4 צפייה בגלריה
השופט בדימוס אליעזר גולדברג מוסר את דו"ח נציב תלונות הציבור על השופטים
השופט בדימוס אליעזר גולדברג מוסר את דו"ח נציב תלונות הציבור על השופטים
יו"ר וועדה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג
(צילום: דניאל אליסטר)
היום הוכרז על מינויים לשלושה תפקידים בכירים: ד' לראש המוסד, קובי שבתאי למפכ"ל המשטרה וקטי פרי לנציבת שירות בתי הסוהר. כל שלושת המינויים עדיין לא סופיים, והם יובאו לאישורה של "ועדת גולדברג" - הבוחנת את המינויים הבכירים בשירות הציבורי. היא נועדה לבחון את כשירותם והתאמתם לתפקיד של מועמדים לתפקידים בכירים בשירות המדינה.
מי יושב בוועדה? הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה מכונה על שם השופט העומד בראשה, ומאז 2018 מדובר בשופט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג. לצידו מכהנים בוועדה שלושה חברים נוספים: נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, ונציגי הציבור משה טרי ופרופ' טליה איינהורן.
4 צפייה בגלריה
מי תמך ומי התנגד למינוי אדרי
מי תמך ומי התנגד למינוי אדרי
(צילום: Gary Yohler, צביקה טישלר, אלכס קולומויסקי)
אילו מינויים מאשרת הוועדה? הוועדה בוחנת את המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ, נציב בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד בנק ישראל. את הוועדה הקים ב-1999 ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת לקחי פרשת בר-און חברון.
מהם השיקולים של הוועדה? ועדת גולדברג איננה ועדה משפטית, אלא ועדה ציבורית, ולכן היא לא בוחנת רק אם המינוי כשר מבחינה חוקית גרידא, אלא גם בוחנת היבטים נורמטיביים רחבים יותר. הוועדה בוחנת אם המועמד ראוי, נקי כפיים ונטול רבב מבחינה אתית ומוסרית.
4 צפייה בגלריה
הוועדה תדון במינויו למפכ"ל. קובי שבתאי
הוועדה תדון במינויו למפכ"ל. קובי שבתאי
הוועדה תדון במינויו למפכ"ל. קובי שבתאי
(צילום: דוברות עיריית באר שבע)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הקים את הוועדה ב-99' במסגרת לקחי פרשת בר-און חברון. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האם בעבר פסלה הוועדה מינויים שהוגשו לה? מאז הקמתה אישרה הוועדה פה אחד את כל המינויים, מלבד אחד. במקרים שבהם הוועדה עמדה לפסול מועמדים, נרמז לשרים שהגישו אותם כי מוטב שיגישו מועמד אחר, והשרים תמיד הסכימו. ב-2018 התרחש תקדים כאשר הוועדה לא הגיעה להסכמה על מינויו של משה (צ'יקו) אדרי למפכ"ל. שניים מהחברים הצביעו נגד המינוי, ולפיכך הוא נפסל.
האם הממשלה מחויבת לקבל את עמדת הוועדה? בעיקרון, לא. ועדת גולדברג היא ועדה מייעצת, שלעמדתה אמור להיות תוקף נורמטיבי ומוסרי רב. אך על פי חוק הממשלה אינה מחויבת לקבל את עמדתה.
מה תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה בעבודת הוועדה? היועץ המשפטי לממשלה נותן לוועדה חוות דעת משפטית על המועמדים, ומוסמך לחקור אודות המועמד עבור הוועדה. היועמ"ש בוחן את חוקיות המינוי ואת העבר המשפטי של המועמד.