משפחת הקצין הדר גולדין ז"ל, שגופתו מוחזקת בשבי חמאס ברצועת עזה, הגיעה היום (שני) לבית המשפט העליון לדיון בעתירה שהגישו, שדורשת להורות למדינה לסגור את מעברי הגבול לרצועת עזה ולמנוע מעבר דרכם של סחורות וציוד רפואי, כולל לצרכים הומניטריים, עד אשר יושבו גופותיהם של גולדין ושל אורון שאול ז"ל וכן יוחזרו האזרחים השבויים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
בתום הדיון החליט בג"ץ להמתין עם המשך הדיונים בעתירה, שאותה הגישה משפחת גולדין בעזרת הקליניקה המשפטית של המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, עד למיצוי ההליכים המשפטיים בבקשת חופש המידע שהגישה המשפחה למתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) בנוגע למתרחש במעברי הגבול.
5 צפייה בגלריה
עתירה של ד"ר לאה גולדין נגד הכנסת ציוד הומינטרי לעזה
עתירה של ד"ר לאה גולדין נגד הכנסת ציוד הומינטרי לעזה
הוריו של הדר ז"ל, שמחה ולאה גולדין, בדיון הבוקר בבג"ץ
(צילום: גיל יוחנן)
5 צפייה בגלריה
עתירה של ד"ר לאה גולדין נגד הכנסת ציוד הומינטרי לעזה
עתירה של ד"ר לאה גולדין נגד הכנסת ציוד הומינטרי לעזה
(צילום: גיל יוחנן)
השופטים הסבירו לנציגי המשפחה שכל עוד לא מוצה ההליך ואין עדיין מידע שיכול לספק תשתית עובדתית, הם אינם יכולים להתחיל לדון בעתירה. השופטים נענו לבקשת המשפחה שלא לדחות את העתירה ולהמתין 25 יום לקבלת התשובה ממתפ"ש. השופט יוסף אלרון נזף בנציג המדינה, עו"ד מיליקובסקי ממחלקת הבג"צים, על כך שאף נציג מהמדינה לא השיב וסיפק מענה או היה בקשר עם משפחת גולדין.
בעתירה, שבה דרשה משפחת גולדין להוציא צו ביניים על סגירת המעברים, הביעו בני המשפחה מורת רוח מהתנהלות הממשלה לאורך יותר משש השנים שעברו מאז שבנם נפל במבצע צוק איתן. "מזה שש שנים ויותר, מסובבים אותנו ממשלת ישראל והעומדים בראשה, כמו גם אנשי מערכת הביטחון, בכחש ובכזב. רוממות הדיבורים בדבר מחויבותם להשבת בנינו בגרונם, אך אין אלה אלא דיבורי סרק, שאין מאחוריהם ולא כלום", נכתב בעתירה.
עוד נכתב בה: "מעת לעת דואגים מי מהם ל'שחרר' הצהרות – בשיחות עמנו פנים או פנים, או בהודעות לתקשורת – ולפיהן 'שחרור הבנים והשבתם לישראל קרוב', אך המציאות מלמדת שאין אלה אלא דיבורים חלולים, נבובים, דברי הבאי שנועדו בעיקרם להשקטת מצופם של הדוברים או לשם מילוי צרכים פוליטיים ציניים ול'השקטת האווירה'.
5 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
בחלק העליון, משמאל לימין: הדר גולדין ואורון שאול ז"ל. בחלק התחתון, משמאל לימין: אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
"בפועל לא נעשים צעדים של ממש, דוגמת הצעד המתבקש מאליו: הפסקת כל מעבר של סחורות ואנשים, מרצועת עזה לישראל וממנה, עד אשר יושבו חיילי צבא ההגנה לישראל סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול ועמם שני אזרחי ישראל המוחזקים ביד חמאס השופט, הלכה למעשה, ברצועה".
בעתירה דורשת המשפחה כי הממשלה תכבד את החלטת הקבינט מ-1 בינואר 2017 על הכבדת תנאי הכליאה של אסירי חמאס הכלואים בישראל; צמצום היקף הכניסות לצרכים הומניטריים של תושבי רצועת עזה לישראל; ואי-השבת גופות אנשי חמאס או אנשים המזוהים עם ארגון הטרור.
שמחה גולדין, אביו של הדר, אמר לפני הדיון: "הגענו היום לבג"ץ כדי לקבל סעד משפטי כדי לוודא אחת ולתמיד שכל מה שהמדינה מכניסה לעזה, סחורות, פועלים, כסף ומחבלים בלי לעמוד בהתחייבויות שלה מ-2018 שבה ראש הממשלה הבטיח שלא תהיה שום הסדרה בלי השבת החיילים. את הביזיון הזה אנו מבקשים להפסיק בעזרת בג"ץ. ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל שהיו מפקדים בצוק איתן לא עוזרים, אז לא נותרה לנו ברירה. הדבר הכי חשוב למדינת ישראל ולאזרחיה זה לדעת מה נכנס לעזה. שש שנים המדינה מצ'פרת את האויב ולא דורשת את בניה חזרה".
5 צפייה בגלריה
פתיחה מחסום ארז מעבר ארז גבול רצועת עזה
פתיחה מחסום ארז מעבר ארז גבול רצועת עזה
מחסום ארז. "המדינה מכניסה לעזה, סחורות, פועלים וכסף בלי לעמוד בהתחייבויות שלה"
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
בחודש שעבר: משלוחי חיסונים ראשונים הועברו לעזה מהרשות הפלסטינית, באישור ישראל
לאה גולדין, אמו של הדר, הוסיפה: "כולם מדברים על הומניטרי, אנחנו לא נגד הומניטרי. אנחנו רוצים שעזה תהיה כמו סינגפור לידנו, אבל אנחנו כבר שילמנו את המחיר. גם להחזיר את בנינו לקבר ישראל זה צורך הומניטרי. אם כל מה שהולך לעזה זה הומניטרי אז אנחנו רוצים לדעת, מה יש להסתיר? הסתרת המידע תחת התירוצים 'מדיני' ו'ביטחוני' לא מקובלת עלינו, ולאחר האירוע האחרון שראינו – שאפשר להחזיר את הגברת שחצתה את הגבול לסוריה תמורת המטבע של החיסונים – איפה החיילים שלנו?".