתניהו לא חלק ממנה.

עיקר המאמצים של אנשי ימין, כולל כאלו המזוהים עם נתניהו, מרוכזים כעת בשקד, שמזוהה כחולייה החלשה וכמי שעדיין מהססת לצאת למהלך של הקמת ממשלה בצד השני. אם ייכשלו השיחות ולא יצליחו הגורמים לגשר על הפערים, ההערכה היא שחברי סיעת ימינה יתמכו בחוק הבחירה הישירה שמציע כעת נתניהו, שגם הוא מונע יציאה למערכת בחירות כללית לכנסת.
בנט אמר אמש כאמור כי אם הליכוד ייכשל בהרכבת ממשלת ימין - הוא יפנה לממשלת אחדות וינסה לשמור בה על ערכיו, גם אם במחיר אישי. הוא האשים את ראש הממשלה נתניהו בכך שהוא "חותר לבחירות חמישיות". נתניהו הגיב לדבריו של בנט בהצהרה לתקשורת משלו, והאשים אותו כי הוא עובד רק על אפשרות אחת - "להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים" - וזו לדבריו אפשרות שתתקיים רק בממשלת שמאל. בנוסף, נתניהו האשים את בנט כי הוא חתם על "דיל עם לפיד".
נתניהו פנה בדבריו ישירות לבנט ואמר: "בניגוד לטענות שלך נפתלי, אתה עושה הכול כדי לא להקים ממשלת ימין. אתה עובד רק על אפשרות אחת. אתה מוכן לעשות הכול כדי להיות ראש ממשלה עם שבעה מנדטים. הדרך היחידה שלך היא לעמוד בראשות ממשלת שמאל של לפיד. אתה קורא לזה ממשלת אחדות לאומית - איזו מכבסת מילים וניסיון שקוף להונות את הציבור. בפועל זו ממשלה עם 50 חברי כנסת של שמאל ושמאל קיצוני יחד איתך כראש סיכה עם 7 מנדטים".