בפגישה שנערכה הערב (שבת) בזום - במקביל להפגנה נרחבת באום אל פחם נגד הפשיעה בחברה הערבית - בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי הרשויות הערביות, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, המפכ"ל יעקב שבתאי, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ונוספים, נאמר כי ראש הממשלה הבטיח לגבש תוכנית נגד הפשיעה בחברה הערבית תוך שבוע - אולם סייג בכך שהדבר תלוי גם בראש הממשלה החליפי בני גנץ.

4 צפייה בגלריה
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
צעיר נרצח באום אל פחם בסמוך להפגנה של המגזר הערבי נגד אלימות
מוחמד אגבאריה. אביו מאשים: "המשטרה אחראית לרצח שלו, לא עושה מספיק"
השיחה התקיימה לאחר שכמה ראשי הערים איימו להתפטר לאור העלייה במספר הנרצחים במגזר מתחילת השנה, ובטענה להיעדר מענה מספק לכך. האיום, ככל הנראה, עדיין תלוי באוויר.
בפגישה בין הגורמים ציין רה"מ כי בכוונתו "להביא תוכנית כוללת אמיתית למלחמה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית". הוא אמר: "זאת מלחמה מאוד תקיפה, אך הניצחון בהישג ידינו. אנחנו יכולים לעשות את זה, אני לגמרי בטוח בזה". הוא הבטיח: "אנחנו נפעיל את כל הכוח שלנו, השכל, האמצעים, המשטרה, המודיעין והטכנולוגיה. אנחנו נעצור קבוצות של פושעים שמערערות את היישובים, ואחר כך זולגות כמובן גם ליתר האוכלוסייה. אנחנו נעצור את זה", הדגיש נתניהו.
4 צפייה בגלריה
נתניהו בועידת זום עם השולמנים
נתניהו בועידת זום עם השולמנים
נתניהו. "תוך שבוע תהיה תוכנית נגד האלימות במגזר"
מסתמן כי תוכנית זו תכלול שינויים משמעותיים, בהן רתימת גופי אכיפה פיננסיים כמו רשות המסים והלבנות הון - על בסיס הטענה ש"הכסף מזין את הפשיעה". בנוסף לכך המשטרה תפעל לאיסוף כלי נשק ותציב מצלמות לאיסוף מודיעין מוגבר.
מודר יונס, יו"ר ועד הרשויות הערביות וראש המועצה האזורית ערערה, אמר כי בשיחה נתניהו התחייב שהצעת התוכנית תוגש תוך שבוע, לאחר הערותיהם של ראשי הרשויות, אך ציין כי הדבר דורש את הסכמת ראש הממשלה החליפי בני גנץ.
"זה תלוי גם בגנץ, תפנו אליו בבקשה כדי לקדם את התוכנית", חזר יונס על דברי רה"מ. הוא הוסיף כי ראשי הרשויות הערביות נחושים לראות מעשים - אחרת יתפטרו מתפקידם כפי שאיימו לעשות. "לא נמתין יותר, אם לא תהיה החלטה אני מגיש את ההתפטרות שלי", אמר, "בישיבת מזכירות שקיימנו היום כל ראשי הרשויות שהשתתפו אמרו שיגישו את התפטרותם, ככל שלא תהיה תוכנית אין לנו עוד מה לעשות.
"חובת ההוכחה עליהם", הוסיף יונס, "אם נראה כוחות משטרה מסיביים בכפרים, ולא רק דו"חות קורונה, אז נבין שבאמת נפל דבר ושאנחנו מתקדמים עם התוכנית".

"חילק ממתקים לילדים": הרגעים לפני הרצח

נאסא אגבאריה, תושב אום אל פחם, סיפר על הרגעים האחרונים של בנו מוחמד בן ה-21 - שנרצח ביום שישי האחרון במהלך הפגנה נגד אלימות והיה לנרצח הרביעי במשפחתו תוך שנה וחצי. הוא טוען כי הוא עדיין לא יודע מי פגע בבנו ומדוע, מאשים את המשטרה שלא עושה מספיק כדי לעצור את האחראים.
4 צפייה בגלריה
 מוחמד אגבאריה
 מוחמד אגבאריה
"אמר לי שהוא תיכף מגיע". מוחמד אגבאריה
4 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אחיו של מוחמד, אביו של מוחמד והנרצח מוחמד אגבאריה
מימין לשמאל: אחיו של מוחמד, אביו של מוחמד והנרצח מוחמד אגבאריה
מימין לשמאל: אחיו של מוחמד, אביו של מוחמד והנרצח מוחמד אגבאריה
"ביום שישי בני התפלל לפנות בוקר, ובשעות הצהריים יצאנו להפגנה נגד אלימות ורציחות. חזרנו ונכנסתי הביתה, הבת שלי הייתה שם ורצינו לאכול ארוחת צהריים. הבן שלי אמר לי 'אבא תכף אני מגיע'. אחרי כמה דקות נודע לי שהוא נפצע. ירדתי למטה והופתעתי שהוא נורה. ראיתי את הפושעים ליד פח הזבל והודעתי למשטרה לאן הם הלכו, אבל לא עצרו אותם".
האב סיפר כי בנו המנוח חילק ממתקים לילדים לפני הירי, "כאילו שהוא ידע שימות", והוסיף כי עדיין הוא לא יודע דבר על האחראים לפשע. "עד עכשיו אני לא יודע למה לקחו לי אותו, הוא אדם נשמה שכולם אהבו", סיפר, "אנשים רבים התקשרו אליי וניחמו אותי, סיפרו לי דברים על בני שלא ידעתי. אני מודה על כך שהוא מת אחרי שעשה את המעשים הכי טובים". הוא ביקש גם להודות לכל אלה שתמכו בו ובמשפחתו בעקבות האירוע, כולל חברי כנסת, ראש העיר וחברי העירייה.
עוד תיאר האב כי יומיים לפני הרצח המשטרה הגיעה לביתם וערכה חיפוש. "אחד השוטרים אמר לי 'תשמור על הבן שלך', השני אמר 'תהיה לך מתנה'. אצלנו במשפחה נרצחו ארבעה תוך שנה וחצי. חשבתי שהם רוצים לבשר לנו שהם עצרו חשודים, אבל לצערי הם לא עשו כלום".
האב הפנה אצבע מאשימה: "המשטרה אחראית על הרציחות. במקום שתחפש את הפושעים היא מחפשת את המשפחות השכולות. זאת המשטרה המזלזלת שלא יודעת להגיע לרוצח. הם חושבים שיש לנו נשק, אבל הנשק שלנו הוא הכבוד והמילים הטובות".
בעקבות מעשי האלימות בחודשים הארוכים, אלפים חסמו הערב את כביש 65 והתפללו במקום במחאה על התופעה, בהם מפגינים שהבעירו צמיגים ופחי אשפה. שוטרים רבים הגיעו למקום ופיזרו אותם באמצעות רימוני הלם. שלושה מהם, בשנות ה-20 לחייהם, נעצרו בחשד למעורבות בהפרות סדר. דיון בהארכת מעצרם יתקיים מחר בבית המשפט.