2 צפייה בגלריה
יוסי כהן יחד עם בנימין נתניהו
יוסי כהן יחד עם בנימין נתניהו
יוסי כהן עם נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט למנות את סגן ראש המוסד, ד', לראש המוסד הבא. "ד' הוא איש מוסד עתיר זכויות ורב ניסיון", אמר נתניהו. המינוי נמצא כעת בוועדת גולדברג, הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.
נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ על מינויו של ראש המוסד ד' - וגנץ התקשר אליו והביע את מחאתו על כך. מלשכת שר הביטחון ומלשכת רה"מ לא נמסרה תגובה רשמית. בסביבת רה"מ אמרו בתגובה כי לפי התקנון, תמיד החלטה על מינוי ראש מוסד היא של ראש הממשלה, והוא אינו מחויב לעדכן את שר הביטחון.
ד' שירת בעבר בסיירת מטכ"ל ועשה את כל המסלול במוסד. לאורך שירותו הוא עבר בין היתר באגף המבצעים של הארגון ובאגף צומת, העוסק בגיוס ובהפעלה של סוכנים. הוא נחשב לבן טיפוחיו של ראש המוסד הנוכחי יוסי כהן, שאותו הוא אמור להחליף ביוני 2021. זהותו תיחשף רק כאשר המינוי יאושר על ידי ועדת גולדברג.

כהן, ראש המוסד הנוכחי שד' יחליפו - אם מינויו יאושר - היה שותף למגעים שהובילו להסכמים עם ארבע מדינות מוסלמיות בחודשים האחרונים: איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו.
בריאיון ל-ynet לאחר החתימה על הסכמי השלום בוושינגטון עם האמירויות ובחריין, אמר כהן כי "ההסכמים ההיסטוריים הללו מרחיקים את סכנת המלחמה. זאת קואליציה הגיונית שצריכה למתן את האלימות האיראנית באזור ואולי לקדם פני אפשרות של הסכם גרעין מעודכן ולא מוצלח".
המוסד בראשותו היה מעורב במגעים עם שתי המפרציות והיה לו תפקיד חשוב מאוד בפריצת הדרך הזאת. "היה פה מסר מאוד חזק מול האיראנים", הוא הוסיף בהתייחסו לאיחוד האמירויות ובחריין: "נטישה של משחק כפול מולם ומעבר לצד הנכון המתנגד להם באופן מובהק".
2 צפייה בגלריה
סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק. "מסר טוב לארגון"
סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק. "מסר טוב לארגון"
סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק. "מסר טוב לארגון"
(צילום: אוהד צויגנברג)
בחודש שעבר נחשף כי כהן ונתניהו המריאו יחד לסעודיה, שם נחתו בעיר ניאום שלחופי הים האדום ונפגשו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. בפגישה השתתף גם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו. נתניהו וכהן שהו על אדמת סעודיה כארבע שעות, והמריאו בחזרה לישראל קרוב לחצות. הטיסה התבצעה במטוס מנהלים ישראלי בעל רישום זר של סן מרינו.
ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ששימש בעבר סגן ראש המוסד, אמר כי "ד' הוא אחלה בחור ויש רק דברים טובים להגיד עליו. יש לו ניסיון מבצעי עשיר. אני לא משבח את נתניהו, אבל הוא עשה פה נכון כי האיש ראוי מאוד. הארגון מקבל מסר טוב, שבחור מבפנים מקבל את התפקיד. הוא מכיר את יוסי כהן הרבה שנים".
גם שר הביטחון בני גנץ התייחס להחלטתו של נתניהו למנות את ד' לראש המוסד. "למוסד אתגרים גדולים ומשמעותיים לשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה. נמתין לאישור ועדת גולדברג ונאחל ל-ד' הצלחה בתפקידו", הוא מסר.
על מינויו של כהן הודיע נתניהו ב-2015 במסיבת עיתונאים דרמטית שנדחתה כמה פעמים. לאחר מכן דווח כי הוא היה נתון ללחצים מסוימים ואף נטען כי שינה את בחירתו ברגע האחרון. גורם מדיני אמר אז כי "אין שחר לדברים. ראש הממשלה נועץ בראש המוסד תמיר פרדו וכן בראש המוסד הקודם מאיר דגן וקיבל את ההחלטה. נתניהו ניהל תהליך מסודר, מעמיק ואחראי שכלל שלושה סבבים של ראיונות עומק עם המועמדים".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה